Eddy van Hijum

Acties 2022

(De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen.

Actielijn B - MKB-vriendelijke dienstverlening Provincie Overijssel
Wij bedienen ondernemers op een zo MKB-vriendelijk mogelijke manier. De komende jaren gaan we onder andere ons voucherinstrumentarium vereenvoudigen, de online dienstverlening (website) verbeteren en regelgeving reduceren.

1. MKB vriendelijke dienstverlening
Wij bedienen ondernemers op een zo MKB-vriendelijk mogelijke manier. In 2022 werken we aan een laagdrempelige en zo compleet mogelijke digitale informatievoorziening voor MKB’ers. Wij onderzoeken met een klankbordgroep, bestaande uit brancheverenigingen, bedrijfsleven, gemeenten en provincie, waar knelpunten zitten t.a.v. regelgeving, regeldruk, informatievoorziening en contact met de overheid. Hieruit destilleren wij verbeterpunten die wij omzetten in acties.

2. Launching customership (actielijn MKB vriendelijke dienstverlening)
Wij begeleiden 30 LC-trajecten in de uitvoeringsfase naar de vervolgfase (of naar afronding) en vervolgens richting besluitvorming over wel/niet eerste inkoop. Van de in 2020 gestarte Startup in Residence Energie Innovatie realiseren wij de 10 praktijktesten met ondernemers en sturen wij aan op het inkopen van minimaal 3 innovaties met uitgewerkte businesscase (beoogd 2022-2023), die bij toepassing substantieel bijdragen aan het aandeel nieuwe energie en/of energiebesparing.

Actielijn C – Investeren in ondernemerschap
Wij leggen hier de focus op familiebedrijven, starters, startups & scale-ups en sociaal ondernemen. Familiebedrijven vormen binnen het MKB een grote groep. Wij gaan onder andere door met de regeling Jonge Bedrijfsopvolgers en geven uitvoering aan de MKB deal ‘Family Next’.

3. Familiebedrijven (programmalijn Investeren in ondernemerschap)
Wij bewaken de realisatie van het project Family Next. Het doel is in de periode 2020-2022 1.000 ondernemers te begeleiden/informeren.

4. Starters, startups, scale-ups (programmalijn investeren in ondernemerschap
Wij bewaken de voortgang van het programma Starversneller dat Oost NL samen met een aantal ondernemershubs uitvoert. Voor coaching zijn ondersteuningsvouchers beschikbaar. In 2022 nemen 100 startende ondernemers deel. Wij ondersteunen daarnaast de 3 regio’s bij de  uitvoering van hun startup plannen.

5. Impact Ondernemen (programmalijn investeren in ondernemerschap)
Wij versterken impact ondernemers in hun ondernemersvaardigheden (10 tot 15 deelnemers starten in een ondersteuningstraject en 10 tot 15 deelnemers doen mee aan de Startversneller). We betrekken Overijsselse gemeenten in het ontwikkelen van beleid voor impact ondernemen; hiervoor organiseren we 6 tot 10 inspiratie- en kennissessies voor gemeenten.

Actielijn D – Investeren in innovatief MKB en missies
In de periode 2020-2023 richten wij ons op zowel bedrijfsgerichte als missiegerichte innovaties. Wij committeren ons aan de landelijke MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)-regeling en investeren in projectontwikkeling voor maatschappelijke opgaven aansluitend op de landelijke Kennis en Innovatie Agenda’s (KIA’s).

6. Investeren in innovatief MKB en missies
Voor de MIT-regelingen is € 4 miljoen beschikbaar; wij stellen vanuit ons investeringsprogramma MKB € 2 miljoen beschikbaar en het Rijk draagt € 2 miljoen bij. Deze rijksbijdrage financieren wij voor. Met MIT haalbaarheidsprojecten ondersteunen we 50-60 ondernemers. Innovatieve ondernemers die samenwerken met ander MKB ondersteunen we financieel met MIT R&D-samenwerkingsprojecten (15 projecten).

Actielijn F - Investeren in digitalisering binnen het MKB
Voor een toekomstgericht MKB is het van belang om een digitaliseringsslag te maken. Digitalisering is niet een keuze maar een vereiste. Elk bedrijf zal een doorontwikkeling moeten maken naar een meer digitale bedrijfsvoering. Dit geldt zowel voor bedrijfsprocessen als de digitale vaardigheden van werknemers. Digitalisering is noodzakelijk om de productiviteit van het MKB te verhogen. Wij streven ernaar om Overijsselse bedrijven stappen te laten zetten op het pad van digitalisering en cyberweerbaarheid.

7. Investeren in digitalisering
In 2022 zetten we ons in om meer impact te bereiken qua digitalisering. Voor de maakindustrie doen wij dit door het netwerk BOOST (Oost- Nederlandse samenwerking voor slimme maakindustrie) te transformeren tot een European Digital Innovation Hub Oost Nederland. HetEuropese aanvraagtraject voor deze status en bijbehorende extra Europese middelen zal naar verwachting Q1/2-2022 zijn beslag krijgen.  Daarnaast zetten we in op Digitaal vaardig MKB: bewustwording digitalisering best practices), bewustwording cyberveiligheid, verbinding digitale werkplaatsen naar breed MKB, doorontwikkeling MKB voucher, beter benutten van huidige faciliteiten en het versterken van de  samenwerking Rijk-regio, zodat er meer samenhang komt in het beschikbare instrumentarium.

Actielijn G – Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke thema’s (topclusters)

8. Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke topclusters
Binnen de SIIA’s zijn diverse projecten initiatieven benoemd die moeten bijdrage aan versterking van het Oost-Nederlandse innovatieprofiel. Langs de lijn van de 5 SIIA's (Strategische Innovatie en Investeringsagenda Oost Nederland), investeren we in strategische projecten

Inhoudelijke kleurscore

Actielijn B - MKB vriendelijke dienstverlening

1. MKB-vriendelijke dienstverlening
In 2022 werkten we verder aan een laagdrempelige en zo compleet mogelijke digitale informatievoorziening voor Mkb'ers. Het Kennisnetwerk Regionale Economie Overijssel (KREO) is gerealiseerd. Dit netwerk richt zich op de intermediairs (waaronder branches en gemeenten) die dienen als aanspeekpunt en adviseurs voor Mkb'ers. Zij vinden hier op één centrale plek informatie en kunnen elkaar inspireren en raadplegen. Wij werken aan de bekendheid en innesteling van KREO. Inmiddels heeft de website van de provincie een andere uitstraling gekregen en is er een keuzeoptie voor ondernemers, waar alle informatie voor ondernemers gecentraliseerd terug is te vinden.

2. Launching Customership
Launching Customership: Er lopen 44 trajecten rond vraagstukken als de energietransitie, circulaire economie, natuurbehoud en mobiliteit. Hierbij zijn 18 praktijktesten voorbereid of gestart. Een praktijktest met landelijke spelers betreft de test met Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA) om Overijssel (en de rest van Nederland) ISA-proof te maken. Vanuit Startup in Residence Energie-Innovatie (in samenwerking met NEO, gemeenten en woningcorporaties) lopen 11 praktijktesten. Meerdere trajecten krijgen landelijke aandacht, waaronder het gebruik van kunstgrasvelden als warmtebron en hoge temperatuur hoog rendement warmtepomp  voor het Provinciehuis. Blijken deze innovaties geschikt, dan dragen ze substantieel bij aan energiebesparing, opwek of opslag van energie. Meer informatie en enkele actuele ontwikkelingen vindt u op de webpagina  over Launching Customership.

Actielijn C - Investeren in ondernemerschap

3. Familiebedrijven
Via het project Family next zijn t/m 2022 meer dan 1.000 ondernemers bereikt met events en leren-van-elkaar kringen. Familiebedrijven konden met behulp van de MKB-deal Family Next één op één ondersteuning krijgen op het gebied van bedrijfsopvolging, digitalisering en duurzaamheid. Hiervan hebben tot eind 2022 113 bedrijven gebruik gemaakt. Deze begeleiding blijft, o.a. door een wisseling van partners, achter in de doelstellingen. Het wordt nog aanpoten in 2023 om het aantal van 150 te halen.
9 bedrijven hebben een subsidie in het kader van de Jonge Bedrijfsopvolgersregeling ontvangen.
Er is een digitaal inspiratiemagazine voor en over familiebedrijven tot stand gekomen: Cover-Family Next - NL (maglr.com)

4. Starters, startups en scale-ups
De Startversneller helpt startende ondernemers door coaching en intervisiebijeenkomsten bij de ontwikkeling van hun ondernemersvaardigheden. In 2022 zijn 60 deelnemers toegelaten. Omdat van culturele ondernemers ook een steeds meer ondernemende houding wordt gevraagd is de Startversneller voor de culturele sector gestart. Hieraan hebben 7 culturele ondernemers deelgenomen. Ter tegemoetkoming in de kosten van de coaching zijn 58 coaching vouchers door onze provincie verleend. Deze aantallen blijven achter bij de beoogde aantallen. Een van de oorzaken is de scherpere doelgroep die is bepaald voor dit programma, met focus op starters die impact willen maken (groei of maatschappelijk).

Op 18 november 2022 vond de verkiezing ‘Starter met Impact 2022 Oost-Nederland’ plaats, Verkiezing - de Startversneller .  Aan deze verkiezing deden 70 Overijsselse starters mee. DuSpot uit Enschede, een matchingstool dat vragers en aanbieders van vrijkomend bouwmateriaal matcht en daarmee bijdraagt aan circulaire bouw, was de Overijsselse winnaar Duspot.

In 2022 hebben wij de regio’s Zwolle, Twente en Deventer ondersteund bij de uitvoering van hun startup plannen. Voorbeelden van activiteiten die zijn uitgevoerd, zijn: het scouten van startende bedrijven en nieuwe ideeën in de regio, het betrekken van studenten bij het oplossen van (technische) problemen waar deze starters tegenaan lopen en 1-op-1 coaching voor startende ondernemers. Door de drie regionale initiatieven bij elkaar te brengen, zorgen we voor meer samenhang in de regionale ondersteuning van startups. En zo dragen we bij aan een beter startup ecosysteem in de provincie.

5. Impact Ondernemen
Impactondernemers zijn ondersteund via o.a. de startershubs. Om impact ondernemers goed te kunnen ondersteunen is in 2022 een behoefte-onderzoek uitgevoerd onder impact ondernemers. Uitkomsten hiervan worden in 2023 o.a. gebruikt voor de doorontwikkeling van Move2Social, een versnellingsprogramma voor (startende) impact ondernemers. Kennis en ervaring over impact ondernemen wordt actief gedeeld via het Kennisnetwerk Regionale Economie Overijssel en het Leernetwerk Impact Ondernemen (met gemeenten). Op 14 september vond voor Statenleden een werkbezoek plaats met als thema ‘inclusie’. Hier hebben ook de impact ondernemers Saeed en Strobox zich gepresenteerd.

Actielijn D – Investeren in innovatief MKB en missies

6. Investeren in innovatief MKB en missies
Voor de MIT Haalbaarheidsregeling kwamen 266 volledige aanvragen binnen. De subsidie bedroeg een vast bedrag van € 20.000 (beschikbaar budget: € 1.344.000). Hiermee konden we 67 aanvragen honoreren. Voor de MIT-regeling R&D samenwerkingsprojecten zijn 16 aanvragen ontvangen en 11 aanvragen op basis van een voldoende beoordeling goedgekeurd (beschikbaar budget: € 3.136.000, aangevraagd: € 2.793.872). Daarmee zijn de beschikbare middelen in 2022 niet volledig tot besteding gebracht. De projecten die een aanvraag doen voor een MIT-subsidie dragen met hun innovatie bij aan de oplossing van verschillende maatschappelijke uitdagingen. In 2022 werden veel aanvragen gedaan op de thema’s Energie en Duurzaamheid, Sleuteltechnologieën en Gezondheid en Zorg. Mooie voorbeelden zijn het onderzoek naar de haalbaarheid van muurverf op basis van gerecycled textielpoeder en de ontwikkeling van kunstmatig intelligente software waarmee de voetzorg voor patiënten met diabetes geoptimaliseerd wordt.

Actielijn F - Investeren in digitalisering binnen het MKB

7. Investeren in digitalisering
In 2022 hebben we ons samen met Gelderland ingezet om meer impact te bereiken qua digitalisering bij het MKB. De nationale- en Europese subsidie aanvragen voor de European Digital Innovation Hub (EDIH) BOOST Robotics East NL zijn in november en december 2022 toegekend. Daarmee krijgt de EDIH 4,3 miljoen subsidie voor de komende 3 jaar om het industriële MKB in Oost-Nederland te ondersteunen bij digitalisering.
Daarnaast hebben we ingezet op een Digitaal vaardig MKB. Via de drie digitale werkplaatsen in Overijssel zijn de afgelopen drie jaar meer dan 350 ondernemers geholpen met hun digitaliseringsvraagstuk en wordt ondernemers via bijeenkomsten kennis bijgebracht van best practices, laatste trends, en ontwikkelingen. Oost-Nederlandse partijen hebben in 2022 de handen ineengeslagen om samen een aanvraag in te dienen bij het PPS nationaal groeifonds initiatief op het thema digitalisering MKB en cybersecurity. Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) is hierin de kartrekker. De aanvraag zal in 2023 gedaan worden.
In 2022 is er ingezet op versterking van de samenwerking met collega -provincies en het Rijk om zo de huidige faciliteiten te versterken en te zorgen voor betere samenhang in het digitaliseringsinstrumentarium. De regioscan digitalisering uit de Rijk-Regio agenda is hier een concreet voorbeeld van. Ook is in 2022 een verbeterde MKB-voucher digitalisering opengesteld waarbij 283 digitaliseringsplannen zijn gemaakt en 116 ondernemers een subsidie hebben ontvangen om activiteiten uit het plan uit te voeren. In totaal is voor € 1.010.000, - aan subsidies verstrekt.

Think East Netherlands (TEN) en de Strategische Innovatie Investeringsagenda (SIIA) zijn twee naast elkaar ontwikkelde (profilering-) strategieën om de positie van Oost-Nederland op gebied van innovatie te versterken richting Europese Commissie en Den Haag (Rijksoverheid). Beide zijn gebaseerd op de Regionale Innovatie Strategie Oost Nederland (S3). November 2022 heeft de bestuurlijke regiegroep Think East Netherlands besloten beide agenda's samen te voegen onder de noemer ‘Think East Netherlands - Dé innovatie-agenda van Oost-Nederland’. Deze richt zich op twee doelen: 1. Het gezamenlijk nationaal en internationaal positioneren van Oost-Nederland; 2. Het vergroten van de kansen van bedrijven en kennisinstellingen in Oost-Nederland om Europese en nationale middelen te verwerven.
Hieronder zijn in 2022 verschillende Nationaal Groeifonds (NGF) voorstellen uitgewerkt (zoals Batterij Competence Cluster-NL), en worden reeds gegunde NGF-projecten geïmplementeerd, zoals AI HUB Oost NL. Daarnaast is in 2022 een impuls gegeven aan het cluster MedTech Twente waarmee de regio een flinke impuls heeft gekregen om zich als regio (inter)nationaal te versterken en te profileren.

Ondanks het niet volledig kunnen in zetten van de middelen van de MIT liggen de uitgaven op totaal niveau in lijn met de begroting. Het restant bedrag over het jaar 2022 van € 0,39 miljoen willen we doorschuiven naar 2023. Tevens willen we in verband met reeds aangegane verplichtingen voor 2023 een extra bedrag van € 1,8 miljoen onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toevoegen aan de jaarschijf van prestatie 5.5.2 van de begroting 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 2,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2023.

Specifieke Uitkering (SPUK) MIT 2022
Binnen dit programma wordt de SPUK MIT verantwoord. Vanwege een lagere inschrijving is er op dit moment op de SPUK 2022 € 0,8 miljoen overgebleven. Dit restant kan eventueel nog worden ingezet bestedingen voor de regeling van 2022, echter is de verwachting dat een deel van deze middelen terug zullen vloeien naar het rijk. De vaststelling vindt eind 2027 plaats.

Specifieke Uitkering (SPUK) MKB Deal Family next
Doel van de MKB-deal ‘Family Next’ is het verbeteren van de economische stabiliteit en de productiviteit van familiebedrijven. Daarvoor zet ‘Family Next’ in op digitalisering, verduurzaming en bedrijfsopvolging. Het versterken van ondernemerschap en het verbeteren van ondernemersvaardigheden zijn andere belangrijke aandachtspunten. In 2022 is een bedrag van € 0,2 miljoen overgebleven. Het restant van € 0,2 miljoen nemen we mee naar 2023.

Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.5.2 op de jaarschijf 2023 te verhogen met respectievelijk € 0,2 miljoen deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK