Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij bewaren en beheren onze archeologische vondsten in het provinciale depot voor bodemvondsten.
  2. Wij ontsluiten onze archeologische bodemvondsten en monitoren gemaakte afspraken hierover met het provinciale depot voor bodemvondsten door middel van het publieksprogramma 'Vondst van Overijssel'.
  3. Wij monitoren gemaakte afspraken met de Monumentenwacht Overijssel-Flevoland over de inspecties van monumenten.
  4. Wij maken met de regeling 'Restauratie rijksmonumenten' ten minste 15 projecten mogelijk en wij stimuleren binnen deze projecten in afstemming met het programma Nieuwe Energie Overijssel duurzaamheidsmaatregelen.
  5. Wij spreken met Stichting RIBO af dat ten minste 20 leerlingen worden begeleid naar een leerling-werkplek in de restauratiebouw.
  6. Wij monitoren gemaakte afspraken met het Steunpunt Cultureel Erfgoed Overijssel over de ondersteuning van de Overijsselse gemeenten bij de uitvoering van hun wettelijke taken op het gebied van monumentenzorg.

Inhoudelijke kleurscore

1. Vondsten  worden bewaard en beheerd in het depot voor bodemvondsten in Deventer. Wij hebben de reparatie van de klimaatkamer mogelijk gemaakt die ervoor zorgt  dat vondsten op de juiste wijze worden bewaard. Daarnaast hebben wij  actief meegewerkt aan verschillende bruikleenverzoeken: er zijn 19 nieuwe verzoeken en vier verzoeken tot verlenging van een bruikleen ingediend.  De aanlevering van vondsten en documentatie van archeologisch onderzoek door bedrijven is het hele jaar door gegaan.

2. In het kader van de Vondst van Overijssel en het publieksbereik zijn de volgende publieksactiviteiten uitgevoerd: twee basisscholen hebben het depot in Deventer bezocht; op 17 september vond de tweejaarlijkse Archeologiedag Overijssel plaats te Heeten. Er waren  circa 60 deelnemers;  In juni en oktober heeft het depot samen met museum Natura Docet een archeologiemiddag in het museum georganiseerd; Tijdens de Open Monumentdagen was het depot geopend voor bezoekers. Op deze beide dagen tezamen trok het depot  circa 250 bezoekers.

3. Met onze afspraken met de Monumentenwacht Overijssel-Flevoland hebben we in 2022 laagdrempelige inspecties van monumenten mogelijk gemaakt. Hiermee signaleert de Monumentenwacht vroegtijdig onderhoudsvraagstukken, voorkomen we onnodige kosten en stimuleren we dat de monumenten in goede staat worden gehouden. De meerwaarde van een dergelijke inspectie wordt gezien door de eigenaren van rijksmonumentale panden. Het aantal abonnees groeide in 2022 tot 1880.

4. Wij matchen de middelen die het Rijk beschikbaar stelt voor het restaureren van Rijksmonumenten. In 2022 maakten wij  de restauratie van 14  rijksmonumenten mogelijk, zoals de hervormde kerk in Kuinre en de Braakmolen in  Goor.  Door de grotere omvang van de restauraties was het verleende subsidiebedrag per project hoger dan gemiddeld en is het subsidieplafond bij minder projecten bereikt dan de voorgenomen 15.  Aan duurzaamheidsmaatregelen hebben wij gewerkt door middel van het actueel houden van De Groene Menukaart die in samenwerking met het programma Nieuwe Energie Overijssel is ontwikkeld als aanvulling op het Duurzaam Bouwloket. Met de vernieuwde Cultuurhistorische Waardenkaart hebben we al ons cultureel erfgoed geïnventariseerd, geactualiseerd, gewaardeerd en op de kaart gezet. Op de kaart zijn  alle Overijsselse Rijksmonumenten opgenomen en deze bevat informatie over archeologie  tot historische landschappen en immaterieel erfgoed. Deze kaart vorm de basis om erfgoed te positioneren en te verbinden aan andere opgaven zoals die voortkomen uit het PPLG Overijssel en de omgevingsvisie.

5. In 2022 ontvingen 19  studenten hun diploma voor de opleiding ‘Technicus Hout en Restauratie’ en 3 studenten voor de opleiding Professional Restauratie. Alle geslaagden hebben aansluitend een baan gevonden, of zijn een eigen bedrijf gestart. 17 nieuwe studenten stroomden in 2022 in voor de opleiding Technicus Hout en Restauratie.

6. Wij hebben de afspraken met  Het Oversticht gemonitord. Veel gemeenten maken gebruik van het Steunpunt. Dit zien we onder meer terug in onze toezichthoudende rol bij erfgoed op gemeenten. Het Steunpunt organiseerde 31 keer een spreekuur. Daarbij zijn 39 planbesprekingen geweest, waarvan 12 uitgebreide sessies op locaties. Daarnaast organiseerden wij samen met het Steunpunt Cultureel Erfgoed op 8 december de kennisbijeenkomst  ‘Erfgoed is leefgoed’ voor alle Overijsselse gemeenten. 17 gemeenten hebben zich aangemeld. De aanwezigen zijn gedurende die dag geïnformeerd over toekomstbestendig erfgoed en geïnspireerd door (herbestemd) religieus erfgoed.

Op een begroot bedrag van € 4,1 miljoen is € 57.000 overgebleven. Om lopende afspraken met betrekking tot Archeologische vondsten na te komen hebben we besloten om van het restant een bedrag van € 55.000 mee te nemen naar 2023 en 2024.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 55.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en een bedrag van € 27.500 toe te voegen aan de jaarschijf 2023 en 2024 van prestatie 6.1.1 van de begroting 2023.