Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij monitoren gemaakte afspraken met het Historisch Centrum Overijssel over de inzet van de Nedersaksische taal en cultuur in verschillende maatschappelijke domeinen.
  2. Wij monitoren gemaakte afspraken met het Historisch Centrum Overijssel en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland over ondersteuning van een netwerk van Overijsselse kleinere erfgoedorganisaties en erfgoedgemeenschappen.
  3. Met de subsidieregeling 'Verhaal van Overijssel' maken wij ten minste 20 projecten mogelijk die het verhaal achter ons erfgoed vertellen.
  4. Wij monitoren gemaakte en maken arrangementsafspraken met Landschap Overijssel en het Overijssels Particulier Grondbezit over het vertellen van onze geschiedenis en het slim inzetten van ons erfgoed in verschillende maatschappelijke opgaven.
  5. Wij werken samen met het programma vrijetijdseconomie om ons erfgoed slim in de markt te zetten en zo een bijdragen te laten leveren aan de Overijsselse economie, dit doen we door kennis te bundelen en in te zetten op gezamenlijke thema’s zoals de Hanze en de Koloniën van Weldadigheid.
  6. Wij maken ten minste 65 kleinschalige projecten mogelijk via een storting in het Fonds Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO) van het Prins Bernhard Cultuur Fonds Overijssel (zie ook 6.3.1).

Inhoudelijke kleurscore

1. Onze samenwerking met Collectie Overijssel heeft verschillende projecten opgeleverd.  Onder andere is er op het gebied van Nedersaksisch wederom ingezet op de veelbeluisterde Podcast ‘De Nedersaksen’ waarbij de waarde van de taal en de Nedersaksische cultuur besproken en uitgelicht wordt. Daarnaast is ook het tijdschrift  'Wiesneus' weer uitgegeven en verspreid onder Overijsselse basisscholen en zijn er gastlessen op het MBO gegeven over het gebruik van streektaal op de werkvloer, in het bijzonder in de zorg. Ook is er gewerkt aan de verbetering van Fietsroutenetwerk Twente waarbij op speciale panelen de historische verhalen én de Twentse vertaling daarvan wordt weergegeven om zo het verhaal van Overijssel te vertellen.

2. We hebben het Erfgoedplatform Overijssel doorontwikkeld door mee te werken aan uitbreiding van het cursusaanbod  en intensivering van de samenwerking met het landelijke platform Erfgoedvrijwilliger.nl (OPEN). We hebben bijgedragen aan de professionalisering van Overijsselse erfgoedvrijwilligers door het aanbieden van informatie in de kennisbank en het actief delen van erfgoednieuws. Het ledenbestand van de nieuwsbrief is het afgelopen jaar bijna verdriedubbeld en het aantal actieve websitebezoekers is gestegen naar bijna 600 actieve gebruikers per maand. Gemiddeld hebben we  drie keer per maand diverse erfgoedinstellingen in Overijssel geadviseerd en geholpen bij uiteenlopende vragen op het gebied van (digitaal) erfgoed.  Met de door het platform  georganiseerde workshops en cursussen zijn in 2022 in totaal zo’n 175 actief deelnemende erfgoedvrijwilligers bereikt.

3. Met de regeling Verhaal van Overijssel hebben we 37 uiteenlopende projecten mogelijk gemaakt.  Zoals 'een tweede leven voor een schoorsteen', behoud van het carnaval als vorm van immaterieel erfgoed en het project “We Zwemmen nog” van Theater De Makkers mogelijk gemaakt. Dit laatste  project won de Erfgoedvrijwilligersprijs 2022.

4. Met onze arrangementsafspraken met Landschap Overijssel en het Overijsselse particuliere grondbezit  dragen wij bij aan het onderzoek naar en de inzet van groen erfgoed. Met deze integrale aanpak stimuleren we de verbinding tussen erfgoed, natuur en milieu.

5. Wij werken samen met de Overijsselse gemeenten aan de positionering van de Koloniën van Weldadigheid . In 2022 lag de nadruk op het inventariseren, uitbreiden en clusteren van het bestaande  aanbod  om dat op een verantwoorde en aansprekende wijze te etaleren.

6. Met onze storting in het KCIPO hebben wij 52 initiatieven mogelijk gemaakt. Zoals een film over de historie en het herstel van station Deventer en het concert ‘Veur in de kerke’ van Quo Vadis.  Door de Coronacrisis is het aantal initiatieven wat achtergebleven bij het voorgenomen aantal. (zie ook prestatie 6.3.1)

Op een begroot bedrag van € 2,5 miljoen is € 0,2 miljoen overgebleven. Om lopende afspraken met betrekking tot Toekomstbestendig erfgoed na te komen hebben we besloten om van het restant een bedrag van € 0,2 miljoen mee te nemen naar 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.1.2 van de begroting 2023.

Religieus erfgoed (Decembercirculaire) Resultaatbestemming
Religieus erfgoed (Decembercirculaire)
Wij willen een impact-meting kerkenvisies laten uitvoeren om meer te kunnen zeggen over de impact van dit type instrument. Het ministerie van OCW heeft hiervoor in de december 2022 € 21.000 beschikbaar vanuit het programma Toekomst Religieus Erfgoed aan de provincie Overijssel. Deze middelen willen in 2023 inzetten.
Wij stellen u voor om deze  middelen via resultaatbestemming toe te voegen aan de begroting 2023 van prestatie 6.1.2. Deze mutatie wordt onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.

• Resultaatbestemming