Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij maken prestatieafspraken met het OKTO (Overijssels Overleg Kleine Theaters) over de professionalisering van de aangesloten theaters en de hun programmering van het zgn. kwetsbare aanbod, waaronder nieuw Overijssels talent.
  2. Wij maken experimenten mogelijk die cultuur en zorg & welzijn en andere beleidsterreinen en -programma's verbinden (zie ook 6.2.1 Programma versterking culturele sector Overijssel).
  3. Wij monitoren de afspraken met Stichting 4Oost over de inzet van het Programmeringsfonds.
  4. Wij maken de resultaten van ons cultuurbeleid zichtbaar onder andere tijdens ons Cultuurcongres en via ons Cultuurmagazine.
  5. Wij monitoren de gemaakte afspraken met de acht culturele organisaties en de drie regionale projecten ter versterking van het professionele maakklimaat in Overijssel (zie ook  6.2.1 )
  6. Wij voeren het programma ter versterking van de culturele sector in Overijssel uit. (zie ook 6.2.1) .

Inhoudelijke kleurscore

1. Wij hebben afspraken gemaakt met het OKTO waarmee wij de professionalisering en netwerkvorming van de aangesloten theaters ondersteunen. Het  principe van 'de grote theaters helpen de kleinere'  vormt hierbij een uitgangspunt . Corona heeft  grote impact gehad op de theaters , waardoor een deel van de voorgenomen acties uit 2022 wordt doorgeschoven naar 2023. Een voorbeeld hiervan is de programmering van het zogenaamd kwetsbaar aanbod, waaronder Overijssels talent.

2. Wij hebben met onze regeling 'Experimenten powered by cultuur' 10 projecten mogelijk gemaakt, waaronder cross overs met Sociale kwaliteit (thema's inclusie en bestrijding en vermindering van eenzaamheid) en duurzaamheid.

3. We hebben de afspraken gemonitord. Stichting 4Oost heeft onder andere in overleg met ons een Coronasteunregeling in het leven geroepen zodat het maken van producties gecontinueerd werd. Daarnaast heeft de stichting zich in gezet voor het mogelijk maken van grootschalige theaterproducties  op locatie, zoals Gelijkspel.

4. Op 20 mei organiseerden wij ons jaarlijkse cultuurcongres, dit keer met als thema 'Comeback cultuur' in de Stadsgehoorzaal van Kampen. Een bijeenkomst die door de circa 200 deelnemers uit de culturele sector en betrokken overheden als een inspirerende  kennis- en netwerkbijeenkomst wordt ervaren. Tijdens het congres werden diverse workshops aangeboden, bijvoorbeeld op gebied van Impact, Fondsenwerving Veiligheid op de werkvloer en konden deelnemers in gesprek met de voorzitter van de Raad voor Cultuur, Kristel Baele.

5. Wij hebben de uitvoering van de 8  projecten + de drie regioprojecten die wij met onze regeling 'Versterking maakklimaat Overijssel' hebben gemaakt, gemonitord. Dit hebben wij gedaan in voortgangsgesprekken met de instellingen die deze projecten uitvoeren  en  aan de hand van de voortgangsrapportages die wij halverwege het jaar ontvingen. Hierover heeft onze onafhankelijke  adviescommissie advies uitgebracht . Deze adviezen hebben wij de instellingen meegegeven.  Ook hebben wij de netwerkbijeenkomst van deze instellingen over het thema 'Impact' gefaciliteerd ( zie ook 6.2.1.)

6. Het programma Versterking culturele sector, dat wij in 2021 zijn gestart om de culturele sector weerbaarder, wendbaarder en innovatiever te maken, hebben wij in 2022 doorontwikkeld. Het programma omvat drie sporen: 1. Versterking maakklimaat, 2. Kennis en 3. Faciliteiten. Binnen spoor 1 hebben wij aanvullend op de acht projecten die wij met onze regeling Versterking maakklimaat  in 2021 mogelijk gemaakt (zie ook onder 5.) ook drie regioprojecten  ondersteund: De Werf in de Stedendriehoek, Cross-TIC in Twente en Vaktor in regio Zwolle.  Daarnaast  hebben wij de motie 'Productieregeling cultuur 2022' uitgevoerd, die door Provinciale Staten bij de behandeling van de Begroting 2022 is aangenomen. Met deze regeling hebben wij acht projecten mogelijk gemaakt. Elk project omvat  ten minste twee culturele producties  die tot en met 2024 kunnen worden uitgevoerd. Het gaat hierbij onder andere om projecten van Vuur en Vlam Dansprodukties, Theaterfirma LINEA REKTA, Theaterproducties Twente en Sibyl Heijnen (beeldend kunstenaar).

Binnen spoor 2, de Kennislijn, hebben wij masterclasses georganiseerd voor de culturele sector en  een aantal projecten mogelijk gemaakt. Zo  hebben 15 leiders in cultuur deelgenomen aan het leerprogramma Leiderschap in Cultuur (LinC) Overijssel, dat door de Universiteit van Utrecht is ontwikkeld en voor Overijssel op maat is gemaakt.  Ook hebben wij met het project De Generator, een initiatief van podiumkunst- en ondersteunende instellingen uit Oost-Nederland, een ontwikkeltraject  mogelijk gemaakt voor  acht zakelijke talenten uit Oost-Nederland die de ambitie hebben om door te groeien naar zakelijk leider of creative producer in de culturele sector. De deelnemers hebben dit traject in 2022 afgerond.

Binnen spoor 3, de Faciliteitenlijn, hebben wij  crossovers van cultuur met andere beleidssectoren en maatschappelijke opgaven gestimuleerd. Zo hebben wij  de regelingen 'MKB -vouches digitalisering' en Startversneller ook expliciet opengesteld voor de culturele sector, hebben wij met onze regeling 'Experimenten powered by cultuur' 11 experimenten mogelijk gemaakt en hebben wij vijf challenges onder begeleiding van het MakersPlatform uitgevoerd. (zie ook 6.2.2.).

In 2021 zijn wij het programma  ’Versterking culturele sector Overijssel’ gestart, waarmee we de sector willen helpen om weerbaarder, wendbaarder en innovatiever te worden. We hebben in 2021 en 2022 voor de drie sporen binnen dit programma: Versterking Maakklimaat, Kennis- en Faciliteitenlijn nieuwe activiteiten mogelijk gemaakt, nieuwe instrumenten ontwikkeld danwel aansluiting gezocht bij bestaande regelingen (zoals die binnen het MKB-programma.
In 2022 is de besteding van de middelen voor het versterkingsprogramma achtergebleven bij de raming. Door de maatregelen in het kader van de Coronacrisis is de culturele sector het laatst van alle sectoren weer opengegaan, waarna de sector alle zeilen moest bij zetten om weer op orde te komen waardoor de focus lag op de kernactiviteiten.
Om de sector te blijven helpen in haar versterking, hebben wij besloten om van het restant een bedrag van € 0,34 miljoen mee te nemen naar 2023 .

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,34 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.2.2 van de begroting 2023.