Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij maken met de regeling 'Nieuwe Makers Overijssel' ten minste twee ontwikkelingstrajecten van nieuwe makers mogelijk die de artistieke en de zakelijke kwaliteit van de nieuwe makers versterken. Daarnaast zetten wij met deze regeling specifiek in op versterking van het ondernemerschap van nieuwe makers door middel van het verstrekken van vouchers.
  2. Wij maken prestatieafspraken met de drie poppodia en Poppunt Overijssel over de versterking van hun netwerkfunctie op het gebied van talentontwikkeling in de popmuziek.
  3. Wij maken cofinancieringsafspraken met culturele instellingen uit Overijssel die voor 2021-2024 subsidie van het Rijk ontvangen (BIS of cultuurfondsen, zie ook 6.2.1).
  4. Wij maken de resultaten van ons beleid zichtbaar, onder andere door ondersteuning van de Cultuurprijs Overijssel die door de gelijknamige stichting wordt georganiseerd.

Inhoudelijke kleurscore

1. De regeling 'Nieuwe Makers Overijssel' is opgegaan in een nieuwe regeling 'Versterking maakklimaat Overijssel' als onderdeel van het Versterkingsprogramma culturele sector.  In het kader van deze nieuwe regeling zijn acht projecten plus drie regioprojecten mogelijk gemaakt, waarbij de ontwikkeling van nieuw talent een belangrijke rol speelt (zie ook  6.2.1. en 6.2.2.).

2. Met de prestatieafspraken  met Stichting Poppunt Overijssel hebben wij de uitvoering van de talentontwikkelingsprogramma’s van de drie poppodia Hedon, Burgerweeshuis en Metropool mogelijk gemaakt, de netwerkfunctie van poppunt in de popsector verder versterkt en  het uitdragen van talentontwikkeling in de popmuziek binnen en buiten Overijssel (zoals tijdens de Overijsselse ambassade ter gelegenheid van Eurosonic Noorderslag) gestimuleerd. Een voorbeeld is de lancering van het kansenplatform Sonar, een samenwerking met het Vlaamse vi.be, dat vraag en (nieuw) aanbod binnen de popsector met elkaar verbindt.

3. Wij hebben cofinancieringsafspraken gemaakt met de landelijk gefinancierde instellingen TETEM,  Sonnevanck,  PHION, De Nederlandse Reisopera, Introdans, Theatergroep Oostpool en De Nieuwe Oost (BIS), Kunstenlab en Drawing Centre Diepenheim (Mondriaanfonds) en Britten, Prinses Christina Concours, Kunstbende en het Theaterschip (Fonds voor Cultuurparticipatie). Hiermee geven wij tevens uitvoering aan het  Cultuurconvenant Landsdeel Oost 2021-2024  dat tussen OCW, de provincies Overijssel en Gelderland en de cultuurregio's in dit landsdeel is ondertekend.

4. Samen met het Prins Bernhard Cultuurfonds hebben wij de uitreiking van de Cultuurprijs Overijssel 2022 mogelijk gemaakt.  Op 19 september werd tijdens een feestelijke avond  in schouwburg De Spiegel te Zwolle de Cultuurprijs Overijssel 2022  uitgereikt aan Hendrik Jan Bökkers en de talentprijs aan Nathalie Schaap. De uitreiking werd voorafgegaan door een cultuurdiner, waarbij  jonge makers in contact werden gebracht met verschillende culturele instellingen ter vergroting van hun netwerk.

De uitgaven liggen in lijn met de begroting. Om lopende afspraken met betrekking tot Talent heeft de toekomst na te komen hebben we besloten om het restant bedrag van € 95.000 mee te nemen naar 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 95.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.3.3 van de begroting 2023.

Resultaatbestemming toelichting