6.4.1 Een leven lang lezen èn leren
Acties 2022
- Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink over de uitvoering van onze wettelijke taken en over het beheer en uitlenen van bladmuziek aan Overijsselse amateurorkesten en -musici (Musidesk).
- Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink en het Netwerk van Overijsselse Bibliotheken over (bovenlokale) bibliotheekinnovatie.
- Wij maken prestatieafspraken met gemeenten, Rijnbrink en het Netwerk van Overijsselse Bibliotheken over het provinciale convenant dat zich richt op het leesoffensief, (de bestrijding van) laaggeletterdheid en digitale inclusie. Hierbij verbinden wij verdergaand de domeinen Cultuur (in het bijzonder bibliotheken), Human Capital, Sociale Kwaliteit en Onderwijs.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
1. Met Rijnbrink zijn prestatieafspraken gemaakt over de ondersteuning en uitvoering van het Overijssels bibliotheekwerk. Naast de wettelijke taken ten aanzien van interbibliothecair leenverkeer (IBL) en de ontwikkeling van innovaties ten behoeven van lokale bibliotheken, heeft Rijnbrink in 2022 bibliotheken en gemeenten in drie webinars geïnformeerd over de aankomende wijzigingen in het bibliotheekbestel, de toekomstige zorgplicht en de extra middelen die vanaf 2023 beschikbaar worden gesteld. Het aantal E-book uitleningen is in 2022 iets achtergebleven bij het jaar daarvoor. Hier is sprake van het Corona-effect: meer mensen leenden in 2022 weer fysieke boeken ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal uitleningen door Musidesk is in 2022 fors gestegen . Het aantal verenigingen uit Overijssel dat lid is van Musidesk is ongeveer gelijk gebleven (180). Musidesk heeft na een aanlooptraject van 6 jaar de digitale uitleen-applicatie e-Musidesk open gesteld voor alle leden. Hiermee is Musidesk een pionier, want de eerste partij die een digitaal uitleensysteem voor bladmuziek heeft heeft opgezet.
2. Rijnbrink heeft bibliotheken en gemeenten geadviseerd bij het aanvragen voor de provinciale regeling Bibliotheken van de Toekomst, waarin innovatie van bibliotheken centraal staat. Met onze inzet geven we invulling aan onze wettelijke taak ten aanzien van bibliotheekbeleid: bevorderen van innovatie. In 2022 heeft Rijnbrink met 15 bibliotheekstichtingen een proces te doorlopen dat heeft geleid tot inhoudelijke (transitie)plannen. Hiermee zijn wij voorloper op het gebied van bibliotheekinnovatie. Planvorming is leidend geweest in 2022. Deze leidt in 2023 en 2024 tot aanvragen voor onze meerjarige regeling 'Bibliotheek van de toekomst', bij positieve besluitvorming hierover zal uitvoering met name in 2023 en 2024 zichtbaar worden. Met deze samenwerking tussen gemeenten, provincie en Rijnbrink sorteren wij voor op de zorgplicht voor bibliotheken die vanaf 2025 gaat gelden voor gemeenten en provincies.
3. In bestuurlijk met wethouders en bibliotheken is verkend op welke wijze in Overijssel het steeds verder afnemend leesniveau van kinderen een halt kan worden toegeroepen. Uit een bestuurlijke ronde langs alle gemeenten en bibliotheken en uit het Bestuurlijk Overleg Bibliotheken Overijssel (BOBO), werd duidelijk dat er geen behoefte was aan een Overijssels convenant. Men wilde vooral aan de slag met methodes die resultaat boeken. Een werkgroep bestaande uit onderwijs, gemeenten, provincie en bibliotheken, heeft verkend op welke wijze de methode De Bibliotheek op School, op zo veel mogelijk scholen uitgerold kan worden. Hiervoor hebben wij eind 2022 de regeling Bibliotheek op School ontwikkeld, waarmee op 45 scholen in Overijssel De Bibliotheek op School mogelijk gemaakt kan worden. De regeling wordt begin januari 2023 opengesteld.
Wij voeren het investeringsprogramma Basisvaardigheden uit. Samen met de gemeenten, bedrijven en de maatschappelijke partners waaronder Rijnbrink, Leerwerkloketten en Stichting Lezen en Schrijven zijn we in 2022 projecten gestart waarmee we investeren in basisvaardigheden van onze inwoners. We hebben gebouwd aan projecten binnen 3 programmalijnen (1) Preventie en onderwijs, (2) Arbeidsmarkt en (3) Brede inclusie.
In de programmalijn Preventie en onderwijs zijn we gestart met een project gericht op het voorkomen van taalachterstanden bij de kleinste kinderen tussen 2,5 - tot 6 jaar. We werken in dit project samen met de gemeenten Kampen, Hardenberg, Dalfsen, Almelo, Twenterand en Losser. We hebben analyses uitgevoerd en de buurten met de meesten kansenongelijkheid in beeld gebracht. We hebben maatwerkaanpak vormgegeven voor de samenwerking in deze buurten met voorschoolse en basisonderwijs aan een gezamenlijke ambitie dat er geen kinderen groep 3 starten met een taalachterstand. Daarnaast hebben we de aanpak vormgegeven voor het stimuleren van de Bibliotheek op School.
In de programmalijn Arbeidsmarkt zijn we samenwerking gestart met 9 grote Overijsselse bedrijven: Asito, Atalian, Brookhuis, deltaWonen, Novon, PLUS Retail, QiZiNi, Schagengroep en SWB Midden Twente voor het investeren in basisvaardigheden van werknemers. In oktober 2022 hebben we aan dit project een gezamenlijke startschot gegeven . We hebben de eerste intakegesprekken met de bedrijven gevoerd voor maatwerkaanpak per bedrijf.
We hebben met gemeenten en maatschappelijke partners een gezamenlijke aanpak gemaakt voor de begeleiding van mensen met een vergrote afstand tot de arbeidsmarkt naar duurzaam werk. We zijn gestart met een samenwerkingproject met de gemeente Deventer en met samenwerkingsafspraken met de gemeenten Zwolle, Steenwijkerland over de mogelijkheden van de implementatie en opschaling van dit project.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Op een begroot bedrag van € 4,6 miljoen is een bedrag van € 1,3 miljoen overgebleven. Het restant betreft onderuitputting op de subsidieregeling UBS 7.14 Bibliotheek van de toekomst.
Resultaatbestemming
De subsidieregeling Bibliotheek van de toekomst (UBS 7.14) is in 2021 opengesteld. Deze subsidie is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan het toekomstbestendig maken van bibliotheken in Overijssel. Deze subsidie is opgezet als een meerjarige subsidieregeling met één plafond tot en met 2024 waarbij partijen meerjarig middelen krijgen om het doel te realiseren. De middelen uit 2021 en 2022 die hiervoor bestemd zijn, zijn nog niet tot besteding gekomen, omdat het beschikken van subsidies meer tijd nodig heeft. Om de regeling te kunnen handhaven stellen wij u voor om het structurele bedrag van € 1,1 miljoen over te hevelen naar 2023.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,1 miljoen aan structurele middelen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.4.1 van de begroting 2023.
GS- begrotingswijziging
Tevens worden op deze prestatie KvO middelen ingezet. Het resterende bedrag van € 0,2 miljoen willen we dan ook doorzetten naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.4.1 van de begroting 2023.
Statenvoorstellen en -besluiten
- Statenvoorstel Cultuurbeleid 2021-2024
- Uitvoering Cultuurbeleid 2023-2024 (voorstel PS/2022/1107857)
- Uitvoering Cultuurbeleid 2023-2024 (besluit PS/2022/1108455)
- Investeringsprogramma Basisvaardigheden 2022-2024 (voorstel PS/2021/1104405)
- Investeringsprogramma Basisvaardigheden 2022-2024 (besluit PS/2021/1104471)
Begrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- Resultaatbestemming