Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij voeren het statenvoorstel 'Op naar een vitale, inclusieve samenleving!' uit, evalueren het uitvoeringsplan voor 2021-2022 en komen met een aangepast uitvoeringsplan voor 2023-2024.
  2. Wij faciliteren en monitoren de alliantie Sport Netwerk Overijssel (SNO) om te komen tot een duurzame krachtige samenwerkings- en kennisinfrastructuur voor sport en bewegen in Overijssel.
  3. Wij werken mee aan de uitvoering van het provinciaal sportakkoord door samen met partners ten minste vijf projecten (al dan niet via een subsidieregeling sportakkoord) mogelijk te maken.
  4. Wij ondersteunen de Special Olympics in 2022 en dragen bij aan de ‘legacy’ van dit evenement in Overijssel door inclusief sporten en bewegen op de agenda te zetten.
  5. Wij faciliteren kennisuitwisseling en samenwerking op het gebied van zwemvaardigheden naar aanleiding van door Statenleden ingebrachte signalen.

Inhoudelijke kleurscore

1. In 2022 hebben we ons uitvoeringsplan geëvalueerd en een Sociale Agenda 2023-2024 opgesteld. De Sociale Agenda hebben wij aan PS voorgelegd met het voorstel, vanwege de rol van Sociale Kwaliteit in de Omgevingsvisie en PPLG en het mogelijk maken van duurzame samenwerkingen, het onderliggende beleid tot en met 2026 vast te stellen. Provinciale Staten hebben hiermee ingestemd.

2. Wij werkten in 2022 nauw samen met Sportnetwerk Overijssel. Deze netwerkorganisatie heeft in 2022 zijn positie in het netwerk in Overijssel verstevigd en legt nu verbindingen tussen landelijke netwerken en lokale partners. Daarnaast coördineren, monitoren en stimuleren ze de uitvoering van het provinciaal Sport- en beweegakkoord.

3. In 2022 hebben wij de subsidieregeling 'Overijssel in Beweging' geopend. Met deze subsidieregeling dragen we bij aan een uitnodigend sport- en beweegaanbod voor iedereen in Overijssel. Via deze regeling zijn 6 bovenlokale beweeginitiatieven en 20 lokale aanbodverbeteringen in behandeling. Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met de 4 betaald voetbalorganisaties in Overijssel.

4. Aan de Special Olympics Nationale Spelen Twente 2022 deden ruim 3.000 sporters en coaches mee. In aanloop naar de Spelen hebben wij mede mogelijk gemaakt dat diverse evenementen werden georganiseerd om aangepast sporten onder de aandacht te brengen, zoals bijvoorbeeld de sportcarroussel in alle 14 Twentse gemeenten. Daarnaast hebben wij bijgedragen aan een onderzoek, vanuit Windesheim Hogeschool naar de impact van deze spelen.

5. In 2022 zijn met partners en belanghebbenden diverse gesprekken geweest over zwemvaardigheden en zwemveiligheid, hier is de behoefte tot kennisdelen veelvuldig benoemd. Ten gevolge hiervan hebben we in samenwerking met Sportnetwerk Overijssel, Zwembaden Oost-Nederland en Sportbedrijf Raalte de eerste Overijsselse Zwemontmoeting georganiseerd. Op deze dag werden Overijsselse voorbeelden uitgelicht en kennis gedeeld.

Voor de in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2022 leggen wij u een gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor bij dit jaarverslag. De subsidieregeling “Overijssel in bewegen” (UBS 7.5) en “Sociale hypotheek” (UBS 7.11) worden beide verantwoord onder deze prestatie. Beide maken deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Van dit resultaatbestemmingsvoorstel  is € 171.000 bestemd voor “Overijssel in bewegen” en € 95.000 voor de regeling “Sociale hypotheek”.
Wij stellen u voor om € 266.000 van uit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.5.1.

• Resultaatbestemming

Resultaatbestemming toelichting