Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij voeren het statenvoorstel 'Op naar een vitale, inclusieve samenleving!' uit, evalueren het uitvoeringsplan voor 2021-2022 en komen met een aangepast uitvoeringsplan voor 2023-2024.
  2. Wij intensiveren onze relatie met de GGD en gemeenten gericht op preventie en lokale preventieakkoorden, door gezamenlijk drie innovatieve projecten te realiseren.
  3. Wij realiseren samen met het Rijk ten minste twee projecten of initiatieven die bijdragen aan onze doelen op het gebied van preventie, positieve gezondheid of urgente zorgthema’s.
  4. Wij geven uitvoering aan het Statenvoorstel ‘Urgente zorgthema’s' dat in oktober 2021 met PS is besproken.
  5. Wij nemen deel aan de kopgroep  Gezondheid als rode draad in de omgevingsvisie.

Inhoudelijke kleurscore

1. In 2022 hebben we ons uitvoeringsplan geëvalueerd en een Sociale Agenda 2023-2024 opgesteld. De Sociale Agenda hebben wij aan PS voorgelegd met het voorstel, vanwege de rol van Sociale Kwaliteit in de Omgevingsvisie en PPLG en het mogelijk maken van duurzame samenwerkingen, het onderliggende beleid tot en met 2026 vast te stellen. Provinciale Staten hebben hiermee ingestemd.

2. Afgelopen jaar hebben wij met de GGD'en in Overijssel is een samenwerkingsagenda opgesteld met daarin de thema’s: gezonde leefomgeving, Positieve gezondheid en data en monitoring. Via de regio-aanpak positieve gezondheid werken we in 3 regio's met gemeenten, (zorg)partners, waaronder de GGD, aan het faciliteren van dit netwerk en aan concrete projecten. Voorbeelden hiervan zijn: Kansrijke Start, Leefstijl en Preventie Twente, JOGG Twente, innovatiegarage, Vriendendiensten, Ouder worden in Salland, E-health Deventer Ziekenhuis.

3. In 2022 hebben wij, samen met het Rijk, uitvoering gegeven aan de volgende gezamenlijke projecten: Nationale Zorgreservisten, Fieldlab Grozzerdam Deventer en Onderzoeksproject Healthtech in Society (SPRONG)

4. Wij hebben uitvoering gegeven aan het Statenvoorstel ‘Urgente zorgthema’s’ en monitoren de projecten waarin vanuit dit Statenvoorstel is geïnvesteerd: Waar is Wally Salland (Waar is Wally? - HCDO), IMEAN en Positief Gezond IJsselland

5. Vanuit Sociale Kwaliteit nemen wij deel aan de kopgroep Gezondheid waarin we gezamenlijk werken aan de rode draad gezondheid in de omgevingsvisie.