Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij voeren het statenvoorstel 'Op naar een vitale, inclusieve samenleving!' uit, evalueren het uitvoeringsplan voor 2021-2022 en komen met een aangepast uitvoeringsplan voor 2023-2024.
  2. Wij maken ten minste 10 vernieuwende maatschappelijke initiatieven mogelijk die bijdragen aan een vitale, inclusieve samenleving door het beschikbaar stellen van aanjaag subsidies.
  3. Wij maken met de subsidieregeling 'Sociale hypotheek' ten minste 20 projecten mogelijk .
  4. Wij faciliteren een werkatelier voor het vergroten van expertise van maatschappelijke voorzieningen, waaronder Kulturhusen en multifunctionele sportvoorzieningen.

Inhoudelijke kleurscore

1. In 2022 hebben we ons uitvoeringsplan geëvalueerd en een Sociale Agenda 2023-2024 opgesteld. De Sociale Agenda hebben wij aan PS voorgelegd met het voorstel, vanwege de rol van Sociale Kwaliteit in de Omgevingsvisie en PPLG en het mogelijk maken van duurzame samenwerkingen, het onderliggende beleid tot en met 2026 vast te stellen. Provinciale Staten hebben hiermee ingestemd.

2. We hebben via onze subsidiemogelijkheden (Overijssel in Beweging, Experimenten powered by cultuur, sociale acceptatie en veiligheid, Overijssels noaberschapsfonds, ASV) tientallen initiatieven mogelijk gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn: Tijd voor thuis, Goed bezig!, Roma aan zet. Daarnaast hebben we succesvol geëxperimenteerd met een fondsenfestival en de crowdfundingssite om initiatieven verder te helpen.

3. In 2022 heeft de provincie 12 initiatieven verder geholpen met de sociale hypotheek van €15.000 en 33 initiatieven met €5.000. Hiermee is in totaal een subsidiebedrag van € 340.000 geïnvesteerd in maatschappelijk vastgoed via de sociale hypotheek en daarmee circa 22.000 uur vrijwillige inzet gegenereerd.

4. Het werkatelier is doorontwikkeld in een netwerksamenwerking met onder andere OVKK, Onze Gebouwen en Saxion Hogescholen. We hebben in 2022 invulling gegeven aan deskundigheid bevordering (webinars en kennisbijeenkomsten) en het ontwikkelen van de Leergang ('Huswerk'). Waarmee 67 kandidaten de leergang succesvol hebben afgerond.

Voor de in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2022 leggen wij u een gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor bij dit jaarverslag. De subsidieregeling “Sociale Hypotheek 3.0” (UBS 7.11) wordt verantwoord onder deze prestatie. Dit voorstel maakt deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Van dit resultaatbestemmingsvoorstel is € 62.000 bestemd voor de regeling “Sociale Hypotheek 3.0” (UBS 7.11).

Wij stellen u voor om € 62.000 van uit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 6.6.1.

• Resultaatbestemming