Roy de Witte

Acties 2022

1. Wij voeren het statenvoorstel 'Op naar een vitale, inclusieve samenleving!' uit, evalueren het uitvoeringsplan voor 2021-2022 en komen met een aangepast uitvoeringsplan voor 2023-2024.
  2. Wij zijn partner in de uitvoering van het actieprogramma Leefbaar Platteland, ingeval van sociale vraagstukken.
  3. Wij ontwikkelen samen met onze partners het digitale platform 'Samen voor elkaar' door.
  4. Wij organiseren de Overijsselse Vrijwilligersprijs.
  5. Wij zetten 4D-makelaars (Durven, Denken, Delen en Doen) in voor het ondersteunen van initiatieven van onderop.
  6. Wij voeren de motie Kleinsman ‘investeren in deskundigheidsbevordering en binden van vrijwilligers aan verenigingen’ uit.

Inhoudelijke kleurscore

1. In 2022 hebben we ons uitvoeringsplan geëvalueerd en een Sociale Agenda 2023-2024 opgesteld. De Sociale Agenda hebben wij aan PS voorgelegd met het voorstel, vanwege de rol van Sociale Kwaliteit in de Omgevingsvisie en PPLG en het mogelijk maken van duurzame samenwerkingen, het onderliggende beleid tot en met 2026 vast te stellen. Provinciale Staten hebben hiermee ingestemd.

2. Wij zijn partner in de uitvoering van het actieprogramma Leefbaar Platteland en hebben onze kennis op diverse sociaal-maatschappelijke vraagstukken ingezet.

3. In 2022 is ingezet op groei van het platform Samen voor elkaar, waarbij het platform met 200 deelnemers is gestegen. Daarnaast is het platform uitgebreid met een crowdfundingsmogelijkheid, waarbij in de pilot de eerste initiatieven succesvol hun campagne hebben afgerond. Bij deze campagnes waren 412 mensen (donateurs) betrokken is er in totaal € 42.051 opgehaald.

4. Voor de 22e keer is de Overijsselse vrijwilligersprijs uitgereikt aan 100 vrijwilligers en organisaties die werken met vrijwillige inzet in alle Overijsselse gemeenten.

5. De 4D-makelaars zijn in 2022 onderdeel geworden van het team Sociale Kwaliteit als initiatievencoaches om de verbinding met provinciaal beleid te vergroten. In 4 regio's hebben zij in 2022 ruim 250 gesprekken gevoerd om initiatieven verder te helpen. Daarnaast is in 2022 een samenwerking aangegaan met Natuur voor Elkaar, wat heeft geresulteerd in een uitbreiding met een groene initiatievencoach.

6. In 2022 hebben we onderzoek gedaan en behoefte gepeild op gebied van deskundigheidsbevordering binnen vrijwilligerswerk. In samenwerking met Saxion Hogeschool, Onze Gebouwen en VOSVI zijn kennismodules ontwikkeld voor bestuurlijke vrijwilligers en/of vrijwilligers die werken met vrijwilligers. De module vrijwilligerswerk is voor minimaal 100 vrijwilligers beschikbaar gesteld.

Daarnaast is de motie "Vrijwilligers, cruciaal voor Overijssel" aangenomen. Ten gevolge daarvan  deed Verwey-Jonker instituut onderzoek om in beeld te brengen welke knelpunten en aanbevelingen er zijn om de vrijwilligersorganisaties te versterken. Deze aanbevelingen zijn input voor de uitvoering van ons beleid.