Andries Heidema

Acties 2022

1. We voeren op verzoek van gemeenten, waterschappen en andere organisaties in Overijssel pilotprojecten uit waarin participatie en/of initiatieven vanuit de samenleving centraal staan
  2. We voeren het uitdaagrecht (Right to Challenge) uit conform vastgesteld beleid met als doel de inwoners en ondernemers in Overijssel te betrekken bij de uitvoering van ons beleid
  3. Wij continueren de samenwerking met mbo-instellingen in Overijssel rondom het thema Burgerschap door samen te werken in het programma jongeren en burgerschap in Overijssel en door projecten uit te voeren en uit te laten voeren.

Inhoudelijke kleurscore

Geholpen door het aflopen van de verschillende beperkingen en lockdowns door Corona zijn de activiteiten van de partners van Studio Vers Bestuur veelal in een stroomversnelling gekomen. De schroom om mensen bij elkaar te roepen is weg en dat zien we in de activiteiten waarbij Studio Vers Bestuur wordt gevraagd. Daarbij ligt de focus steeds meer op trajecten waarin de provincie zelf ook een rol heeft en werken we steeds meer met ‘interne’ partners. De samenwerking tussen volksvertegenwoordigers, dagelijks bestuur en ambtenaren in het samenspel tussen overheid en de samenleving komt daarin naar boven in bijvoorbeeld drie ‘Reflectiekamers’ over Studio Vers Bestuur, de Nationale Parken en de nieuwe Omgevingsvisie.

Het uitdaagrecht is geëvalueerd, zoals in het statenvoorstel betreffende de vormgeving van het uitdaagrecht (nr. 2020/1105378 besproken tijdens de statenvergadering van 27 januari 2021) is voorgesteld. De staten zijn over de uitkomsten  schriftelijk geïnformeerd in het eerste kwartaal van 2023.

In 2022 is er geen gebruik gemaakt van de subsidie regeling (totaalbudget € 50.000). Enkele partijen hebben zich wel gemeld, maar bleken bij nader gesprek niet behoefte te hebben aan financiële middelen, maar aan begeleiding, die uit het team van Studio Vers Bestuur geleverd kon worden. Daarnaast is een deel van de capaciteit van het programmateam ‘om niet’ geleverd vanuit partnerorganisaties en vanuit andere onderdelen van de provinciale organisatie en zijn daarmee operationele programmakosten vermeden.