Waarde
Onze liquiditeitspositie bedroeg op 1 januari 2023 € 850 miljoen. Deze direct beschikbare middelen waren gestald bij het Rijk op de schatkistrekening. Dit zijn we als decentrale overheid verplicht. We ontvangen rente over het saldo bij de schatkist.
Liquiditeitsprognose
Op basis van de gegevens op 1 augustus 2023 ziet het verwachte verloop van onze liquiditeitspositie er als volgt uit:
Analyse liquiditeitsprognose
De dalende lijn heeft meerdere oorzaken (allen met een incidenteel karakter, alleen omvangrijke posten geselecteerd):
- Investeringsimpuls coalitieakkoord. In het coalitieakkoord is € 201 miljoen gereserveerd voor investeringen in platteland, landbouw en natuur (€ 41 miljoen), water- en energiesysteem (€ 35 miljoen), woningen, bereikbaarheid en ruimte (€ 44 miljoen), economie (€ 48 miljoen) en sociale samenhang (€ 33 miljoen). We hebben in de jaren 2024 t/m 2027 jaarlijks € 40 miljoen opgenomen.
- Uitgaven uit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voor de jaren 2023 t/m 2026 is ingeschat dat we vanuit deze reserve nog € 149 miljoen gaan uitgeven. Het gaat om diverse posten, zoals bijvoorbeeld € 22 miljoen voor het stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie, € 12 miljoen voor verbetermaatregelen aan het spoor Zwolle-Wierden en € 11 miljoen voor het stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied.
- Uitgaven uit de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor de jaren 2023 t/m 2026 is ingeschat dat we vanuit deze reserve nog € 124 miljoen gaan uitgeven voor de inrichtingskosten vanuit de ontwikkelopgave.
Specifieke uitkeringen. Deze SPUKS leiden tot uitgaven van in totaal € 113 miljoen in de jaarschijven 2023 en verder.
- Grondaankopen. Voor de komende jaren is opgenomen in de prognose dat de provincie voor in totaal € 112 miljoen meer grond aankoopt dan verkoopt.
- Investeringen in materiële vaste activa. Voor de komende jaren staan diverse uitgaven vanuit investeringen gepland, zoals de Vloedbeltverbinding (€ 40 miljoen), Vechtdalverbinding (€ 27 miljoen) en N35 knooppunt Raalte (€ 20 miljoen).
- Uit onze financiële vaste activa ontvangen we de komende jaren € 115 miljoen meer dan we uitgeven. De grootste post hierbij is de aflossing door EFO op de lening faciliteit van € 80 miljoen. Ook hebben we in 2023 € 20 miljoen dividend ontvangen uit de verkoop van Enexisdochter Fudura.
Disclaimer
De liquiditeitsprognose kijkt een aantal jaren vooruit. Consequentie daarvan is dat de prognose van nature onzeker is. Onzekerheden zitten in de omvang van de ontvangsten en uitgaven en het tijdstip waarop deze gelden ontvangen en uitgegeven worden. De grootste onzekerheden in de liquiditeitsprognose, met een potentieel forse impact, zijn:
- specifieke uitkeringen. We ontvangen steeds meer geld via specifieke uitkeringen (spuks) van het Rijk. Het is lastig inschatten voor de komende jaren hoeveel spuks we gaan ontvangen, om hoeveel geld dit gaat en wanneer de uitgaven op deze spuks gaan lopen. We hebben daarom de spuks Natuur 2e fase en PPLG (uitvoeringskosten) ook nog niet opgenomen, er was nog geen goede inschatting te maken. Bij de spuks is sprake van een gesloten geldsysteem: alle ontvangsten leiden uiteindelijk tot uitgaven of moeten (indien niet uitgegeven) terugbetaald worden aan het Rijk. De geldontvangsten zijn dus altijd gelijk aan de gelduitgaven.
- grondaankopen. De (omvang en tijdstip van) grondaankopen zijn lastig te ramen. De provincie is hierbij afhankelijk van veel verschillende variabelen die niet altijd te beïnvloeden zijn.
- rijksweg N35. Het Rijk heeft aangegeven geen geld beschikbaar te stellen voor de verbreding van de N35. Onduidelijk is wat dit betekent voor de provinciale gereserveerde gelden.
- elektrificatie spoorlijnen. Het is nog onduidelijk wanneer en hoeveel geld ingezet gaat worden voor de elektrificatie van de dieselsporen in Overijssel.
- benutting lening faciliteit door Energiefonds Overijsel (EFO). EFO kan binnen haar huidige lening-faciliteit bij de provincie nog enkele tientallen miljoenen euro’s opvragen. Het is lastig inschatten wanneer en hoeveel geld EFO de komende jaren gaat opvragen, temeer daar EFO ook een lening-faciliteit van € 50 miljoen bij de Europese Investeringsbank heeft.
- lening BNG Bank. We hebben in 2016 een lening van € 25 miljoen verstrekt aan de BNG Bank. De BNG Bank heeft het recht, maar niet de plicht, om de lening jaarlijks ineens af te lossen. We gaan er in de prognose van uit dat de BNG Bank de lening de komende jaren niet aflost.
- herijking verdeelmodel provinciefonds. Het Rijk werkt aan een nieuw model om de gelden vanuit het Provinciefonds te verdelen over de Provincies. Dit kan voor Overijssel leiden tot lagere inkomsten uit het provinciefonds. De invoering van een nieuw verdeelmodel zal op zijn vroegst in 2025 gerealiseerd worden.
Drempelbedrag schatkistbankieren
Het drempelbedrag schatkistbankieren is het maximale bedrag dat een decentrale overheid buiten de schatkist mag aanhouden. Het drempelbedrag is bedoeld om te voorkomen dat een provincie of gemeente elke dag de laatste euro naar de schatkist moet overboeken.
De berekening van het drempelbedrag bestaat uit het begrotingstotaal vermenigvuldigd met 2%, voor zover het begrotingstotaal minder dan € 500 miljoen bedraagt. Voor een begrotingstotaal van € 500 miljoen of meer wordt het drempelbedrag verder verhoogd met 0,2% van het bedrag boven € 500 miljoen. Voor onze provincie bedraagt het begrotingstotaal in 2024 € 783,0 miljoen. Het drempelbedrag wordt dan berekend als 2 % van € 500 miljoen (€ 10 miljoen), vermeerderd met 0,2% van € 283 miljoen (€ 0,6 miljoen). Het drempelbedrag voor 2024 bedraagt daarmee € 10,6 miljoen.