Kapitaalgoederen

Kapitaalgoederen

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

We zijn verantwoordelijk voor het in stand houden van de infrastructuur bestaande uit provinciale wegen, kunstwerken en waterwegen en de provinciale gebouwen, waaronder het provinciehuis. Dit omvat dagelijks beheer (exploitatie), onderhoud (jaarlijks en niet-jaarlijks) en vervanging. 

Provinciale infrastructuur
In het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (2024 t/m 2027, PS22-000124) hebben we afgesproken dat we voor beheer en onderhoud van alle voorzieningen van de provinciale infrastructuur het kwaliteitsniveau 'basis' hanteren. De landelijke kennisinstelling CROW heeft dit kwaliteitsniveau gedefinieerd, dat staat voor efficiënt en effectief beheer op de langere termijn. De risico’s op het niet bereiken van beleidsdoelstellingen of imagoschade zijn bij dit kwaliteitsniveau voor de provincie doorgaans beperkt en beheersbaar. U heeft de budgetten gebaseerd op dit kwaliteitsniveau. Het beleidskader wordt in de praktijk verder uitgewerkt in (strategische) beheerplannen en assetmanagementplannen. In onze projecten hebben we aandacht voor innovatie, circulariteit, klimaatverandering en verduurzaming.

Samenhang beheer, onderhoud en vervanging
Om de beschikbaarheid van de infrastructuur te garanderen, wordt de technische onderhoudsstaat in de gaten gehouden. Infrastructuur kent daarin een ‘levenscyclus’. Na aanleg (nieuwstaat) vindt er dagelijks beheer plaats totdat de infrastructuur het kwaliteitsniveau bereikt dat er groot onderhoud nodig is. Het na te streven kwaliteitsniveau is door PS vastgesteld in het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (BIK). Voor wegen (na ca. 60 jaar) en kunstwerken (na ca. 80 jaar) is in de regel complete vervanging nodig omdat de infrastructuur dan aan het einde van haar levensduur is. Voor een toelichting op de (vervangings-)investeringen verwijzen wij u naar de paragraaf investeringen. In onderstaande grafiek is de levenscyclus schematisch weergegeven.



Voorziening beheer en onderhoud
Bij het bepalen van toekomstige vervangingsinvesteringen is rekening gehouden met het benodigde beheer en onderhoud. Deze hangen immers ook nauw samen: goed en slim vormgegeven dagelijks en groot onderhoud zorgt voor optimale vervangingstermijnen. Daarmee is dus inzicht in de totale cyclus van beheer, onderhoud en vervanging van onze infrastructuur. Het budget voor groot onderhoud wordt in de voorziening beheer en onderhoud gestort. Dit geeft de flexibiliteit om de noodzakelijke beheermaatregelen op het juiste moment uit te voeren, in plaats van in de vooraf aangegeven jaarschijf. 

Provinciale gebouwen
In 2006 is een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld voor de provinciale gebouwen. Met het onderhoudsplan waarborgen we dat de gebouwen met de daarin aanwezige installaties en apparatuur op een deskundige wijze worden beheerd en onderhouden. In het onderhoudsplan zijn drie zaken opgenomen: het jaarlijks onderhoud, het niet-jaarlijks onderhoud en de vervanging. Momenteel wordt het MJOP grondig herzien. Door innovatie op het gebied van duurzaamheid zijn de omvang, levensduur en wijze van onderhoud ten opzichte van het vorige MJOP gewijzigd. Dit heeft mogelijk budgettaire gevolgen. Wij komen hier via onze P&C-cyclus bij u op terug. 

Met het jaarlijks onderhoud waarborgen we de bedrijfszekerheid van de gebouwen en de installaties, garanderen we de veiligheid en houden we de uitstraling van de gebouwen in stand. Met dit onderhoud voldoen we aan regelgeving en zijn we verzekerd van de ondersteuning van leveranciers (garanties). Het meerjarig onderhoud omvat het onderhoud aan verwarmings- en koelinstallaties, gevels, kozijnen, zonwering, vloeren, wanden, verlichting, liften, brandveiligheidsvoorzieningen, enzovoorts. De uitvoering vindt plaats in een periode van vijf tot dertig jaar. De gebruikte normering (NEN 2767 niveau 3) gaat uit van een redelijke tot goede conditie en wordt ook bij andere overheidsorganisaties als leidraad voor het meerjarig onderhoud gebruikt.

Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur

Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
Wij voeren de werkzaamheden conform het BIK uit. Dit betreft zowel de afwikkeling van het BIK 2019-2023 als de uitvoering van het BIK 2024-2027. De werkzaamheden uit het BIK worden verder uitgewerkt in het meerjarenuitvoeringsprogramma. 
In de onderstaande tabel is de meerjarenraming voor het beheer en onderhoud van wegen, vaarwegen en kunstwerken opgenomen.

Zoals ook bij de Monitor 2023-I is vermeld, zijn de kosten op het gebied van de infrastructuur voor een belangrijk deel afhankelijk van de inflatie binnen de sector Grond-, Weg, en Waterbouw (hierna GWW). De prijsindex van de GWW-sector wijkt in 2022 en 2023 veel af van de geharmoniseerde consumptie-index (HICP) op grond waarvan wij onze budgetten indexeren. In 2023 is de prijsindex van de GWW-sector 10% hoger dan de HICP waarmee in de begroting is geïndexeerd. Naar verwachting is daardoor een extra dotatie benodigd. Daarnaast is in het BIK aangegeven dat de opgave van het baggeren van de vaarwegen voorzien is, maar nog niet exact te ramen valt en hiervoor een apart voorstel komt. Begin 2024 zal er een actualisatie van de voorziening groot onderhoud gemaakt worden, waarin zowel de prijsontwikkeling als de baggeropgave in beeld worden gebracht. Zowel voor de prijsstijgingen als de baggeropgave zijn als onderdeel van het coalitieakkoord aanvullende middelen gereserveerd (zowel structureel als incidenteel). De benutting hiervan wordt naar verwachting bij de Perspectiefnota 2025 ter besluitvorming aan u voorgelegd.

Meerjarenraming Beheer en onderhoud (x € 1 miljoen)
2024 2025 2026 2027 2028
Structureel
- Beheer en dagelijks onderhoud 16,3 16,2 16,2 16,2 16,2
- Groot onderhoud (Voorziening Beheer en Onderhoud) 23,9 23,7 23,7 23,7 23,7
Totaal 40,2 39,9 39,9 39,9 39,9

Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
Provinciale infrastructuur Peildatum 1 januari 2023
Infrastructuur Onderdeel Areaal Kwaliteitsniveau
Wegen Hoofdrijbaan 647 km Basis
Rotondes 104 st.
Parallelweg 201 km
Fietspad 528 km
VRI 51 st.
Verlichtingspunten 5700 st.
Bermen 935 ha.
Bomen 36000 st.
Faunapassages 19 st.
Faunarasters 86 st.
Kunstwerken Totaal 589 st. Basis
Vaste bruggen 122 st.
Viaducten 47 st.
Tunnels 44 st.
Beweegbare bruggen 32 st.
Sluizen 11 st.
Overige objecten (o.a. duikers, onderdoorgangen, schutsluizen) 333 st.
Waterwegen Oeverbeschoeiing 241 km Basis
Waarvan hout 86 km
Beton en staal 82 km
Natuurvriendelijk 73 km
Oevers 62 ha.
Legenda kwaliteitsniveau
Kwaliteitniveau's Omschrijving Indicatie kwaliteit Relatie met wegbeheer
A+ Zeer hoog Nagenoeg ongeschonden Er is geen schade
A Hoog Mooi en comfortabel Er is enige schade, maar de waarschuwingsgrens is nog niet overschreden
B Basis Functioneel De waarschuwingsgrens is overschreden: er is klein onderhoud nodig of binnen vijf jaar is groot onderhoud nodig
C Laag Onrustig beeld, discomfort of enige vorm van hinder De richtlijn is overschreden: er is binnen twee jaar groot onderhoud nodig
D Zeer laag Kapitaalvernietiging, uitlokking van vernieling of sociale onveiligheid De richtlijn is meer dan één klasse overschreden: er is direct groot onderhoud nodig.

Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2024-2027

Terug naar navigatie - Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2024-2027
Type infrastructuur Jaartal (Vaar)Wegnr. + wegvak Benaming Traject lengte traject van km / Objectnr. tot km
Hoofdrijbaan
2024 N337c Wijhe (N 756) - Zwolle 12,2 16,2 28,4
2024 N346e De Poste/ N 347 - N 741 (Delden) 4,3 36,6 41,7
2024 N736a Oldenzaal-Rossum 3,2 1,1 4,3
2024 N736b Rossum-Ootmarsum 5,4 4,3 9,7
2024 N350c Rijssen-Wierden 9,5 3,9 13,4
2024 N332c Heeten - nieuw Heeten 5,3 0,1 5,4
2025 N341c Vroomshoop - Westerhaar 2,3 9,3 11,6
2025 N341d Traverse Westerhaar 1,8 11,6 13,4
2025 N341e Westerhaar - Kloosterhaar 3,2 13,4 16,6
2025 N341f Traverse Kloosterhaar 0,6 16,6 17,2
2025 N342e Denekamp-grens Duitsland 1,2 70,2 71,4
2025 N377e N343 - grens Drenthe 7,8 31,9 39,7
2025 N731a Glanerbrug-Losser 3,8 0,7 4,5
2025 N731b Losser - Overdinkel 1,9 4,5 6,3
2025 N733a Enschede - Oldenzaal 1,6 1,3 2,9
2025 N761b einde kom Oldemarkt - Willemsoord 4,1 7,4 11,5
2025 N761c Willemsoord-N334 (Steenwijk) 0,4 11,5 11,9
2025 N762a N331 (Vollenhove) - N334 (Blauwe Hand) 3,5 2,2 5,7
2025 N764a Zwolle -Ijsselmuiden 5,9 4,7 10,6
2025 N764b IJsselmuiden - N 50 (Kampen) 1,1 10,6 11,7
2025 N824a gr. Gelderland - Diepenheim 2,4 10 12,4
2025 N855a grens Drenthe - Steenwijk (A 32) 3,7 26 29,7
2026 N342c Zijtak N342 - N735 (Rondweg) 1,9 57,3 60,5
2026 N342d N735-Denekamp/N349 0,3 60,4 60,7
2026 N348d N35-Lemelerveld 5,2 66,6 71,8
2026 N743a Almelo - N744 (Zenderen) 0,5 52,9 53,5
2026 N743b N744 (Zenderen)-Borne (Platenkamp) 0,4 53,4 53,8
2026 N743c Borne (Platenkamp)-Hengelo 2,7 55,4 58,1
2026 N763a Kampen - grens Gelderland 4,7 4 8,7
2027 N332b+c Rondweg Heeten 1,6 3,8 5,4
2027 N332d Nieuw Heeten - N344 0,8 14,1 14,9
2027 N332e N344 - grens Gelderland 1,5 14,9 16,4
2027 N337a Deventer - Olst 5,9 3,8 9,7
2027 N347c N346 (De Posten) - A1 6,4 10,4 16,8
2027 N347d A1 - N350 (Rijssen) 4,3 17,3 21,6
2027 N739a Haaksbergen - Beckum 0,8 6 6,8
2027 N739b Beckum - Hengelo 0,8 9,3 10,1
2027 N751a Wierden - Daarle 7,2 1,1 8,3
2027 N751b Daarle - Den Ham 2,7 9,5 12,2
Parallelweg
2024 N346e De Poste/N347 - N741(Delden) 0,3 36,6 36,9
2025 N764a Zwolle - IJsselmuiden 3,3 7,3 10,6
2025 N764b IJsselmuiden - N 50 (Kampen) 1,1 10,6 11,7
2025 N764b IJsselmuiden - N 50 (Kampen) 0,4 12,1 12,5
2026 N334f N333-N761 3,1 17,2 20,3
2026 N761c Willemsoord - N334 (Steenwijk) 0,4 12,5 12,9
Fietspad
2024 N346e De Poste/N347 - N741(Delden) 0,5 37,8 38,3
2025 N342e Denekamp - grens Duitsland 1,5 70,3 71,8
2025 N731a Glanerbrug-Losser 0,3 3,2 3,5
2025 N731a Glanerbrug-Losser 0,2 3,6 3,8
2025 N761a Oldemarkt-einde kom Oldemarkt 1,6 3,9 5,5
2025 N761b einde kom Oldemarkt-Willemsoord 6,1 5,4 11,5
2025 N762a N 331 (Vollenhove) - N 334 (Blauwe Hand) 2,2 5,6 7,8
2025 N764a Zwolle - IJsselmuiden 1,7 5,6 7,3
2025 N855a grens Drenthe-Steenwijk (A 32) 3,7 26 29,7
Kunstwerken
2024 V8 Arembergsluis N.v.t. V8-010 N.v.t.
2024 V7 Blokzijlophaalbrug N.v.t. V7-011 N.v.t.
2024 V8 Ronduitebrug N.v.t. V8-020 N.v.t.
2024 V80 Scheeresluis N.v.t. V80-010 N.v.t.
2025 N333 Heerenbrug N.v.t. 333-040 N.v.t.
2025 N375a Beukerssluisophaalbrug N.v.t. V1-011 N.v.t.
2025 V77 Gouden Ploegdraaibrug N.v.t. V77-180 N.v.t.
2025 N331 Zwartewaterbrug N.v.t. 331-052 N.v.t.
2025 V7 Blokzijlsluis N.v.t. V7-010 N.v.t.
2026 V77 Geerdijkbrug N.v.t. V77-120 N.v.t.
2026 V2 Hesselingenbrug N.v.t. V2-020 N.v.t.
2026 N332 Bloemendaalse brug N.v.t. 332-110 N.v.t.
2026 N347 Besthemertunnel N.v.t. 347-130 N.v.t.
2026 V4 Kuinresluis N.v.t. V4-010 N.v.t.

Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen

Financiële tabellen investeringen, onderhoud en afschrijvingen provinciaal vastgoed
De budgetten voor meerjarig onderhoud (inclusief afschrijvingen) zijn eerder door u geautoriseerd. Het meerjarenoverzicht van de beschikbare onderhoudsbudgetten vindt u in onderstaande tabel. Zoals gemeld zijn wij op dit moment bezig met een herziening van ons MJOP. Over de mogelijke budgettaire gevolgen wordt u geïnformeerd.

In de paragraaf investeringen gaan wij in op de voorgenomen investeringen. 

Meerjarig onderhoud (incl. afschrijvingen): Provinciehuis en overige provinciale panden
x € 1000
2024 2025 2026 2027
4.211 4.946 5.034 5.116