Provinciale heffingen

Provinciale heffingen

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Het beleid provinciale heffingen staat in de Belastingverordening Overijssel. De wijzigingen in de Belastingverordening die ingaan per 1 januari 2024 leggen wij in dezelfde vergadering als deze Begroting ter vaststelling aan u voor.

We heffen de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting (MRB) volgens artikel 222 van de Provinciewet. De grondslag voor deze heffing is de Wet Motorrijtuigenbelasting. De opbrengsten uit de opcenten MRB zijn afhankelijk van het opcententarief en de volumes (het aantal voertuigen, de categorie-indeling en het gewicht van de voertuigen).

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Wij leggen heffingen op in het kader van de opcenten motorrijtuigenbelasting, leges, precario, grondwateronttrekkingen en de nazorg van stortplaatsen. Het beleidskader daarvoor is opgenomen in de Belastingverordening Overijssel. Daar vindt u ook de vastgestelde tarieven.

Opcenten motorrijtuigenbelasting
We heffen de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting volgens artikel 222 van de Provinciewet. De grondslag voor deze heffing is de Wet Motorrijtuigenbelasting. De opbrengsten uit de opcenten MRB zijn afhankelijk van het opcententarief en de volumes (het aantal voertuigen, de categorie-indeling en het gewicht van de voertuigen).

De opcenten motorrijtuigenbelasting worden geheven over het tarief van de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting. Het is een percentage van de hoofdsom zoals die in 1995 opgelegd zou worden. De basis voor de opcentenheffing verandert dus niet als het tarief voor de hoofdsom wordt verhoogd of verlaagd. De omvang van de hoofdsom is wel afhankelijk van het ledig gewicht van het voertuig (hoe zwaarder, hoe hoger de hoofdsom) en de brandstofsoort (benzine, diesel, LPG). De Belastingdienst int de opcenten voor de provincies.

Opcententarief Motorrijtuigenbelasting
Het Rijk stelt de maximale hoogte van de opcenten vast. Het maximale opcententarief voor 2024 is bepaald op 138,3 (2023: 125,8). In het coalitieakkoord is opgenomen dat in 2024 het tarief voor de opcenten op de MRB in verband met de inflatie wordt geïndexeerd met het reguliere indexpercentage van 2,9%. Het tarief komt daardoor uit op 82,2 (was 79,9 in 2023).

Leges
Leges zijn een heffing voor een door de provincie geleverde administratieve dienst zoals het verstrekken van stukken en het afgeven van vergunningen. U actualiseert tegelijkertijd met het vaststellen van de begroting 2024 de Belastingverordening en de bijbehorende tarieventabel per 1 januari 2024. Het betreft de Belastingverordening die is aangepast op de Omgevingswet. Deze zal per 1 januari 2024 in werking treden. De belangrijkste wijzigingen zijn:    
-    indexatie van de tarieven met 2,9%; 
-    een andere systematiek voor de leges bij projectbesluiten en omgevings-planactiviteiten van provinciaal belang. In plaats van een vast bedrag zullen GS onder de nieuwe systematiek leges op basis van een begroting vaststellen.

Precario
Precario is een heffing voor het hebben van voorwerpen in, op of boven provinciale grond of provinciaal water. Overijssel heft vanaf 2010 alleen nog precario van benzinepompinstallaties. De precario heffen we via een belastingaanslag.

Grondwaterheffing
Op basis van de Waterwet (artikel 7.4) zijn Provinciale Staten bevoegd om een heffing in te stellen op het onttrekken van grondwater. De heffingsopbrengst gebruiken we onder andere voor onderzoeken die voor het grondwaterbeheer noodzakelijk zijn en voor de vergoeding van schade. De heffing leggen we op naar de in het heffingsjaar onttrokken hoeveelheid grondwater, gemeten in kubieke meters per jaar.

Nazorgheffing stortplaatsen
De Wet Milieubeheer regelt dat gesloten stortplaatsen geen of zo weinig mogelijk gevolgen voor het milieu hebben (Leemtewet genoemd). De Leemtewet legt de financiële- en bestuurlijke verantwoordelijkheid bij de provincie voor de permanente nazorg van stortplaatsen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn of worden gestort. Wij moeten erop toezien dat bij gesloten stortplaatsen zodanige maatregelen worden getroffen dat de stortplaatsen geen of een zo klein mogelijk negatief effect hebben op het milieu. Uw Staten kunnen een heffing instellen ter bestrijding van de kosten van de nazorgmaatregelen bij stortplaatsen waar na 1 september 1996 nog afval gestort is of wordt. Wij leggen de heffing, gebaseerd op een besluit van uw Staten van 30 maart 1999, op aan de exploitanten van de stortplaatsen in Overijssel. De hoogte van de heffing is gebaseerd op de berekening van het doelvermogen vanaf het moment dat de nazorg start en op de rendement- en inflatieprognoses.

Provinciale heffingen

Terug naar navigatie - Provinciale heffingen

Hieronder is weergegeven hoe de inkomsten uit de provinciale heffingen zijn opgebouwd. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting beslaan ongeveer 98% van onze inkomsten uit heffingen. 

Inkomsten uit provinciale heffingen (x € 1.000)
Jaarrekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Opcenten MRB 117.728 117.000 121.300 124.800 124.800 124.800
Leges, precario ov. heffingen 830 1.248 1.347 1.657 1.657 1.657
Grondwaterheffing 1.174 1.065 1.085 1.107 1.129 1.129
Nazorgheffing stortplaatsen 40 40 40 40 40 40
Totaal 119.772 119.353 123.772 127.604 127.626 127.626

Toelichting opbrengsten heffingen

Terug naar navigatie - Toelichting opbrengsten heffingen

Motorrijtuigenbelasting
Bij de Begroting 2024 hebben wij de opbrengsten voor 2024 geraamd op € 121,3 miljoen en vanaf 2025 op € 124,8 miljoen. De ramingen ten opzichte van de actuele begroting 2023 zijn gestegen met jaarlijks € 4,3 miljoen. Deze stijging is gebaseerd op een verwachte volumeontwikkeling (€ 1 miljoen) en de indexering van het opcententarief (€ 3,3 miljoen). Op basis van de meest recente tellijsten van de belastingdienst is de verwachting dat de inkomsten uit de MRB structureel toenemen met € 1,0 miljoen. Dit komt door een stijging van het aantal auto’s en het gemiddelde gewicht. De volumestijging zal ook leiden tot hogere inkomsten in 2023. Eventuele meevallers / tegenvallers over de verwachte inkomsten in het lopende jaar verwerken wij in de Monitor 2023-II. 

Vanuit het klimaatakkoord zijn elektrische voertuigen vrijgesteld van de MRB en daarmee ook de provinciale opcenten. Hierdoor heeft de provincie opbrengsten misgelopen. Het Rijk heeft op basis van een rapport van de Raad Openbaar Bestuur besloten de gemiste inkomsten van de afgelopen en de komende jaren te compenseren. Deze compensatie wordt in 2022 tot en met 2024 uitgekeerd. Voor Overijssel gaat het om een bedrag van € 7,2 miljoen per jaar. Dit bedrag wordt ontvangen via het provinciefonds en is dus niet meegenomen in de tabel bij deze paragraaf. Omdat de vrijstelling van elektrische voertuigen vanaf 2025 vervalt, verwachten we vanaf dan ook structureel extra opbrengsten te ontvangen (€ 3,5 miljoen). 

Leges

De leges laten in 2024 een stijging zien ten opzichte van 2023 en in 2025 nog eens een stijging. Dit heeft te maken met de milieuleges die vanaf 2024 geheven mogen worden in het kader van de omgevingswet conform het besluit wat bij de perspectiefnota 2021 is genomen. Voor 2024 is uitgegaan van een half jaar voor de legesinkomsten, omdat er een doorlooptijd zit tussen de aanvraag en het versturen van de factuur. Vanaf 2025 gaan we uit van een volledig jaar.

Precario
Opbrengsten hebben betrekking op ongeveer de helft van de twintig benzinestations die geëxploiteerd worden op grond die in eigendom is van de provincie. De andere stations betelen huurpenningen. Zij zijn daardoor vrijgesteld van precario.

Nazorgheffingen
De nazorgplannen voor de drie Overijsselse stortlocaties zijn in 2016 herzien. Voor de locatie Elhorst Vloedbelt is het vereiste doelvermogen zodanig gewijzigd dat we voorzien dat het doelvermogen niet gerealiseerd zal worden op basis van het geprognosticeerde rendement. Voor de andere twee locaties is de verwachting dat het vereiste doelvermogen gerealiseerd gaat worden. Op basis van het verwachte langjarige fondsrendement en het nu aanwezige vermogen voor de locatie Elhorst Vloedbelt, zou in 2082 een tekort resteren van circa € 5,5 miljoen. Aan Twence (de beheerder) is daarom per 1 januari 2017 een jaarlijkse heffing opgelegd van € 40.000.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

In de Belastingverordening Overijssel staat het kwijtscheldingsbeleid als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990. In artikel 4.4 van deze verordening staat dat wij geen kwijtschelding verlenen bij de invordering van de nazorgheffing stortplaatsen. Verder kennen we geen innings- en kwijtscheldingsbeleid voor de opcenten MRB. De reden hiervan is dat niet wij, maar de Belastingdienst deze belasting int. De provincie heeft geen invloed op de wijze van inning of kwijtschelding.

Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie

Terug naar navigatie - Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie

Hieronder is een vergelijkingstabel opgenomen van de opcenten per provincie.

Opcenten per provincie
2023 2024
Zuid Holland 1 95,7 98,7
Gelderland 2 93,0 97,9
Groningen 3 95,7 95,7
Drenthe 4 92,0 92,0
Fryslân 5 87,0 89,6
Zeeland 6 84,4 84,4
Limburg 7 80,6 83,1
Flevoland 8 82,2 83,0
Noord Brabant 9 80,8 82,8
Overijssel 10 79,9 82,2
Utrecht 11 79,4 81,9
Noord Holland 12 67,9 77,4

Kostendekkenheid heffingen

Terug naar navigatie - Kostendekkenheid heffingen

De volgende tabellen geven de mate van kostendekkendheid van de heffingen weer.

Berekening kostendekkendheid leges Wet natuurbescherming Berekening kostendekkendheid Ontgrondingenwet
Kosten taakveld(en) € 569.826 Kosten taakveld(en) € 28.458
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
Netto kosten taakveld(en) € 569.826 Netto kosten taakveld(en) € 28.458
Toe te rekenen kosten Toe te rekenen kosten
Overhead € 136.758 Overhead € 6.585
BTW BTW
Totale kosten € 706.584 Totale kosten € 35.043
Opbrengst heffingen € 706.584 Opbrengst heffingen € 35.043
Dekkingspercentage 100% Dekkingspercentage 100%
- -
Berekening kostendekkendheid leges WABO Berekening kostendekkendheid leges Waterwet
Kosten taakveld(en) € 131.067 Kosten taakveld(en) € 28.105
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
Netto kosten taakveld(en) € 131.067 Netto kosten taakveld(en) € 28.105
Toe te rekenen kosten Toe te rekenen kosten
Overhead € 41.500 Overhead € 8.900
BTW BTW
Totale kosten € 172.567 Totale kosten € 37.005
Opbrengst heffingen € 172.567 Opbrengst heffingen € 37.005
Dekkingspercentage 100% Dekkingspercentage 100%
- -
Berekening kostendekkendheid leges Wet luchtvaart Berekening kostendekkendheid grondwaterheffing
Kosten taakveld(en) € 11.756 Kosten taakveld(en) € 1.254.500
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen € 0
Netto kosten taakveld(en) € 11.756 Netto kosten taakveld(en) € 1.254.500
Toe te rekenen kosten Toe te rekenen kosten
Overhead € 2.821 Overhead € 93.770
BTW BTW
Totale kosten € 14.577 Totale kosten € 1.348.270
Opbrengst heffingen € 14.577 Opbrengst heffingen € 1.085.000
Dekkingspercentage 100% Dekkingspercentage 80%
Berekening kostendekkendheid leges Milieubelastende activiteiten
Kosten taakveld(en) € 250.000
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
Netto kosten taakveld(en) € 250.000
Toe te rekenen kosten
Overhead € 60.000
BTW
Totale kosten € 310.000
Opbrengst heffingen € 310.000
Dekkingspercentage 100%