-
Blz. 1
Begroting 2024
-
Blz. 2
Begroting 2024
-
Blz. 3
Kerntaken
-
Blz. 4
Inleidende samenvatting
-
Blz. 5
De schouders eronder
-
Blz. 6
Ons platteland, landbouw en natuur
-
Blz. 7
Ons water- en energiesysteem
-
Blz. 8
Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte
-
Blz. 9
Onze economie
-
Blz. 10
Onze sociale samenleving
-
Blz. 11
Onze financiën
-
Blz. 12
Financiën
-
Blz. 13
Statenvoorstel
-
Blz. 14
Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer
-
Blz. 15
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 16
Overijssel in cijfers
-
Blz. 17
Dit is wat wij doen
-
Blz. 18
1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
-
Blz. 19
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid
-
Blz. 20
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid
-
Blz. 21
1.1.5 Implementatie Omgevingswet
-
Blz. 22
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
-
Blz. 23
1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem
-
Blz. 24
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer
-
Blz. 25
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst
-
Blz. 26
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water
-
Blz. 27
1.2.7 IJsseldelta programma
-
Blz. 28
1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag
-
Blz. 29
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's
-
Blz. 30
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad
-
Blz. 31
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
-
Blz. 32
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050
-
Blz. 33
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail
-
Blz. 34
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland
-
Blz. 35
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen
-
Blz. 36
1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
-
Blz. 37
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium
-
Blz. 38
Financiën
-
Blz. 39
Kerntaak 2: Milieu en energie
-
Blz. 40
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 41
Overijssel in cijfers
-
Blz. 42
Dit is wat wij doen
-
Blz. 43
2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen
-
Blz. 44
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid
-
Blz. 45
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu
-
Blz. 46
2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
-
Blz. 47
2.1.4 Monitoring en evaluatie milieu en gezondheid
-
Blz. 48
2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
-
Blz. 49
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties
-
Blz. 50
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken
-
Blz. 51
2.2.3 Beheer nazorgfonds
-
Blz. 52
2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
-
Blz. 53
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
-
Blz. 54
2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel
-
Blz. 55
2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
-
Blz. 56
2.4 Een duurzaam landelijk gebied
-
Blz. 57
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven
-
Blz. 58
Financiën
-
Blz. 59
Kerntaak 3: Vitaal platteland
-
Blz. 60
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 61
Overijssel in cijfers
-
Blz. 62
Dit is wat wij doen
-
Blz. 63
3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
-
Blz. 64
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap
-
Blz. 65
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap
-
Blz. 66
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000
-
Blz. 67
3.1.4 Beheer natuurterreinen
-
Blz. 68
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied
-
Blz. 69
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit
-
Blz. 70
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap
-
Blz. 71
3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur
-
Blz. 72
3.2.1 Beheer landschap
-
Blz. 73
3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen
-
Blz. 74
3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur
-
Blz. 75
3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof
-
Blz. 76
3.3.2 Nationale parken
-
Blz. 77
3.3.4 Faunabeheer
-
Blz. 78
3.3.5 Invasieve exoten
-
Blz. 79
3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
-
Blz. 80
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw
-
Blz. 81
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food
-
Blz. 82
3.4.3 Landbouwstructuurversterking
-
Blz. 83
3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied
-
Blz. 84
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland
-
Blz. 85
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel
-
Blz. 86
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
-
Blz. 87
3.5.4 Aanpak PAS melders
-
Blz. 88
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie
-
Blz. 89
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied
-
Blz. 90
Financiën
-
Blz. 91
Kerntaak 4: Mobiliteit
-
Blz. 92
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 93
Overijssel in cijfers
-
Blz. 94
Dit is wat wij doen
-
Blz. 95
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
-
Blz. 96
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit
-
Blz. 97
4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak
-
Blz. 98
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
-
Blz. 99
4.1.5 Mobiliteitshubs
-
Blz. 100
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
-
Blz. 101
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer
-
Blz. 102
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen
-
Blz. 103
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
-
Blz. 104
4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
-
Blz. 105
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
-
Blz. 106
4.3 Vaker op de fiets
-
Blz. 107
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
-
Blz. 108
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
-
Blz. 109
4.4.1 Logistics Overijssel
-
Blz. 110
4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)
-
Blz. 111
4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer
-
Blz. 112
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk
-
Blz. 113
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
-
Blz. 114
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
-
Blz. 115
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid
-
Blz. 116
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
-
Blz. 117
4.6.1 A1
-
Blz. 118
4.6.2 A28
-
Blz. 119
4.6.3 N35 – Lopende projecten
-
Blz. 120
4.6.4 N35 – Marsroute
-
Blz. 121
4.6.5 N50
-
Blz. 122
4.6.6 N307
-
Blz. 123
4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)
-
Blz. 124
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten
-
Blz. 125
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid
-
Blz. 126
4.6.12 Vloedbeltverbinding
-
Blz. 127
4.6.13 N35 Knooppunt Raalte
-
Blz. 128
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
-
Blz. 129
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur
-
Blz. 130
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 131
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
-
Blz. 132
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik
-
Blz. 133
4.7.5 Zwartewaterbrug Hasselt
-
Blz. 134
Financiën
-
Blz. 135
Kerntaak 5: Regionale economie
-
Blz. 136
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 137
Overijssel in cijfers
-
Blz. 138
Dit is wat wij doen
-
Blz. 139
5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding
-
Blz. 140
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs
-
Blz. 141
5.2 Regiodeals
-
Blz. 142
5.2.1 Regio Deals Twente en Zuid- en Oost-Drenthe
-
Blz. 143
5.2.2 Regio Deal Zwolle
-
Blz. 144
5.2.3 Stedendriehoek "Cleantech"
-
Blz. 145
5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn
-
Blz. 146
5.2.5 Nationaal Groeifonds
-
Blz. 147
5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie
-
Blz. 148
5.3.1 Werklocaties: basis op orde
-
Blz. 149
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties
-
Blz. 150
5.3.3 Topwerklocaties
-
Blz. 151
5.3.4 Internationaliseren
-
Blz. 152
5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor
-
Blz. 153
5.4.1 Gastvrij Overijssel
-
Blz. 154
5.4.2 Festivals en evenementen
-
Blz. 155
5.5 Krachtig MKB
-
Blz. 156
5.5.1 Basisinfrastructuur
-
Blz. 157
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap
-
Blz. 158
5.5.3 Europese programma’s
-
Blz. 159
5.5.4 Verstrekken risicokapitaal
-
Blz. 160
5.5.5 Circulaire economie
-
Blz. 161
Financiën
-
Blz. 162
Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit
-
Blz. 163
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 164
Overijssel in cijfers
-
Blz. 165
Dit is wat wij doen
-
Blz. 166
6.1 Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst
-
Blz. 167
6.1.1 Materieel erfgoed
-
Blz. 168
6.1.2 Immaterieel erfgoed
-
Blz. 169
6.2 Breed en professioneel cultureel aanbod
-
Blz. 170
6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod
-
Blz. 171
6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
-
Blz. 172
6.3 Cultuur voor iedereen en kansen voor talent
-
Blz. 173
6.3.1 Cultuur is jong geleerd en meedoen is de kunst
-
Blz. 174
6.3.3 Talent heeft de toekomst
-
Blz. 175
6.4 Toekomstbestendige bibliotheken in Overijssel
-
Blz. 176
6.4.1 Een leven lang lezen èn leren
-
Blz. 177
6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen
-
Blz. 178
6.5.1 Overijsselaars bewegen een leven lang
-
Blz. 179
6.5.2 Iedereen doet mee
-
Blz. 180
6.5.4 Verbetering van gezondheid voor iedereen
-
Blz. 181
6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen
-
Blz. 182
6.6.1 Duurzame en eigentijdse voorzieningen en diensten
-
Blz. 183
6.6.2 Versterking maatschappelijke initiatieven en inzet vrijwilligers
-
Blz. 184
Financiën
-
Blz. 185
Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 186
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 187
Overijssel in cijfers
-
Blz. 188
Dit is wat wij doen
-
Blz. 189
7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
-
Blz. 190
7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking
-
Blz. 191
7.1.2 Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 192
7.1.5 Ondermijning
-
Blz. 193
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
-
Blz. 194
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
-
Blz. 195
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling
-
Blz. 196
7.2.2 Trendbureau Overijssel
-
Blz. 197
7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse
-
Blz. 198
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie
-
Blz. 199
7.3 Effectief eigen bestuur
-
Blz. 200
7.3.1 Samenwerking met partners
-
Blz. 201
7.3.3 Communicatie
-
Blz. 202
7.3.4 Bezwaar en beroep
-
Blz. 203
7.3.5 Bestuur
-
Blz. 204
7.3.6 Provinciale Staten
-
Blz. 205
Financiën
-
Blz. 206
Overhead, financiering en dekkingsmiddelen
-
Blz. 207
Financiën
-
Blz. 208
Paragrafen
-
Blz. 209
Provinciale heffingen
-
Blz. 210
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 211
Dit is wat wij doen
-
Blz. 212
Provinciale heffingen
-
Blz. 213
Toelichting opbrengsten heffingen
-
Blz. 214
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 215
Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie
-
Blz. 216
Kostendekkenheid heffingen
-
Blz. 217
Weerstandsvermogen
-
Blz. 218
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 219
Dit is wat wij doen
-
Blz. 220
Grootste risico's weerstandscapaciteit
-
Blz. 221
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 222
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 223
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 224
Financiele kengetallen
-
Blz. 225
Definities kengetallen
-
Blz. 226
Kapitaalgoederen
-
Blz. 227
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 228
Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur
-
Blz. 229
Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
-
Blz. 230
Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2024-2027
-
Blz. 231
Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen
-
Blz. 232
Investeringen
-
Blz. 233
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 234
Dit is wat wij doen
-
Blz. 235
Provinciale infrastructuur
-
Blz. 236
Provinciale gebouwen
-
Blz. 237
Financieel totaaloverzicht investeringen
-
Blz. 238
Financiering
-
Blz. 239
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 240
Liquiditeitspositie
-
Blz. 241
Obligatieportefeuille
-
Blz. 242
Uitgezette middelen vanuit de publieke taak
-
Blz. 243
Beheersing renterisico's
-
Blz. 244
Renteresultaat
-
Blz. 245
EMU-saldo
-
Blz. 246
Bedrijfsvoering
-
Blz. 247
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 248
Dit is wat wij doen
-
Blz. 249
Actualiteiten
-
Blz. 250
Verbonden Partijen
-
Blz. 251
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 252
Dit is wat wij doen
-
Blz. 253
Risico's
-
Blz. 254
Verbonden Partijen
-
Blz. 255
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 256
Bedrijfsvoeringsorganisatie Shared Service Centrum ONS (SSC ONS) (Zwolle)
-
Blz. 257
Openbaar lichaam Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) (Zwolle)
-
Blz. 258
Openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente (ODT) (Almelo)
-
Blz. 259
Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
-
Blz. 260
Openbaar lichaam Technology Base (Enschede)
-
Blz. 261
Overige verbonden partijen
-
Blz. 262
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
-
Blz. 263
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 264
Interprovinciaal Overleg (IPO) (’s-Gravenhage)
-
Blz. 265
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 266
BNG Bank N.V. (’s-Gravenhage)
-
Blz. 267
Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. (Utrecht)
-
Blz. 268
CSV Amsterdam B.V. ('s Hertogenbosch)
-
Blz. 269
Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
-
Blz. 270
Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
-
Blz. 271
Herstructureringsmaatschappij Overijssel N.V. (Zwolle)
-
Blz. 272
Innovatiefonds Overijssel I (Zwolle)
-
Blz. 273
Innovatiefonds Overijssel II (Zwolle)
-
Blz. 274
Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (Apeldoorn)
-
Blz. 275
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (’s-Hertogenbosch)
-
Blz. 276
SPV Hengelo B.V. (Enschede)
-
Blz. 277
Vitens N.V. (Zwolle)
-
Blz. 278
Wadinko N.V. (Zwolle)
-
Blz. 279
Financiële tabel
-
Blz. 280
Grondbeleid
-
Blz. 281
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 282
Dit is wat wij doen
-
Blz. 283
Verloopoverzicht grondbezit
-
Blz. 284
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 285
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 286
Financiën
-
Blz. 287
Budgettair perspectief
-
Blz. 288
Inleiding
-
Blz. 289
Budgettair perspectief 2024 - 2027
-
Blz. 290
Mutaties budgettair perspectief
-
Blz. 291
Toelichting budgettair perspectief
-
Blz. 292
Structurele mutaties
-
Blz. 293
Incidentele mutaties
-
Blz. 294
Incidenteel - Beïnvloedbaar
-
Blz. 295
Meerjarig overzicht van baten en lasten
-
Blz. 296
Inleiding
-
Blz. 297
Saldo baten en lasten kerntaken
-
Blz. 298
Toelichting saldo baten en lasten
-
Blz. 299
Saldo baten en lasten overig
-
Blz. 300
Saldo baten en lasten totaal
-
Blz. 301
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 302
Geraamd resultaat
-
Blz. 303
Uitsplitsing algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 304
Structurele en incidentele baten en lasten
-
Blz. 305
Inleiding en spelregels
-
Blz. 306
Structurele en incidentele lasten en baten
-
Blz. 307
Structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves
-
Blz. 308
Balans
-
Blz. 309
Inleiding
-
Blz. 310
Overzicht balans - activa
-
Blz. 311
Toelichtingen mutaties activa 2024
-
Blz. 312
Overzicht balans - passiva
-
Blz. 313
Toelichtingen mutaties passiva 2024
-
Blz. 314
Reserves, voorzieningen en doeluitkeringen
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Spelregels
-
Blz. 317
Reserves
-
Blz. 318
Voorzieningen
-
Blz. 319
Doeluitkeringen
-
Blz. 320
Personeelsgebonden lasten
-
Blz. 321
Ontwikkelingen
-
Blz. 322
Salarissen en personeelsgebonden kosten
-
Blz. 323
Formatieontwikkeling
-
Blz. 324
Organisatie
-
Blz. 325
Organisatie
-
Blz. 326
Provinciale staten
-
Blz. 327
Gedeputeerde staten
-
Blz. 328
Ambtelijke organisatie
-
Prestaties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap