Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2024
    1. Blz. 2 Begroting 2024
    2. Blz. 3 Kerntaken
      1. Blz. 4 Inleidende samenvatting
        1. Blz. 5 De schouders eronder
        2. Blz. 6 Ons platteland, landbouw en natuur
        3. Blz. 7 Ons water- en energiesysteem
        4. Blz. 8 Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte
        5. Blz. 9 Onze economie
        6. Blz. 10 Onze sociale samenleving
        7. Blz. 11 Onze financiën
        8. Blz. 12 Financiën
        9. Blz. 13 Statenvoorstel
      2. Blz. 14 Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer
        1. Blz. 15 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 16 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 17 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 18 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
            1. Blz. 19 1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid
            2. Blz. 20 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid
            3. Blz. 21 1.1.5 Implementatie Omgevingswet
          2. Blz. 22 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
            1. Blz. 23 1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem
            2. Blz. 24 1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer
            3. Blz. 25 1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst
            4. Blz. 26 1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water
            5. Blz. 27 1.2.7 IJsseldelta programma
          3. Blz. 28 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag
            1. Blz. 29 1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's
            2. Blz. 30 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad
          4. Blz. 31 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
            1. Blz. 32 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050
            2. Blz. 33 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail
            3. Blz. 34 1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland
            4. Blz. 35 1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen
          5. Blz. 36 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
            1. Blz. 37 1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium
        4. Blz. 38 Financiën
      3. Blz. 39 Kerntaak 2: Milieu en energie
        1. Blz. 40 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 41 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 42 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 43 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen
            1. Blz. 44 2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid
            2. Blz. 45 2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu
            3. Blz. 46 2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
            4. Blz. 47 2.1.4 Monitoring en evaluatie milieu en gezondheid
          2. Blz. 48 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
            1. Blz. 49 2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties
            2. Blz. 50 2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken
            3. Blz. 51 2.2.3 Beheer nazorgfonds
          3. Blz. 52 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
            1. Blz. 53 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
            2. Blz. 54 2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel
            3. Blz. 55 2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
          4. Blz. 56 2.4 Een duurzaam landelijk gebied
            1. Blz. 57 2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven
        4. Blz. 58 Financiën
      4. Blz. 59 Kerntaak 3: Vitaal platteland
        1. Blz. 60 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 61 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 62 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 63 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
            1. Blz. 64 3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap
            2. Blz. 65 3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap
            3. Blz. 66 3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000
            4. Blz. 67 3.1.4 Beheer natuurterreinen
            5. Blz. 68 3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied
            6. Blz. 69 3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit
            7. Blz. 70 3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap
          2. Blz. 71 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur
            1. Blz. 72 3.2.1 Beheer landschap
            2. Blz. 73 3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen
          3. Blz. 74 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur
            1. Blz. 75 3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof
            2. Blz. 76 3.3.2 Nationale parken
            3. Blz. 77 3.3.4 Faunabeheer
            4. Blz. 78 3.3.5 Invasieve exoten
          4. Blz. 79 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
            1. Blz. 80 3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw
            2. Blz. 81 3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food
            3. Blz. 82 3.4.3 Landbouwstructuurversterking
          5. Blz. 83 3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied
            1. Blz. 84 3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland
            2. Blz. 85 3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel
            3. Blz. 86 3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
            4. Blz. 87 3.5.4 Aanpak PAS melders
            5. Blz. 88 3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie
            6. Blz. 89 3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied
        4. Blz. 90 Financiën
      5. Blz. 91 Kerntaak 4: Mobiliteit
        1. Blz. 92 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 93 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 94 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 95 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
            1. Blz. 96 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit
            2. Blz. 97 4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak
            3. Blz. 98 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
            4. Blz. 99 4.1.5 Mobiliteitshubs
          2. Blz. 100 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
            1. Blz. 101 4.2.1 Transities Openbaar Vervoer
            2. Blz. 102 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen
            3. Blz. 103 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
            4. Blz. 104 4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
            5. Blz. 105 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
          3. Blz. 106 4.3 Vaker op de fiets
            1. Blz. 107 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
          4. Blz. 108 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
            1. Blz. 109 4.4.1 Logistics Overijssel
            2. Blz. 110 4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)
            3. Blz. 111 4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer
            4. Blz. 112 4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk
          5. Blz. 113 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
            1. Blz. 114 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
            2. Blz. 115 4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid
          6. Blz. 116 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
            1. Blz. 117 4.6.1 A1
            2. Blz. 118 4.6.2 A28
            3. Blz. 119 4.6.3 N35 – Lopende projecten
            4. Blz. 120 4.6.4 N35 – Marsroute
            5. Blz. 121 4.6.5 N50
            6. Blz. 122 4.6.6 N307
            7. Blz. 123 4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)
            8. Blz. 124 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten
            9. Blz. 125 4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid
            10. Blz. 126 4.6.12 Vloedbeltverbinding
            11. Blz. 127 4.6.13 N35 Knooppunt Raalte
          7. Blz. 128 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
            1. Blz. 129 4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur
            2. Blz. 130 4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur
            3. Blz. 131 4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
            4. Blz. 132 4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik
            5. Blz. 133 4.7.5 Zwartewaterbrug Hasselt
        4. Blz. 134 Financiën
      6. Blz. 135 Kerntaak 5: Regionale economie
        1. Blz. 136 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 137 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 138 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 139 5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding
            1. Blz. 140 5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs
          2. Blz. 141 5.2 Regiodeals
            1. Blz. 142 5.2.1 Regio Deals Twente en Zuid- en Oost-Drenthe
            2. Blz. 143 5.2.2 Regio Deal Zwolle
            3. Blz. 144 5.2.3 Stedendriehoek "Cleantech"
            4. Blz. 145 5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn
            5. Blz. 146 5.2.5 Nationaal Groeifonds
          3. Blz. 147 5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie
            1. Blz. 148 5.3.1 Werklocaties: basis op orde
            2. Blz. 149 5.3.2 Werklocaties provinciale participaties
            3. Blz. 150 5.3.3 Topwerklocaties
            4. Blz. 151 5.3.4 Internationaliseren
          4. Blz. 152 5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor
            1. Blz. 153 5.4.1 Gastvrij Overijssel
            2. Blz. 154 5.4.2 Festivals en evenementen
          5. Blz. 155 5.5 Krachtig MKB
            1. Blz. 156 5.5.1 Basisinfrastructuur
            2. Blz. 157 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap
            3. Blz. 158 5.5.3 Europese programma’s
            4. Blz. 159 5.5.4 Verstrekken risicokapitaal
            5. Blz. 160 5.5.5 Circulaire economie
        4. Blz. 161 Financiën
      7. Blz. 162 Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit
        1. Blz. 163 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 164 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 165 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 166 6.1 Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst
            1. Blz. 167 6.1.1 Materieel erfgoed
            2. Blz. 168 6.1.2 Immaterieel erfgoed
          2. Blz. 169 6.2 Breed en professioneel cultureel aanbod
            1. Blz. 170 6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod
            2. Blz. 171 6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
          3. Blz. 172 6.3 Cultuur voor iedereen en kansen voor talent
            1. Blz. 173 6.3.1 Cultuur is jong geleerd en meedoen is de kunst
            2. Blz. 174 6.3.3 Talent heeft de toekomst
          4. Blz. 175 6.4 Toekomstbestendige bibliotheken in Overijssel
            1. Blz. 176 6.4.1 Een leven lang lezen èn leren
          5. Blz. 177 6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen
            1. Blz. 178 6.5.1 Overijsselaars bewegen een leven lang
            2. Blz. 179 6.5.2 Iedereen doet mee
            3. Blz. 180 6.5.4 Verbetering van gezondheid voor iedereen
          6. Blz. 181 6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen
            1. Blz. 182 6.6.1 Duurzame en eigentijdse voorzieningen en diensten
            2. Blz. 183 6.6.2 Versterking maatschappelijke initiatieven en inzet vrijwilligers
        4. Blz. 184 Financiën
      8. Blz. 185 Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur
        1. Blz. 186 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 187 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 188 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 189 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
            1. Blz. 190 7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking
            2. Blz. 191 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht
            3. Blz. 192 7.1.5 Ondermijning
            4. Blz. 193 7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
          2. Blz. 194 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
            1. Blz. 195 7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling
            2. Blz. 196 7.2.2 Trendbureau Overijssel
            3. Blz. 197 7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse
            4. Blz. 198 7.2.4 Eigentijdse invulling participatie
          3. Blz. 199 7.3 Effectief eigen bestuur
            1. Blz. 200 7.3.1 Samenwerking met partners
            2. Blz. 201 7.3.3 Communicatie
            3. Blz. 202 7.3.4 Bezwaar en beroep
            4. Blz. 203 7.3.5 Bestuur
            5. Blz. 204 7.3.6 Provinciale Staten
        4. Blz. 205 Financiën
      9. Blz. 206 Overhead, financiering en dekkingsmiddelen
        1. Blz. 207 Financiën
    3. Blz. 208 Paragrafen
      1. Blz. 209 Provinciale heffingen
        1. Blz. 210 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 211 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 212 Provinciale heffingen
        4. Blz. 213 Toelichting opbrengsten heffingen
        5. Blz. 214 Kwijtscheldingsbeleid
        6. Blz. 215 Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie
        7. Blz. 216 Kostendekkenheid heffingen
      2. Blz. 217 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 218 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 219 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 220 Grootste risico's weerstandscapaciteit
        4. Blz. 221 Benodigde weerstandscapaciteit
        5. Blz. 222 Beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 223 Ratio weerstandsvermogen
        7. Blz. 224 Financiele kengetallen
        8. Blz. 225 Definities kengetallen
      3. Blz. 226 Kapitaalgoederen
        1. Blz. 227 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 228 Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur
        3. Blz. 229 Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
        4. Blz. 230 Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2024-2027
        5. Blz. 231 Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen
      4. Blz. 232 Investeringen
        1. Blz. 233 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 234 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 235 Provinciale infrastructuur
        4. Blz. 236 Provinciale gebouwen
        5. Blz. 237 Financieel totaaloverzicht investeringen
      5. Blz. 238 Financiering
        1. Blz. 239 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 240 Liquiditeitspositie
        3. Blz. 241 Obligatieportefeuille
        4. Blz. 242 Uitgezette middelen vanuit de publieke taak
        5. Blz. 243 Beheersing renterisico's
        6. Blz. 244 Renteresultaat
        7. Blz. 245 EMU-saldo
      6. Blz. 246 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 247 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 248 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 249 Actualiteiten
      7. Blz. 250 Verbonden Partijen
        1. Blz. 251 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 252 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 253 Risico's
        4. Blz. 254 Verbonden Partijen
          1. Blz. 255 Gemeenschappelijke regelingen
            1. Blz. 256 Bedrijfsvoeringsorganisatie Shared Service Centrum ONS (SSC ONS) (Zwolle)
            2. Blz. 257 Openbaar lichaam Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) (Zwolle)
            3. Blz. 258 Openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente (ODT) (Almelo)
            4. Blz. 259 Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
            5. Blz. 260 Openbaar lichaam Technology Base (Enschede)
          2. Blz. 261 Overige verbonden partijen
            1. Blz. 262 Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
          3. Blz. 263 Stichtingen en verenigingen
            1. Blz. 264 Interprovinciaal Overleg (IPO) (’s-Gravenhage)
          4. Blz. 265 Vennootschappen en coöperaties
            1. Blz. 266 BNG Bank N.V. (’s-Gravenhage)
            2. Blz. 267 Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. (Utrecht)
            3. Blz. 268 CSV Amsterdam B.V. ('s Hertogenbosch)
            4. Blz. 269 Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
            5. Blz. 270 Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
            6. Blz. 271 Herstructureringsmaatschappij Overijssel N.V. (Zwolle)
            7. Blz. 272 Innovatiefonds Overijssel I (Zwolle)
            8. Blz. 273 Innovatiefonds Overijssel II (Zwolle)
            9. Blz. 274 Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (Apeldoorn)
            10. Blz. 275 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (’s-Hertogenbosch)
            11. Blz. 276 SPV Hengelo B.V. (Enschede)
            12. Blz. 277 Vitens N.V. (Zwolle)
            13. Blz. 278 Wadinko N.V. (Zwolle)
        5. Blz. 279 Financiële tabel
      8. Blz. 280 Grondbeleid
        1. Blz. 281 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 282 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 283 Verloopoverzicht grondbezit
      9. Blz. 284 Openbaarheidsparagraaf
        1. Blz. 285 Openbaarheidsparagraaf
    4. Blz. 286 Financiën
      1. Blz. 287 Budgettair perspectief
        1. Blz. 288 Inleiding
        2. Blz. 289 Budgettair perspectief 2024 - 2027
        3. Blz. 290 Mutaties budgettair perspectief
      2. Blz. 291 Toelichting budgettair perspectief
        1. Blz. 292 Structurele mutaties
        2. Blz. 293 Incidentele mutaties
        3. Blz. 294 Incidenteel - Beïnvloedbaar
      3. Blz. 295 Meerjarig overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 296 Inleiding
        2. Blz. 297 Saldo baten en lasten kerntaken
        3. Blz. 298 Toelichting saldo baten en lasten
        4. Blz. 299 Saldo baten en lasten overig
        5. Blz. 300 Saldo baten en lasten totaal
        6. Blz. 301 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        7. Blz. 302 Geraamd resultaat
        8. Blz. 303 Uitsplitsing algemene dekkingsmiddelen
      4. Blz. 304 Structurele en incidentele baten en lasten
        1. Blz. 305 Inleiding en spelregels
        2. Blz. 306 Structurele en incidentele lasten en baten
        3. Blz. 307 Structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves
      5. Blz. 308 Balans
        1. Blz. 309 Inleiding
        2. Blz. 310 Overzicht balans - activa
        3. Blz. 311 Toelichtingen mutaties activa 2024
        4. Blz. 312 Overzicht balans - passiva
        5. Blz. 313 Toelichtingen mutaties passiva 2024
      6. Blz. 314 Reserves, voorzieningen en doeluitkeringen
        1. Blz. 315 Inleiding
        2. Blz. 316 Spelregels
        3. Blz. 317 Reserves
        4. Blz. 318 Voorzieningen
        5. Blz. 319 Doeluitkeringen
      7. Blz. 320 Personeelsgebonden lasten
        1. Blz. 321 Ontwikkelingen
        2. Blz. 322 Salarissen en personeelsgebonden kosten
        3. Blz. 323 Formatieontwikkeling
    5. Blz. 324 Organisatie
      1. Blz. 325 Organisatie
        1. Blz. 326 Provinciale staten
        2. Blz. 327 Gedeputeerde staten
        3. Blz. 328 Ambtelijke organisatie
    6. Prestaties
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap