14.450 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

14.450 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op een sterk en betrokken openbaar bestuur in Overijssel. 
Voor een goed functionerende democratie is het belangrijk dat iedereen meedoet. 
We betrekken inwoners en partners bij onze opgaven, op een passende manier voor elke doelgroep. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze belangen goed vertegenwoordigd zijn in Europa en Den Haag.

We willen de kwaliteit van het openbaar bestuur in Overijssel optimaal waarborgen. We zien om naar onze medeoverheden en kijken waar we kunnen bijdragen, bijvoorbeeld met menskracht of het delen van kennis. Verder streven we naar doelmatige en toegankelijke subsidieregelingen waarbij gebruikers zo min mogelijk administratieve lasten ervaren.

Overijssel moet een veilige plek zijn en blijven voor iedereen. We zetten de strijd tegen ondermijnende activiteiten voort door onze eigen weerbaarheid op orde te hebben en samen met gemeenten, politie en veiligheidspartners alert te zijn op concrete signalen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het buitengebied. 

We willen de mogelijkheden van digitalisering en data nog beter benutten om ons beleid en de kwaliteit van ons bestuur te ondersteunen. 

Alleen samen kunnen en willen we de opgaven realiseren. We werken daarom aan goede relaties met inwoners en partners. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Terug naar navigatie - 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Voor een goed openbaar bestuur in Overijssel werken wij samen met Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. We zien dat er veel op onze gemeenten afkomt. Wanneer nodig en wenselijk bekijken we per opgave of en op welke wijze we de gemeenten kunnen helpen en of het binnen onze mogelijkheden past. (7.1.1). 
Als toezichthouder zien wij erop toe dat Overijsselse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen hun taken zorgvuldig uitvoeren en dat zij financieel gezond zijn en blijven. In dit kader bereiden we ons onder meer voor op de nieuwe Archiefwet, die naar verwachting in 2025 in werking treedt. 
Wij ondersteunen onze partners in de strijd tegen ondermijning en zetten in op verdere verbetering van de weerbaarheid en integriteit van de eigen organisatie (7.1.5). 
De Commissaris van de Koning draagt als voorzitter van Provinciale en Gedeputeerde Staten bij aan een transparant en goed openbaar bestuur. Daarnaast geeft hij invulling aan zijn Rijkstaken, zoals de benoeming van burgemeesters en het uitvoeren van ambtsbezoeken bij gemeenten. 
Wij bereiden ons voor op het vieren van 500 jaar Provincie Overijssel in 2028 (7.1.6).

7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking

  1. In het coalitieakkoord worden belangrijke elementen van bestuursstijl genoemd: luisteren en verbinden, eerlijk en betrouwbaar, open en uitlegbaar en betrokken. Het komend jaar ontwikkelen we een plan van aanpak hoe we deze elementen kunnen versterken.
  2. Samen met gemeenten staan we voor de aanpak van grote opgaven. Wanneer een gemeente het (financieel) te zwaar krijgt, zal dit van invloed zijn op de slagkracht als partner bij de aanpak van die opgaven. Wanneer dit aan de orde is, voeren we hierover het gesprek met de gemeente en verkennen samen eventuele oplossingen en mogelijkheden tot samenwerking. Hetzelfde geldt voor de waterschappen. 
  3. We voeren minimaal 3x per jaar bestuurlijk overleg met het bestuur van de VNG Overijssel over mogelijke verbeterpunten over de samenwerking rond de grote opgaven. Dat kan bijvoorbeeld ook gaan over de slagkracht van gemeenten (zie hiervoor). Daarnaast nemen we, wanneer we daarvoor worden uitgenodigd, deel aan de bestuurlijke platforms van de VNG Overijssel (financieel, ruimtelijk, sociaal en infosamenleving). 
  4. Binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) brengen we de Overijsselse belangen voor het voetlicht en benutten we samen met relevante partners onze lobbykracht richting het rijk en de Europese Unie.
  5. We versterken de informatievoorziening tussen GS en PS omtrent IPO-zaken, mede aan de hand van het IPO-traject ‘Naar meer Slagvaardigheid’.

Andries Heidema en Liesbeth Grijsen

7.1.2 Interbestuurlijk toezicht

  1. Wij houden interbestuurlijk toezicht (IBT) op basis van een constructieve dialoog met degenen op wie wij toezicht houden en begeleiden gemeenten en/of waterschappen met een oranje of rode totaal IBT-kleur met als doel zorgvuldige uitvoering van taken (het beeld wordt groen).
  2. Wij zorgen jaarlijks in april voor een totaalbeeld van het interbestuurlijk toezicht per gemeente en waterschap en bespreken, indien nodig, deze voor de zomer met  de betreffende gemeente of het waterschap.
  3. Wij houden financieel toezicht op onze 25 gemeenten,  1 waterschap en 17 gemeenschappelijke regelingen. 
  4. Wij begeleiden gemeenten die onder preventief toezicht staan, met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar een financieel gezonde situatie waarbij repressief toezicht volstaat. 
  5. Wij stellen vanuit archief toezicht  voor 25 gemeenten 1 waterschap en een aantal gemeenschappelijke regelingen IBT-beoordelingen op en leggen in dat kader 10 tot 15 inspectiebezoeken af.
  6. Wij investeren in capaciteit en kennis om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe archief- en informatiewetgeving.

Andries Heidema (IBT/AT) en Tijs de Bree (FT)

7.1.5 Ondermijning

  1. Wij passen de bevoegdheden uit de  Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) toe op vergunningen, subsidies, aanbestedingen en vastgoedtransacties en monitoren de effectiviteit hiervan.
  2. Wij hebben periodiek overleg met/geven voorlichting aan vergunningverlening,  subsidieverlening, grondzaken en aanbestedingen (ONS) over de samenwerking i.r.t. de toepassing van de Wet Bibob.
  3. We informeren medewerkers, bestuur, gemeenten en (veiligheids-)partners structureel over ondermijning via: bijeenkomsten/workshops, nieuwsoverzichten en onze in- en externe communicatiekanalen.
  4. Wij delen informatie over ondermijningssignalen/fenomeensignalen met de deelnemers van het samenwerkingsverband Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON) om gezamenlijk op te trekken tegen ondermijning.
  5. We dragen bij aan de preventie en aanpak van criminele activiteiten door de samenwerking met de districten IJsselland en Twente en voeren daartoe projecten/activiteiten uit die overeengekomen zijn in de Samenwerkingsagenda Ondermijning Overijssel (zoals bijvoorbeeld vakantieparken, leegstand agrarische gebouwen, bestuurlijke weerbaarheid).
  6. We verkennen of en op welke wijze de provincie van meerwaarde kan zijn bij het voorkomen dat jongeren in het criminele circuit belanden. 

Andries Heidema

7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning

  1. Wij behandelen de procedures voor (nieuwe) benoeming burgemeesters en de herbenoemingsprocedures voor zittende burgemeesters en bereiden de reguliere klankbordgesprekken met alle 25 burgemeesters voor.
  2. Wij bereiden de ambtsbezoeken, gemiddeld 6 per jaar, aan de Overijsselse gemeenten voor.
  3. Wij bereiden (werk)bezoeken van het Koninklijk Huis (mede) voor en adviseren over voorstellen voor Koninklijke onderscheidingen en Koninklijke predicaten.
  4. Wij behandelen bemiddelingsverzoeken aan de Commissaris van de Koning (in het kader van de Ombudsfunctie).
  5. Vanuit de rol van de Commissaris van de Koning bevorderen we de bestuurlijke weerbaarheid, integriteit en veiligheid van onze provinciale Overijsselse bestuurders en volksvertegenwoordigers. Dit bewaken we eveneens voor de bestuurders van de 25 Overijsselse gemeenten. Dat vindt zowel collectief als individueel plaats.
  6. Wij verzorgen de reguliere inhoudelijke ondersteuning van de Provinciale Regietafel Asiel en de beleidsadvisering op de thema's asiel en vluchtelingen. Dit doen we omdat de Commissaris van de Koning als Rijksorgaan o.a. voorzitter is van de Provinciale Regietafel Asiel.

Andries Heidema

7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Terug naar navigatie - 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Om tijdig en adequaat in te spelen op ontwikkelingen die relevant zijn voor het openbaar bestuur, volgen wij de trends en ontwikkelingen in de maatschappij. We investeren in kennisontwikkeling en de dialoog over openbaar bestuur en democratie (7.2.1). 
Via het Trendbureau Overijssel bevorderen we met trendverkenningen een meer toekomstgerichte (politieke) besluitvorming bij Overijsselse overheden (7.2.2). 
Wij verzamelen en analyseren data om de ontwikkeling van beleid te ondersteunen en de realisatie te monitoren; we zijn transparant over deze data en zorgen voor zover mogelijk dat ze beschikbaar zijn voor iedereen die daar belang bij heeft. 
We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen binnen de provincie. Onze inwoners en andere samenwerkingspartner willen we breder betrekken in lijn met ons coalitieakkoord, dat doen we op verschillende manieren passend bij de doelgroepen. (7.2.4).

7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling

  1. Wij verzorgen ongeveer 100 provinciespelen en 3 debat- en verkiezingsactiviteiten voor jongeren, met name gericht op mbo-studenten, onder de vlag Overijssel doet mee! (ODM). Als actieve regionale partner van Prodemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat, organiseren wij samen zo’n 300 gastlessen en activiteiten op scholen in Overijssel en bij de Overijsselse gemeenten. 
  2. Wij begeleiden de Jongerenraad Overijssel en verbinden deze met het provinciebestuur om samen te bepalen hoe jongeren betrokken kunnen worden bij politiek en democratie enerzijds, en hoe het geluid van jongeren meegenomen kan worden bij beleidsvorming en -bepaling anderzijds. 
  3. Wij werken samen met scholen op het thema burgerschap, onder meer door gezamenlijk lesprogramma’s te ontwikkelen en ‘democratie’ met ‘burgerschap’ te verbinden. In 2024 hebben we een structurele samenwerking met minimaal 3 grote scholenclusters. 
  4. Wij ondersteunen minimaal de helft van de gemeenten in Overijssel bij ‘democratische activiteiten’ en faciliteren en coördineren lokale activiteiten die voor alle gemeenten beschikbaar zijn, zoals de Democratiefabriek. Uiterlijk in 2026 willen we álle gemeenten betrokken hebben bij democratische activiteiten.  
  5. ODM zoekt – samen met jongeren en de Jongerenraad – naar innovaties om de jongeren beter te betrekken bij democratie en samenleving. Wij voegen daartoe elk jaar minimaal één nieuw product of een sterke innovatie van een bestaande activiteit toe aan het activiteitenpalet van ODM. 
  6. Op basis van de evaluatie uit 2023 van ODM herijken we onze doelen en activiteiten.

Liesbeth Grijsen en Andries Heidema

7.2.2 Trendbureau Overijssel

Trendbureau verantwoordt financieel in de provinciale begroting en inhoudelijk en qua programmering aan de programmaraad. Met de programmaraad zijn de volgende prestaties voor 2024 afgesproken: 

1.    Verkenning over betekenis kunst en cultuur voor vitale gemeenschappen;
2.    Verdieping verkenning Toekomst voor Werk, Werk voor Toekomst t.a.v. zorg in de woonomgeving;
3.    Eén of meerdere signalementen i.k.v. Europese Verkiezingen;
4.    Op verzoek bijdrage leveren aan activiteiten van derden, in vorm van presentaties, workshops, hulp bij vraagarticulatie, schriftelijke bijdragen/commentaar, deelname werksessies etc..

Andries Heidema

7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse

  1. Wij faciliteren het datagedreven werken binnen de provincie door innovatieve projecten uit te voeren, een dataplatform in te richten en te zorgen voor een solide databasis door goed databeheer en gebruik van de wettelijk verplichte basisregistraties. 
  2. Wij benutten de mogelijkheden van ons geografische informatiesysteem ten volle om het data-gedreven werken binnen de hele organisatie te ondersteunen. 
  3. We beheren de Overijsselse monitor Brede Welvaart die ingezet kan worden ten behoeve van de grote programma’s en voor monitoring van het coalitieakkoord. 
  4. Als provinciale kennismakelaar delen we actief onze kennis, bijvoorbeeld door samen te werken met gemeenten en kennisinstellingen, de Kennishub Overijssel en het jaarlijkse beleidsinformatiecongres. 
  5. Wij zien het belang van kwalitatief onderzoek groeien, bijvoorbeeld in de vorm van lerende evaluaties. Wij zorgen voor voldoende capaciteit en blijven ons op dit vlak door ontwikkelen en innoveren. 

Gert Harm ten Bolscher

7.2.4 Eigentijdse invulling participatie

  1. We stellen een participatievisie en -aanpak op als basis voor het realiseren van onze provinciale opgaven en aansluitend bij de gewenste bestuursstijl;
  2. We betrekken de Jongerenraad bij de uitwerking van  jongerenparticipatie in de visie (zie ook prestatie 7.2.1.);
  3. We geven de opbrengsten en het vervolg van het programma Studio Vers Bestuur een plek in de Participatievisie en -aanpak
  4. We bepalen bij het realiseren van onze opgaven hoe wij daarin samenwerken met inwoners en partners;
  5. We brengen het totaal aan participatie instrumenten waarmee wij al werken in beeld en onderzoeken of en in hoeverre andere participatie instrumenten aanvullend ingezet kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het burgerberaad;
  6. We werken de inzet van communicatie t.b.v. participatie verder uit.

Liesbeth Grijsen en Andries Heidema

7.3 Effectief eigen bestuur

Terug naar navigatie - 7.3 Effectief eigen bestuur

Wij behartigen de Overijsselse belangen en werken aan maatschappelijke resultaten voor onze provincie. Dit doen wij door samenwerking in ons eigen bestuur en een goede samenwerking met overheden, en gezamenlijk met maatschappelijke organisaties, onderwijs en bedrijfsleven in onze regio’s Stedendriehoek, Zwolle en Twente. Door relatiebeheer en lobby willen we de zichtbaarheid en betrouwbaarheid in onze netwerken vergroten. Hiermee bevorderen we de samenwerking en de realisatie van onze doelen 7.3.1 en 7.3.2. 
Daarnaast zorgen wij voor passend en transparant communicatiebeleid en voldoen wij aan de regelgeving uit de Wet open Overheid (WOO) (7.3.3). 
Bij de afhandeling van bezwaar en beroep richten wij ons op de dialoog en het oplossen van conflicten volgens de door ons vastgestelde ‘Methode Overijssel’ (7.3.4). 
Gezamenlijk zetten Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten in op de maatschappelijke opgaven en een versteviging van de samenwerking en samenspel (7.3.5 en 7.3.6). 

7.3.1 Samenwerking met partners

  1. Regionale Samenwerking: 
    * In Regio Zwolle werken wij samen aan de meerjarige agenda, het Novex-gebied, en de aanvraag regiodeal;
    * In Stedendriehoek werken wij samen aan de uitvoeringsagenda, het investeringsplatform en de aanvraag regiodeal;
    * In Twente werken we samen aan de uitvoering van de regiodeal, vervullen we de kassiersfunctie en werken we aan een agenda voor Twente.
  2. We vertalen onze bestuurlijke ambities n.a.v. het rapport "Elke regio telt!" in beleid en in een lobbystrategie, stemmen dit af met onze regionale partners en trekken waar dat kan samen op.
  3.   Wij lobbyen op Nederlandse-, Duitse- en Europese schaal op basis van een geprioriteerde provinciale lobbyagenda, met focus op de opgaven van Overijssel, zoals overeengekomen met onze partners en vastgelegd in het Coalitieakkoord.  
  4.   Wij werken op internationale schaal samen via de agenda’s met Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen en het Münsterland en stimuleren onder meer grensoverschrijdende arbeidsmarkt en zetten in op verbetering van de corridor Zwolle-Twente-Münster. We verkennen hoe we de samenwerking met Nedersaksen kunnen intensiveren.  
  5.  We lobbyen samen met onze partners voor het beschikbaar komen van Europese fondsen voor Oost-Nederland/Overijssel in de periode 2021-2027. (Zie ook prestatie 5.3.3 Realisatie Europese programma’s). Ten behoeve van de regionale economie willen we de mogelijkheden voor ons bedrijfsleven internationaal versterken. We baseren ons op de marktkennis van Oost-NL. We starten een verkenning naar de mogelijkheden van nieuwe samenwerkingsverbanden, zoals bijvoorbeeld de Baltische Staten.
  6.  Wij organiseren relatie- en netwerkbijeenkomsten en ontmoeten partners in Nederland, Duitsland en Europa: onder andere de externe nieuwjaarsreceptie, werkbezoeken van het college, werkbezoeken van Kamerleden en Europarlementariërs, de Koningsdagreceptie in Düsseldorf en de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel.

Andries Heidema, Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland en Martijn Dadema

7.3.3 Communicatie

  1. De websites voor provinciale projecten en programma's die los van de provinciale website bestaan, worden geïntegreerd in de provinciale website of krijgen een eigen plek in het centrale content management systeem. Zodanig dat deze ook aan alle wet- en regelgeving voldoen.
  2. Om aan digitale toegankelijkheid te voldoen, worden acties die volgen uit de impactanalyse (2023) in 2024 uitgevoerd.
  3. De te behalen doelen uit de Wet Open Overheid (W.O.O.) voor de passieve openbaarmaking zijn als volgt; 
    * De wettelijke behandelingstermijnen worden behaald tenzij er een uitzonderlijke reden is om dit niet te doen zoals; omvang van het verzoek, niet bestaande documenten of niet gespecificeerde scope van een Woo verzoek;
    * Woo verzoeken, die herkenbaar zijn als zodanig, worden binnen 2 werkdagen beantwoord met een ontvangstbevestiging;
    * De extern gedeelde documenten inzake een Woo verzoek; ontvangstbevestiging, verzoek tot precisering, verdagingsbesluit, deelbesluit, eindbesluit, zijn uniform door het gebruik van sjablonen en zijn allemaal van dezelfde kwaliteit;
    * Woo besluiten worden inclusief de te openbaren documenten gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal, zodat herhaalverzoeken eenvoudig te doen zijn;
    * Het publicatie portaal is goed vindbaar, zowel via de website als via de nationale centrale verwijsindex. 
  4. De te behalen doelen voor de actieve openbaarmaking zijn als volgt; 
    * de wettelijk verplichte informatie categorieën en de daarbinnen vallende stukken, worden gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal;
    * de informatie stromen die betrekking hebben op de 11 vastgestelde informatie categorieën worden in kaart gebracht en er wordt  gekeken naar de beste en snelste manier om deze informatie te publiceren.

Liesbeth Grijsen en Andries Heidema

7.3.4 Bezwaar en beroep

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
  4. Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.

Andries Heidema

7.3.5 Bestuur

  1. Wij brengen  focus aan in onze verantwoording aan PS, door bij het gesprek uit te gaan van onze integrale bijdrage aan maatschappelijke opgaven.
  2. Wij versterken de informatiepositie van PS, onder andere  door meer te werken met startnotities bij het proces van beleidsvorming.
  3. We willen inwoners breder betrekken, op verschillende manieren, passend bij de doelgroepen.

Andries Heidema

7.3.6 Provinciale Staten

  1. We willen inwoners breder betrekken, op verschillende manieren, passend bij de doelgroepen.
  2. We blijven ons inzetten voor bestuurlijke vernieuwing op basis van de principes ‘doen’, ‘leren’ en ‘delen’. Participatie-instrumenten zijn een middel en geen doel op zich. We bekijken de komende periode het totaal aan instrumenten dat we hebben en  welke instrumenten een waardevolle toevoeging kunnen zijn.
  3. We faciliteren gesprekken om gezamenlijk te komen tot kaders voor participatie en te onderzoeken hoe participatie verder onderdeel dient te worden van de agenda van Provinciale Staten.
  4. We willen meer werken via voorkantsturing met kaders en criteria die vooraf de speelruimte bepalen. Participatie en horizontale samenwerking zijn hiervan voorbeelden.

Andries Heidema

Financiƫn

Terug naar navigatie - Financiƫn

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Saldo baten en lasten Begroting 2024
Lasten
7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking 26
7.1.2 Interbestuurlijk toezicht 9
7.1.5 Ondermijning 125
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 207
Totaal 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel 367
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling 277
7.2.2 Trendbureau Overijssel 309
7.2.3 Kennis, onderzoek en datagedreven werken 851
Totaal 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur 1.437
7.3 Effectief eigen bestuur
7.3.1 Samenwerking met partners 945
7.3.3 Communicatie 1.367
7.3.4 Bezwaar en beroep 21
7.3.5 Bestuur 2.124
7.3.6 Provinciale Staten 2.447
Totaal 7.3 Effectief eigen bestuur 6.904
7.66 Totaal personeelsgebonden kosten
7.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 5.743
Totaal Lasten 14.450
Baten
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling 30
7.2.3 Kennis, onderzoek en datagedreven werken 55
Totaal 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur 85
7.3 Effectief eigen bestuur
7.3.1 Samenwerking met partners 143
Totaal Baten 228