Verbonden Partijen

Verbonden Partijen

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Beleid verbonden partijen 
Ons beleid voor verbonden partijen is vastgelegd in de Kadernota verbonden partijen Overijssel. In het najaar van 2022 heeft u een geactualiseerde versie van deze kadernota - en de uitgangspunten daarbij - vastgesteld. Er is sprake van een ‘verbonden partij’ als wij een bestuurlijk én financieel belang hebben in een organisatie. Dit kan een privaatrechtelijke organisatie zijn (vennootschap, stichting of vereniging) of een publiekrechtelijke organisatie (bedrijfsvoeringsorganisatie of openbaar lichaam).

Er is ‘bestuurlijk belang’ als wij een zetel hebben in het bestuur van de verbonden partij of stemrecht kunnen uitoefenen. Van een ‘financieel belang’ is sprake als wij middelen (risicodragend kapitaal) ter beschikking stellen die we kwijt zijn in geval van faillissement van de organisatie, of wanneer financiële problemen bij de organisatie op de provincie kunnen worden verhaald.

We gebruiken dit instrument als wij betrokken willen zijn bij de uitvoering en zeggenschap willen hebben in de wijze waarop het provinciaal belang behartigd wordt. Bij de keuze voor een verbonden partij gaan wij ervan uit dat deze partij dezelfde activiteiten uit kan voeren met een grotere doelmatigheid en doeltreffendheid en met meer kwaliteit en continuïteit dan wij zelf zouden kunnen. Door met externe partijen samen te werken, kunnen we ons volledig richten op onze eigen taken en doelen, terwijl deze externe partijen zich specialiseren in hun specifieke taken. Ook kan een externe partij beschikken over specifieke expertise, die wij niet in huis hebben en ook niet in huis kunnen of willen halen.

Periodieke evaluatie 
Iedere Statenperiode evalueren wij de portefeuille verbonden partijen aan de hand van de volgende instrumentele vragen:
•    is het instrument verbonden partij (nog steeds) het meest geschikte instrument om het onderliggende provinciale belang te behartigen?
•    is een ander instrument (subsidie, opdracht) intussen wellicht passender?
•    (of) kunnen we het inmiddels geheel aan de markt over laten?

De meeste recente evaluatie van de Overijsselse portefeuille heeft u in 2022 ontvangen. De eerstvolgende instrumentele evaluatie is voorzien in 2026.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Het instrument verbonden partij
Om te bepalen of het publieke belang behartigd zou moeten worden in de vorm van een verbonden partij, gebruiken wij het afwegingskader op pag. 43 van de Kadernota verbonden partijen Overijssel. Provinciale Staten worden nadrukkelijk betrokken bij het besluitvormingsproces en de motivering voor de keuze van een verbonden partij. Iedere algemene (bestuurs)vergadering wordt voorbereid in ons College. Bij de besluitvorming houden wij rekening met de verschillende rollen die de provincie heeft ten aanzien van de verbonden partij (o.a. eigenaar, opdrachtgever en toezichthouder).

Overijsselse fondsen
De provincie Overijssel is (mede)aandeelhouder van vijf fondsen: Innovatiefonds Overijssel (IFO), Energiefonds Overijssel (EFO), Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO), regionale ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (Oost NL) en participatiemaatschappij Wadinko. Deze fondsen ondersteunen de Overijsselse bedrijven in verschillende levensfasen. 

De fondsen verschillen in omvang, instrumentarium en doelstelling . Ze hebben met elkaar gemeen dat ze ieder op hun eigen manier bijdragen aan een toekomstbestendige Overijsselse economie: ze versterken de innovatiekracht,  de energietransitie, circulariteit en dragen bij aan het vestigingsklimaat en (behoud van) werkgelegenheid. Ze investeren daar waar reguliere financiers dat nog niet (volledig) doen, waar sprake is van 'marktfalen'. De betrokkenheid van een publiek fonds kan andere partijen vertrouwen geven en mede-investeerders over de streep trekken.

Eens per jaar informeren wij u in het Jaaroverzicht Overijsselse fondsen over de fondsresultaten over het afgelopen jaar.  In het Coalitieakkoord 'Schouder aan schouder' hebben wij aangegeven de inzet van onze fondsen te willen voortzetten. Tevens hebben wij aangegeven de kaders van de fondsen de komende periode te herijken. Wij gaan daarover uiteraard met u in gesprek.  

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Bij verbonden partijen is sprake van een getrapt risico. De verbonden partijen nemen beleids- en beheersmaatregelen ter voorkoming van het ontstaan van risico’s. Op onze beurt stellen wij per verbonden partij een risicoprofiel op. In een aantal gevallen leidt dat tot een risicovoorziening. Het deel dat niet is opgenomen in een risicovoorziening wordt gedekt vanuit de Algemene financieringsreserve (AFR).
Voor onderstaande verbonden partijen is een risicovoorziening gevormd:

Innovatiefonds Overijssel I (IFO I)
IFO I heeft in 2022 een positief resultaat behaald van € 1,9 miljoen. Het eigen vermogen van IFO I bedraagt ultimo 2022 € 17,5 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 20,0 miljoen) houden wij een voorziening aan van
€ 2,5 miljoen (voorziening Innovatiefonds I).

Innovatiefonds Overijssel II (IFO II)
IFO II heeft in 2022 een negatief resultaat behaald van € 40.000. Het eigen vermogen van IFO II bedraagt ultimo 2022 € 1,3 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 3,8 miljoen) houden wij een voorziening aan van € 2,5 miljoen (voorziening Innovatiefonds II).

Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO)
HMO heeft in 2022 een positief resultaat behaald van € 0,2 miljoen. Het eigen vermogen van HMO bedraagt ultimo 2022 € 52,3 miljoen.  Voor het verschil tussen het eigen vermogen en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 55,9 miljoen) houden wij een voorziening aan van
€ 3,6 miljoen (voorziening Participatie HMO).

Energiefonds Overijssel (EFO)
EFO heeft in 2022 een positief resultaat behaald van  € 0,2 miljoen. Het eigen vermogen van EFO bedraagt ultimo 2022 € 1,7 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 15,8 miljoen) houden wij een voorziening aan van
€ 14,1 miljoen (voorziening Energiefonds Overijssel). De voorziening en de AFR samen bedragen eind 2022 € 199,122 miljoen. Het maximaal door de provincie gestelde fondsvermogen - exclusief het tijdelijke overbruggingskrediet van € 80 miljoen - bedraagt € 200 miljoen.

Technology Base (TB)
De jaarrekening 2022 van Technology Base gaat uit van een grondexploitatie van € 18,5 miljoen negatief (netto contante waarde) per 1 januari 2023. Ons aandeel (50%) in het tekort op deze grondexploitatie - zijnde € 9,25 miljoen - is afgedekt in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties. In de toetsing van het provinciale weerstandsvermogen houden wij rekening met een kans van 50% op een negatiever resultaat dan begroot voor de grondexploitatie (impact € 3,9 miljoen) en de luchthaven- en vastgoedexploitatie (impact € 0,75 miljoen).

Daarnaast heeft Technology Base in de periode 2016-2021 een vordering opgebouwd  voor de verrekening van tekorten op de luchthavenexploitatie met de beide deelnemers. Het provinciale aandeel (50%) van deze vordering bedroeg circa € 1,25 miljoen. In 2022 is de volledige vordering verrekend. De toekomstige exploitatietekorten worden vanaf nu jaarlijks verrekend.

Verbonden Partijen

Terug naar navigatie - Verbonden Partijen
Terug naar navigatie - Verbonden Partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partijen

Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - Vennootschappen en coöperaties

Verbonden partijen

Financiële tabel

Terug naar navigatie - Financiële tabel
Financiële betrokkenheid (per 01.01.2024) Financiële kengetallen 2024 (x € 1 miljoen) Geraamde opbrengsten in 2024 (x € 1 miljoen)
percentage van het aandelenkapitaal percentage aandeel in het resultaat Geraamd eigen vermogen per 01.01 Geraamd eigen vermogen per 31.12 Vreemd vermogen per 01.01 Vreemd vermogen per 31.12 Geraamd resultaat Dividenden / winstuitkeringen Rente
Gemeenschappelijke regelingen
SSC ONS 30,40 0,5 0,5 3,1 3,0 0,0 n.v.t. n.v.t.
Technology Base* 50,00 0,0 0,0 42,6 46,8 -0,1 0,0 0,0
Omgevingsdienst IJsselland 8,25 0,3 0,3 3,3 3,3 0,0 n.v.t. n.v.t.
Omgevingsdienst Twente 6,60 1,1 1,1 0,7 0,8 0,0 n.v.t. n.v.t.
RBT* 23,00 14,6 17,6 70,8 54,7 2,4 0,0 0,0
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank 0,16 4.615,0 4.615,0 107.459,0 107.459,0 300,0 0,2 0,4
Coöperatie DOVA 5,24 0,9 0,5 3,2 3,3 0,1 0,0 0,0
CSV Amsterdam** 18,71 0,2 0,0 0,0 0,0 -0,1 0,0 0,0
Energiefonds Overijssel 100,00 2,8 3,7 251,0 290,3 0,9 0,0 0,0
Enexis*** 19,68 5.400,0 5.500,0 5.520,0 5.620,0 150,0 9,8 2,2
HMO 100,00 49,2 46,6 36,1 36,1 -2,6 0,0 0,0
Oost NL 13,97 146,8 146,8 10,0 10,0 0,0 0,0 0,0
PBE** 18,71 1,4 0,0 0,0 0,0 -0,1 0,0 0,0
Vitens 13,40 666,3 714,9 1.550,1 1.636,7 41,2 0,0 0,0
Wadinko 25,12 82,1 80,6 8,5 8,5 0,0 0,4 0,0
Innovatiefonds Overijssel I 100,00 19,5 22,5 1,2 1,9 1,2 0,0 0,0
Innovatiefonds Overijssel II 100,00 0,4 0,3 0,0 0,0 -0,1 0,0 0,0
SPV Hengelo B.V. 100,00 2,3 2,3 17,5 16,8 0,2 0,0 0,0
Verenigingen
IPO 9,43 0,0 0,0 0,1 0,0 0,0 n.v.t. n.v.t.
Overige
Nazorgfonds Overijssel n.v.t. 13,2 13,4 0,0 0,0 0,3 n.v.t. n.v.t.
* Het geraamde resultaat betreft de netto contante waarde over de looptijd van de grondexploitatie.
** Uitgegaan wordt van liquidatie van beide BV's in 2024. Het negatieve saldo t.l.v. ontbinding en vereffening is opgenomen onder het geraamd resultaat
*** Dit betreft een door de provincie gemaakte inschatting op basis van de halfjaarcijfers 2023. De financiële ontwikkeling over 2024 is onderhevig aan (o.m.) de ontwikkeling van de energieprijzen en de inflatie.