29.731 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

29.731 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op de ruimtelijke inrichting en het waterbeheer in Overijssel. We willen dat het in Overijssel voor iedereen goed wonen, werken en ontspannen is, zowel nu als in de toekomst.

De ruimte in onze steden en ons landelijk gebied wordt steeds schaarser door de druk op de woningmarkt, de overgang naar duurzame energie, klimaatbestendigheid en kringloopeconomie. We werken samen met gemeenten, inwoners en andere partners om lokaal gebiedsgerichte keuzes te maken. De komende tijd moeten we lastige ruimtelijke  keuzes maken in onze Omgevingsvisie. 

We zetten in op betaalbare, klimaatbestendige en toekomstgerichte woningbouw. We zien erop toe dat de juiste woningen voor verschillende doelgroepen worden (her)ontwikkeld. Dit vraagt maatwerk, omdat de woningmarkt in elke regio anders is. 

Bij een aantrekkelijke leefomgeving horen schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen. Hierbij vervullen we als provincie een regierol vanuit onze kaderstellende en toezichthoudende taken. De effecten van hitte, droogte en wateroverlast leiden vaker tot grote schade voor natuur, landbouw, industrie, infrastructuur, bebouwing en scheepvaart. Ook nemen de risico’s voor de gezondheid van mensen en onze drinkwatervoorziening toe. Daarom willen we onze provincie klimaatbestendig inrichten op korte, lange en middellange termijn. Daarvoor maken we vanuit onze wettelijke taak keuzes zowel voor het waterbeheer als voor de ruimtelijke inrichting, waarbij water en bodem sturend zijn. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Terug naar navigatie - 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Wij zijn als provincie verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond. De grote opgaven in het ruimtelijk domein vragen om herziening van de Omgevingsvisie en -verordening (1.1.1). Om het beleid uit onze Omgevingsvisie uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking en netwerksamenwerking samen met partners. Waar nodig zetten we wettelijke instrumenten in zoals zienswijzen en inpassingsplannen (1.1.2). Wij werken aan de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (1.1.5).

1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid

1.    Wij houden de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening actueel.
2.    Wij werken het Fundament van de nieuwe Omgevingsvisie en het coalitieakkoord samen met onze partners via verbrede participatie uit in gebiedsgericht beleid en uitvoeringsinstrumenten. Deze landen in de nieuwe Omgevingsvisie en uitvoeringsinstrumenten (zoals de Omgevingsverordening en Catalogus Gebiedskenmerken).
3.    In samenhang met de nieuwe Omgevingsvisie werken wij in overleg met onze partners in de regio en op rijksniveau aan de 'ruimtelijke puzzel'  zoals aangekondigd in de brief aan de tweede kamer: Programma's Uitvoering NOVEX en Mooi Nederland. 

Liesbeth Grijsen

1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid

  1. Wij  werken samen met gemeenten en waterschappen  aan de ruimtelijke en waterstaatkundige inrichting van Overijssel.
  2. Wij borgen de uitvoering van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening in voorkantsamenwerking met onze partners en zetten indien nodig of wenselijk ons wettelijk ruimtelijk instrumentarium in.
  3. Wij werken de ambitie uit het coalitieakkoord om te komen tot een toekomstbestendige ruimtelijke inrichting uit in beleid, netwerksamenwerking en uitvoeringsinstrumentarium in het licht van de omschakeling naar de Omgevingswet.
  4. Wij werken met partners bij gemeenten, waterschap en andere gebiedspartijen aan een integrale gebiedsvisie Zwolle, Staphorst, Dalfsen, Zwartewaterland.
  5. Wij werken met onze partners aan de ruimtelijke ontwikkeling van Overijssel in de onderstaande netwerksamenwerkingen. We doen dit met een integrale blik op onder andere klimaatadaptatie (prestatie 1.2.1 en 1.4.1), wonen (prestatie 1.3.1) en mobiliteit (prestatie 4.6.2).
    • NOVEX gebied regio Zwolle, waarin we werken aan de realisatie van de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle.
    • De bestuursovereenkomst Zwolle Kampen Netwerkstad (Spoorzone Zwolle) waarvan in 2024 het laatste onderdeel wordt gerealiseerd en opgeleverd, de passerelle bij station Zwolle.
    • Het uitvoeringsprogramma Ruimte voor de Vecht. 
    • Agenda IJsselmeergebied 2050

Liesbeth Grijsen, Martijn Dadema

1.1.5 Implementatie Omgevingswet

  1. Wij maken onze interne werkprocessen Omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Hierbij volgen we de landelijke planning.

Liesbeth Grijsen

1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Terug naar navigatie - 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Om te zorgen voor schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen en wateroverlast werken we aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem (1.2.1). Dit doen we op basis van ons eigen beleid maar ook ter realisatie van Europese wetgeving zoals de Kaderrichtlijn water en Richtlijn Overstromingsrisico’s. Ook werken we samen met ons netwerk aan klimaatadaptatie en waterbeheer (1.2.2) vanuit het deelstroomgebied Rijn-Oost. Hier werken we onder andere aan het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Vanuit onze wettelijke taak zorgen we voor voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst (1.2.3). Wij verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven op grond van de Waterwet, Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en onze Omgevingsverordening (1.2.5). Ook voeren we de laatste fase van het IJsseldeltaprogramma uit (1.2.7).

1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem

  1. Wij werken op de thema’s waterkwaliteit, waterkwantiteit, waterveiligheid, klimaatadaptatie en bodem en ondergrond in programma’s en projecten in samenwerking met onze mede-overheden en partners.
  2. Wij stellen een actieplan Water op op basis van de ambities uit het coalitieakkoord. Dit doen wij ook in samenwerking met onze mede-overheden en partners.
  3. Wij werken aan de actualisatie van het Regionaal Waterprogramma waarbij klimaatadaptatie en de agenda bodem en ondergrond worden toegevoegd.
  4. Wij geven uitvoering aan de provinciale maatregelen uit de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water en het provinciale deel van het impulsprogramma Kaderrichtlijn Water van het Rijk.
  5. Wij implementeren instrumentarium en afspraken uit de Delta-aanpak waterkwaliteit en Zoetwater om de Kaderrichtlijn Water te realiseren.
  6.  Wij herzien met gemeenten en waterschappen het beleid ten aanzien van waterveiligheid in het kader van Water en Bodem sturend in de nieuwe omgevingsvisie.
  7. Om de waterkwaliteit te verbeteren openen we in relatie met het nieuwe Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid in 2024 een subsidieregeling.

Martijn Dadema, Liesbeth Grijsen

1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer

  1. Wij voeren met partners het maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 (onderdeel van het landelijke Deltaprogramma Zoetwater) uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  2. Wij vertalen de actualisatie van het waterakkoord Twentekanalen-Overijsselse Vecht naar onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.
  3. Wij werken samen met de andere partners van het deelstroomgebied Rijn-Oost aan de uitvoering van de bestuurlijke grondwateragenda.
  4. Wij werken aan voldoende grondwater voor de Overijsselse drinkwaterwinningen, landbouw en natuur gericht op doelbereik voor de Europese Kaderrichtlijn Water. Wij doen dit mede binnen de uitvoering van ons PPLG.
  5. Wij stemmen onze werkzaamheden in het kader van Kaderrichtlijn Water (zie 1.2.1) af met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost en waar nodig voeren we gezamenlijk onderzoeken uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  6. Wij maken afspraken met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost over de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water om het doelbereik zo hoog mogelijk te maken.

Martijn Dadema

1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst

1.    Wij voeren met onze partners de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening uit, waarmee we werken aan voldoende drinkwaterbronnen en bewust drinkwatergebruik. We komen op basis van het Coalitieakkoord met een investeringsvoorstel. Hierin gaan wij onder andere in op het zorgvuldig gebruik van onze drinkwaterwinningen en nieuwe bronnen van drinkwater zoals oppervlaktewater.
2.    Wij stellen een nieuw Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning op, waarin we werken aan het veiligstellen van de bestaande drinkwaterwinningen.
3.    Wij voeren de afspraken uit de landelijke ‘BO nitraat’ uit via de aanpak Boeren voor Drinkwater, waarmee we werken aan het terugdringen van de uitspoeling van nitraat uit landbouwgronden in grondwaterbeschermingsgebieden. 

Martijn Dadema

1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag. 
  3. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten. 

Martijn Dadema, Tijs de Bree

1.2.7 IJsseldelta programma

  1. Wij stellen de eindafrekening op voor de deelprojecten Recreatieterreinen Roggebot en N307 Roggebot-Kampen (zie ook prestatie 4.6.6), zodat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het MIRT4-besluit (Opleveringsbesluit) kan nemen.
  2. Wij ronden de deelprojecten na het versturen van de eindfactuur aan het Ministerie financieel af.

Martijn Dadema

1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

Terug naar navigatie - 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

De druk op de woningmarkt is ongekend hoog. Om voldoende woningen te realiseren die aansluiten bij de vraag werken wij met onze partners aan een evenwichtige woningmarkt. Belangrijk instrument hierbij zijn de regionale woonagenda's, landsdekkende woondeals en flexpools (1.3.1). Vanuit de rijksoverheid krijgen we naar verwachting nieuwe taken vanuit de volkshuisvestingswet en spreidingswet met name waar het gaat om huisvesting van aandachtsgroepen. Ook denken we na over regelingen die de woningbouw versnellen en de woningmarkt toekomstbestendiger maken (1.3.2).

1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's

  1. Wij voeren samen met ons netwerk en de rijksoverheid de woonagenda's en de landsdekkende woondeals uit. 
  2. Wij voeren onze wettelijke taken uit als toezichthouder huisvesten statushouders. We stimuleren gemeenten om hierbij regionaal samen te werken.
  3. Wij bereiden ons voor op de eventueel aanvullende taak van de provincie op opvang van asielzoekers afhankelijk van besluitvorming bij de rijksoverheid over de spreidingswet.
  4. Wij ondersteunen gemeenten bij het versnellen van de procedures voor woningbouwplannen via de regeling flexpools. 
  5. Wij voeren het initiatiefvoorstel arbeidsmigranten uit.

Liesbeth Grijsen

1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad

1. We werken de ambities uit het coalitieakkoord ‘schouder aan schouder’ uit voor wat betreft de versnelling van de woningbouw en toekomst bestendig maken van de woningmarkt en de bouwbrigade in een investeringsvoorstel. Waarbij we aandacht hebben voor betaalbaarheid, wonen, zorg en huisvesting van doelgroepen zoals ouderen.

Startersleningen (voor 2016)
Onder deze prestatie wordt het financiële verloop verantwoord van de startersleningen die de provincie tot en met 2015 heeft verstrekt. Het betreft hypotheken met een looptijd van 30 jaar. Het verloop bestaat uit de beheervergoeding aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) en de rentebaten op verstrekte leningen. De baten en lasten op deze kostenpost zijn door ons niet te beïnvloeden. 

Liesbeth Grijsen

1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Terug naar navigatie - 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Vanuit het coalitieakkoord ‘Schouder aan Schouder’ werken we aan ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving. Wij ontwikkelen hiervoor in 2024 een aantal nieuwe investeringsvoorstellen. Ook zorgen we er voor dat de leefomgeving in 2050 is aangepast op het feit dat het natter, droger en warmer wordt (1.4.1). We continueren onze financiële verplichtingen uit de vorige coalitieperiode voor ruimte, wonen en retail (1.4.2) en leefbaar platteland (1.4.3). Tot slot ondersteunen wij (het onderzoek naar) het ondergronds brengen van hoogspanningsleidingen in Kampen (’s Heerenbroek), Deventer, Raalte, Almelo en Enschede (1.4.4).

1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050

1.    Wij voeren het investeringsbesluit Hitte, Droogte en Wateroverlast uit samen met onze partners, waarbij we het Deltaprogramma Ruimtelijke adaptatie werkregio's ondersteunen bij het uitvoeren van hun uitvoeringsprogramma’s. 
2.    Wij stimuleren via de subsidieregeling Klimaatadaptatie gemeenten en waterschappen om concrete projecten en processen uit te voeren.
3.    Wij voeren het provinciale programma klimaatadaptatie uit.
4.    In het Regionaal Waterprogramma integreren wij Klimaatadaptatie en Water en Bodem Sturend. Bij de herijking van de Omgevingsvisie en- verordening doen wij dit ook. 

Martijn Dadema

1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail

  1. Wij handelen een aantal langlopende subsidieverplichtingen af uit het Investeringsprogramma Ruimte Wonen en Retail (2019-2023).
  2. Wij werken de ambities uit het coalitieakkoord 'schouder aan schouder' uit in een investeringsvoorstel voor retail samen met ons netwerk.

Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland

1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland

1 We ronden de financiële verplichtingen van het programma leefbaar platteland af.

 

Gert Harm ten Bolscher

1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen

1. Voor de ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen in ’s Heerenbroek maken wij in 2024 het tweede deel van onze financiële bijdrage over. 

Tijs de Bree

1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Terug naar navigatie - 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Met de inzet van grondbeleid en grondeigendom ondersteunen we de doelen en opgaven van de provincie. We zorgen voor actueel en adequaat grondbeleid en leggen dat periodiek vast in de Nota Grondbeleid. We leggen met Provinciale Staten expliciet vast voor welke doelen en met welke financiële consequenties we het grondinstrumentarium inzetten. We werken marktconform, openbaar en transparant. Het gaat o.a. om aankoop en verkoop van gronden en opstallen, het beheer van het provinciaal eigendom, het maken van afspraken met eigenaren op basis van volledige schadeloosstelling ter voorkoming van onteigening daar waar dat aan de orde is, en afspraken over zelfbeheer. Waar nodig ontwikkelen we nieuwe instrumenten. 

1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium

  1. Wij zorgen voor een actueel en adequaat grondbeleid om voor de doelen en projecten van de provincie in te zetten, met de juiste instrumenten voor de verschillende opgaven. Ons beleid ligt vast in de nota grondbeleid.
  2. Wij kopen, verkopen en beheren gronden en opstallen ten behoeve van provinciale doelen en projecten, binnen de kaders van de Nota Grondbeleid 2022. 
  3. Wij beheren het Anticiperend Grondfonds (AGF).  
  4. Wij informeren u met de Meerjaren Investeringsprognose Grond (MIG) bij de jaarrekening over de ontwikkelingen in ons grondeigendom. 

Gert Harm ten Bolscher

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000