29.731 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

29.731 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op de ruimtelijke inrichting en het waterbeheer in Overijssel. We willen dat het in Overijssel voor iedereen goed wonen, werken en ontspannen is, zowel nu als in de toekomst.

De ruimte in onze steden en ons landelijk gebied wordt steeds schaarser door de druk op de woningmarkt, de overgang naar duurzame energie, klimaatbestendigheid en kringloopeconomie. We werken samen met gemeenten, inwoners en andere partners om lokaal gebiedsgerichte keuzes te maken. De komende tijd moeten we lastige ruimtelijke  keuzes maken in onze Omgevingsvisie. 

We zetten in op betaalbare, klimaatbestendige en toekomstgerichte woningbouw. We zien erop toe dat de juiste woningen voor verschillende doelgroepen worden (her)ontwikkeld. Dit vraagt maatwerk, omdat de woningmarkt in elke regio anders is. 

Bij een aantrekkelijke leefomgeving horen schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen. Hierbij vervullen we als provincie een regierol vanuit onze kaderstellende en toezichthoudende taken. De effecten van hitte, droogte en wateroverlast leiden vaker tot grote schade voor natuur, landbouw, industrie, infrastructuur, bebouwing en scheepvaart. Ook nemen de risico’s voor de gezondheid van mensen en onze drinkwatervoorziening toe. Daarom willen we onze provincie klimaatbestendig inrichten op korte, lange en middellange termijn. Daarvoor maken we vanuit onze wettelijke taak keuzes zowel voor het waterbeheer als voor de ruimtelijke inrichting, waarbij water en bodem sturend zijn. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Terug naar navigatie - 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Wij zijn als provincie verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond. De grote opgaven in het ruimtelijk domein vragen om herziening van de Omgevingsvisie en -verordening (1.1.1). Om het beleid uit onze Omgevingsvisie uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking en netwerksamenwerking samen met partners. Waar nodig zetten we wettelijke instrumenten in zoals zienswijzen en inpassingsplannen (1.1.2). Wij werken aan de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (1.1.5).

1.1.5 Implementatie Omgevingswet

  1. Wij maken onze interne werkprocessen Omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Hierbij volgen we de landelijke planning.

Liesbeth Grijsen

1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Terug naar navigatie - 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Om te zorgen voor schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen en wateroverlast werken we aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem (1.2.1). Dit doen we op basis van ons eigen beleid maar ook ter realisatie van Europese wetgeving zoals de Kaderrichtlijn water en Richtlijn Overstromingsrisico’s. Ook werken we samen met ons netwerk aan klimaatadaptatie en waterbeheer (1.2.2) vanuit het deelstroomgebied Rijn-Oost. Hier werken we onder andere aan het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Vanuit onze wettelijke taak zorgen we voor voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst (1.2.3). Wij verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven op grond van de Waterwet, Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en onze Omgevingsverordening (1.2.5). Ook voeren we de laatste fase van het IJsseldeltaprogramma uit (1.2.7).

1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem

  1. Wij werken op de thema’s waterkwaliteit, waterkwantiteit, waterveiligheid, klimaatadaptatie en bodem en ondergrond in programma’s en projecten in samenwerking met onze mede-overheden en partners.
  2. Wij stellen een actieplan Water op op basis van de ambities uit het coalitieakkoord. Dit doen wij ook in samenwerking met onze mede-overheden en partners.
  3. Wij werken aan de actualisatie van het Regionaal Waterprogramma waarbij klimaatadaptatie en de agenda bodem en ondergrond worden toegevoegd.
  4. Wij geven uitvoering aan de provinciale maatregelen uit de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water en het provinciale deel van het impulsprogramma Kaderrichtlijn Water van het Rijk.
  5. Wij implementeren instrumentarium en afspraken uit de Delta-aanpak waterkwaliteit en Zoetwater om de Kaderrichtlijn Water te realiseren.
  6.  Wij herzien met gemeenten en waterschappen het beleid ten aanzien van waterveiligheid in het kader van Water en Bodem sturend in de nieuwe omgevingsvisie.
  7. Om de waterkwaliteit te verbeteren openen we in relatie met het nieuwe Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid in 2024 een subsidieregeling.

Martijn Dadema, Liesbeth Grijsen

1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer

  1. Wij voeren met partners het maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 (onderdeel van het landelijke Deltaprogramma Zoetwater) uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  2. Wij vertalen de actualisatie van het waterakkoord Twentekanalen-Overijsselse Vecht naar onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.
  3. Wij werken samen met de andere partners van het deelstroomgebied Rijn-Oost aan de uitvoering van de bestuurlijke grondwateragenda.
  4. Wij werken aan voldoende grondwater voor de Overijsselse drinkwaterwinningen, landbouw en natuur gericht op doelbereik voor de Europese Kaderrichtlijn Water. Wij doen dit mede binnen de uitvoering van ons PPLG.
  5. Wij stemmen onze werkzaamheden in het kader van Kaderrichtlijn Water (zie 1.2.1) af met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost en waar nodig voeren we gezamenlijk onderzoeken uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  6. Wij maken afspraken met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost over de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water om het doelbereik zo hoog mogelijk te maken.

Martijn Dadema

1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag. 
  3. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten. 

Martijn Dadema, Tijs de Bree

1.2.7 IJsseldelta programma

  1. Wij stellen de eindafrekening op voor de deelprojecten Recreatieterreinen Roggebot en N307 Roggebot-Kampen (zie ook prestatie 4.6.6), zodat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het MIRT4-besluit (Opleveringsbesluit) kan nemen.
  2. Wij ronden de deelprojecten na het versturen van de eindfactuur aan het Ministerie financieel af.

Martijn Dadema

1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

Terug naar navigatie - 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

De druk op de woningmarkt is ongekend hoog. Om voldoende woningen te realiseren die aansluiten bij de vraag werken wij met onze partners aan een evenwichtige woningmarkt. Belangrijk instrument hierbij zijn de regionale woonagenda's, landsdekkende woondeals en flexpools (1.3.1). Vanuit de rijksoverheid krijgen we naar verwachting nieuwe taken vanuit de volkshuisvestingswet en spreidingswet met name waar het gaat om huisvesting van aandachtsgroepen. Ook denken we na over regelingen die de woningbouw versnellen en de woningmarkt toekomstbestendiger maken (1.3.2).

1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Terug naar navigatie - 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Vanuit het coalitieakkoord ‘Schouder aan Schouder’ werken we aan ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving. Wij ontwikkelen hiervoor in 2024 een aantal nieuwe investeringsvoorstellen. Ook zorgen we er voor dat de leefomgeving in 2050 is aangepast op het feit dat het natter, droger en warmer wordt (1.4.1). We continueren onze financiële verplichtingen uit de vorige coalitieperiode voor ruimte, wonen en retail (1.4.2) en leefbaar platteland (1.4.3). Tot slot ondersteunen wij (het onderzoek naar) het ondergronds brengen van hoogspanningsleidingen in Kampen (’s Heerenbroek), Deventer, Raalte, Almelo en Enschede (1.4.4).

1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Terug naar navigatie - 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Met de inzet van grondbeleid en grondeigendom ondersteunen we de doelen en opgaven van de provincie. We zorgen voor actueel en adequaat grondbeleid en leggen dat periodiek vast in de Nota Grondbeleid. We leggen met Provinciale Staten expliciet vast voor welke doelen en met welke financiële consequenties we het grondinstrumentarium inzetten. We werken marktconform, openbaar en transparant. Het gaat o.a. om aankoop en verkoop van gronden en opstallen, het beheer van het provinciaal eigendom, het maken van afspraken met eigenaren op basis van volledige schadeloosstelling ter voorkoming van onteigening daar waar dat aan de orde is, en afspraken over zelfbeheer. Waar nodig ontwikkelen we nieuwe instrumenten. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Saldo baten en lasten Begroting 2024
Lasten
1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid 935
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 1.204
Totaal 1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond 2.139
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem 1.036
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer 7.363
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 1.119
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water 96
Totaal 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen 9.614
1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's 332
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 22
Totaal 1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht 355
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 725
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail 4.534
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen 1.100
Totaal 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving 6.360
1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 1.434
1.66 Totaal personeelsgebonden kosten
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 9.829
Totaal Lasten 29.731
Baten
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer 7.362
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 1.085
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water 37
Totaal 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen 8.484
1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 175
1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 3.035
Totaal Baten 11.694