8.558 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 2: Milieu en energie

Kerntaak 2: Milieu en energie

8.558 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op het behouden van een schoon milieu en verduurzaming van de energievoorziening.  
Onze inwoners hebben recht op een gezonde leefomgeving in de volle breedte: lucht, water, ondergrond, licht, geluid, welzijn en veiligheid. We investeren in een leefomgeving waarin de milieucondities op orde zijn en in een toekomstgericht energiesysteem.  
 
We borgen de basiskwaliteit van het milieu. Niet alleen voor de huidige generatie, maar ook om toekomstige generaties een gezonde en veilige leefomgeving te verzekeren. Voor de gezondheid van onze inwoners zijn ook andere factoren in onze leefomgeving belangrijk, zoals de aanwezigheid van voldoende groen (kerntaak 3).  
 
We werken toe naar een klimaatbestendig en CO2-neutraal Overijssel in 2050. Daarvoor zijn besparing van energie en ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen en aanpassing van de energie-infrastructuur nodig. We houden ons aan de afgesproken doelen voor duurzame energie voor 2030. Aankomend jaar werken we samen met alle betrokkenen toe naar de Regionale Energiestrategie 2.0. Zo dringen we de uitstoot van fossiele brandstoffen terug. De energietransitie biedt ook economische kansen op het gebied van innovatie en werkgelegenheid.
 
Terwijl we gericht werken aan het behalen van onze energiedoelen, vinden we participatie van betrokkenen belangrijk. We zien de zorgen die deze grote transitie met zich meebrengt. Daarom is bij onze projecten oog voor (gezondheid)risico’s voor mens, dier en milieu en benutten we de in de samenleving aanwezige kennis bij het bereiken van onze doelen.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

Terug naar navigatie - 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

Wij borgen de basiskwaliteit van de leefomgeving door beleid te maken en kaders te stellen (2.1.1). Wij stellen de gezondheid van onze inwoners centraal in ons milieu- en omgevingsbeleid. Iedere vier jaar herzien we ons beleid ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Wij maken jaarlijks een uitvoeringsplan, waarin we de prioriteiten vastleggen. Wij stemmen vergunningverlening, toezicht en handhaving door verschillende bestuursorganen op elkaar af. Door vergunningverlening en toezicht zorgen de Omgevingsdiensten er namens ons en gemeenten voor dat de basiskwaliteit van de leefomgeving voldoet aan de wettelijke eisen (2.1.2). Indien geconstateerd wordt dat er niet aan de wettelijke eisen wordt voldaan, dan zullen wij handhavend optreden. We voeren milieueffectrapportages uit voor onze plannen, programma’s en projecten (2.1.3). Met monitoring en evaluatie (2.1.4) kijken we of de basiskwaliteit van lucht, geluid en bodem blijft voldoen aan de wettelijke normen.

2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid

  1. Wij ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren deze in de Provinciale Omgevingsvisie. Wij actualiseren onze milieunota waarbij wij de verbinding leggen met de grote maatschappelijke opgaven.
  2. Wij bevorderen een gezonde leefomgeving door projecten te initiëren en te ondersteunen gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.
  3. Wij werken samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleid- en kennistrajecten.
  4. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
  5. Wij stellen het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december vast. Daarbij zetten we ook in op het toekomstbestendig maken van ons vergunning, toezicht en handhaving beleid (VTH-beleid) en de uitvoering daarvan op complexe dossiers als zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en circulaire economie.
  6. Wij willen hinder van vliegtuiglawaai zoveel mogelijk beperken o.a. door laagvliegend verkeer te voorkomen vanuit onze verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de leefomgeving. 

Tijs de Bree

2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag.  
  3. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken. 
  4. Wij beoordelen bij risicovolle bedrijven de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar.  

Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)

  1. Wij ondersteunen en adviseren bij het in beeld brengen van milieu- en omgevingseffecten van (eigen) plannen, programma’s en projecten, zoals de provinciale Omgevingsvisie, drinkwaterwinning, provinciaal inpassingplan (PIP) Natura 2000 gebieden, plannen rondom nieuwe energie, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben en projecten rondom provinciale wegen.
  2. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en omgevingseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden waar wij een rol als bevoegd gezag hebben. 

Tijs de Bree

2.1.4 Monitoring en evaluatie milieu en gezondheid

  1. Wij monitoren de luchtkwaliteit in Overijssel.
  2. Wij wisselen relevante data ten behoeve van milieu en gezondheid uit met onze partners, waaronder de GGD, en verspreiden deze via kennishub Overijssel.

Tijs de Bree

2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

Terug naar navigatie - 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

De milieusituatie in Overijssel is overwegend op orde. Voor de sanering van vervuilde bodems voeren we programma’s uit voor met asbest verontreinigde bodems en beheersen spoedeisende en overige bodems (2.2.1). Asbestdaken blijft een vraagstuk als het gaat om het creëren van een gezonde leefomgeving. Wij blijven inzetten op een spoedige sanering van in Overijssel aanwezige asbestdaken (2.2.2). Goed beheer van stortplaatsen voorkomt dat de basiskwaliteit van bodem, lucht en leefmilieu wordt aangetast. Vanuit onze wettelijk taak verzorgen wij het financieel beheer voor de nazorg van stortplaatsen (2.2.3).  

2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

Terug naar navigatie - 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

Wij  nemen de verantwoordelijkheid voor ons deel van de 35 terawattuur (TWh) uit het klimaatakkoord. Om de gezamenlijke RES-ambitie van 3,3 TWh voor 2030 te realiseren. Met het Provinciaal Programma Energiestrategie geven we uitvoering  aan het realiseren van grootschalige energieopwekking, te beginnen met onze rolneming voor het realiseren van  vier grootschalige windclusters. We actualiseren de zonneladder en sturen aan op een striktere toepassing daarvan in de lijn van het Rijksbeleid. We stellen voor daartoe de Omgevingsverordening aan te passen. In 2024 werken we  aan het provinciale Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie & Klimaat  (pMIEK 2.0)  met daarin de prioritaire e-infraprojecten voor de middellange termijn (tot 2035). Samen met gemeenten en netbeheerders realiseren we een congestie-aanpak. We pakken onze rol als bevoegd gezag voor grote energie-infrastructurele projecten. We maken een energievisie voor de periode na 2030. We stimuleren en steunen initiatieven om het gebruik van fossiele energie terug te dringen en  energie te besparen. (2.3.1). We maken met partners plannen voor een meer duurzame energievoorziening met minder CO2-uitstoot. Binnen het programma Nieuwe Energie Overijssel (NEO) zet de provincie in op deze acht  prioriteiten.

We continueren de  werkplaatsen in Twente en West-Overijssel in samenwerking met de alliantiepartners en de RES West-Overijssel en RES Twente. Met deze brede ondersteuning versnellen we samen de energietransitie.   

Ook doen we dit mede door Regionale Energiestrategieën 2.0 (RES-en) voor 2030 op te stellen voor Twente en West-Overijssel. In de RES 2.0 zijn de regionale doelen verder uitgewerkt, de zoekgebieden voor grootschalige energie-opwekking bepaald, een Milieueffectrapportage uitgevoerd (plan-MER) en is gestart met Regionale Structuurvisie warmte. De uitvoering van de RES-en integreren we in het lopende programma Nieuwe Energie Overijssel. 
Voor de warmtenetten onderzoeken we samen met onze partners wat de rol van de provincie kan zijn in publieke warmtenetten. Door duurzaam gas te gebruiken voor de opwekking van warmte en elektriciteit, vangen we een deel van de toenemende vraag naar energie op. Daarmee benutten we de potentie van duurzaam gas en verminderen we de aanvullende opgave voor de opwekking van duurzame energie.
Wij ondersteunen bedrijven op diverse manieren bij het verduurzamen: grote industrie met het maken van plannen voor het 6e cluster, bedrijventerreinen met het aanjagen van een collectieve aanpak en kleine MKB-ers ontzorgen we bij het concreet starten van de verduurzaming van hun pand.

Door het beschikbaar stellen van leningen, garanties en participaties via het Energiefonds Overijssel (2.3.2), maken we investeringsprojecten mogelijk gericht op energiebesparing en opwekking van hernieuwbare energie of energie-infrastructuur. Door het aandeelhouderschap in Enexis (2.3.3) beheren en ontwikkelen we de energie-infrastructuur voor inwoners, ondernemers en instellingen, gericht op energiezekerheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en uitvoerbaarheid.

2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie

  1. Wij actualiseren de zonneladder en stimuleren de opwekking van extra zonne-energie op bedrijfsdaken.
  2. Wij nemen de regie op vier grootschalige windclusters in Overijssel.
  3. Wij vergroten de inzet op biomassa door ondersteuning van lokale biogas projecten bij agrariërs en ontwikkeling van grootschalige biogas projecten (biogashubs).
  4. Wij zetten ons in voor de aansluiting op het landelijk transportnetwerk voor waterstof. Wij stimuleren Smart Energy Hubs (SEH) waar we opslag en distributie zo slim mogelijk gebruiken.
  5. Wij ondersteunen de verdere ontwikkeling van duurzame energienetten zoals Geothermie.
  6. Wij ondersteunen bedrijven op diverse manieren bij het verduurzamen: grote industrie met het maken van plannen voor het 6e cluster, bedrijventerreinen met het aanjagen van een collectieve aanpak en kleine MKB-ers ontzorgen we bij het concreet starten van de verduurzaming van hun pand.
  7. We ondersteunen gemeenten met kennis en kunde via het Expertiseteam Gebouwde Omgeving. We stimuleren natuurvriendelijk isoleren. We werken aan de industrialisatie en opschaling van verduurzaming van woningen. We helpen eigenaren van klein maatschappelijk vastgoed te verduurzamen via het ontzorgingsprogramma Maatschappelijk vastgoed.
  8. Wij stellen een energiesysteemvisie op die richtinggevend is voor het provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat  (pMiek). In 2025 leveren we het pMiek 2.0 op. Daarin nemen we de prioritaire energie-infraprojecten voor de middellang termijn op.  zodat we, in afstemming met gemeenten en netbeheerders, in 2024 keuzen kunnen maken over het verdere ontwikkelen van de regionale infrastructuur met daarin een voorkeursvolgorde van de investeringen in de tijd. 
  9. Wij organiseren een Overijsselse Energie Innovatie conferentie.
  10. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de inzet van de middelen voor energie uit de investeringsimpuls bij het coalitie-akkoord 2023-2027.

Tijs de Bree

2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

  1. Vaststellen van het Jaarplan en Begroting 2025 waarbij wij zullen letten op efficiënte en doelmatige inzet van de verruimde randvoorwaarden en extra fondsmiddelen, ten behoeve van de provinciale doelen voor nieuwe energie en vervolgens;
  2. Toe zien op de uitvoering van het Jaarplan 2024 van Energiefonds Overijssel.

Tijs de Bree

2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)

Wij oefenen het aandeelhouderschap van Enexis uit door:

  1. Actieve betrokkenheid in het vinden van oplossingen voor - en het omgaan met - de capaciteitsschaarste op het provinciale elektriciteitsnet;
  2. Toe te zien op de bedrijfsmatige en financiële ontwikkeling van Enexis;
  3. De uitvoering van het Strategisch plan van Enexis te monitoren;
  4. De jaarrekening over 2023 met winstbestemming vast te stellen en uitoefening van de aandeelhoudersbevoegdheden inzake wijzigingen in de governance van de onderneming;
  5. Toe te zien op en u te rapporteren over de door Enexis voorgenomen en gerealiseerde  investeringen in Overijssel.

Tijs de Bree

2.4 Een duurzaam landelijk gebied

Terug naar navigatie - 2.4 Een duurzaam landelijk gebied

In het landelijk gebied helpen wij met het programma Toekomstgerichte erven individuele erfeigenaren beslissingen te nemen over de toekomst van hun erf (2.4.1). Dit doen we in samenwerking met gemeenten. Hierbij hebben we aandacht voor de sociaal-economische problematiek in het landelijke gebied en verwijzen wij door waar nodig.

Financiƫn

Terug naar navigatie - Financiƫn

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000