198.266 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 4: Mobiliteit

Kerntaak 4: Mobiliteit

198.266 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op het optimaal bereikbaar houden van onze provincie. Overijssel moet goed en veilig bereikbaar zijn voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. Mobiliteit brengt mensen bij elkaar en is nodig voor een sterke economie en een aantrekkelijk leefklimaat. Daarom werken we aan een veilig en toekomstbestendig mobiliteitsnetwerk.  We staan voor grote veranderingen. Een slimme inrichting van onze mobiliteit kan deze opgaven ondersteunen en versterken. 

In onze visie op mobiliteit staan een veilige, duurzame en snelle verplaatsing in en door Overijssel centraal. We leggen de nadruk op het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsservices en deelmobiliteit, Privéauto) en op zero emissie vervoer, zowel voor personen- als goederenvervoer. Via het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid werken we aan een veilige weginrichting en stimuleren we veilig (rij)gedrag bij verkeersdeelnemers. Daarnaast streven we naar betaalbaar regionaal OV dat dorpen en steden goed verbindt. 

We voeren de wettelijke regie en coördineren de inbreng van alle betrokken partijen binnen het beleidsveld mobiliteit. We zijn concessieverlener voor het regionaal openbaar vervoer en werken hiermee aan het verbeteren van onze bereikbaarheid, bijvoorbeeld door de introductie van mobiliteitshubs, elektrificatie van treindiensten en flexibel openbaar vervoersoplossingen. 

Als beheerder van provinciale (vaar)wegen werken we aan de instandhouding van een veilig en goed functionerend (vaar)wegennet. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

Terug naar navigatie - 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

We optimaliseren de (benutting van) vervoersystemen en netwerken. Op basis van de omgevingsvisie en het daaruit voortvloeiende RMP maken we keuzes ten aanzien van de kwaliteit van ons vervoerssysteem (4.1.1). In onze mobiliteitsaanpak zetten we met gemeenten en partners in op gedragsbeïnvloeding en een betere bereikbaarheid en onderlinge aansluiting van verschillende vervoerswijzen voor personen en goederen (4.1.2). Voor een betere bereikbaarheid stimuleren we het bewust kiezen of, hoe, en op welk tijdstip men zich verplaatst. Ook het slim combineren van systemen en netwerken draagt bij aan optimale bereikbaarheid (4.1.3). Dit gebeurt onder andere via de ontwikkeling van mobiliteithubs (4.1.5) 

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

  1. Wij stellen een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) op als mobiliteitslijn voor, en tevens uitwerking van,  de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Dit RMP vervangt in 2024 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
  2. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals bijvoorbeeld de haalbaarheid van een station Staphorst en de verbetering van onze spoorlijnen.
  3. We werken verder aan het veilig , robuust, betrouwbaar en 'schoner' maken van het mobiliteitssysteem, o.a. door de elektrificatie van bestaande diesel treindiensten en het ontwikkelen van mobiliteitshubs. Daarbij gaan wij uit van het STOMP-principe. 
  4. Wij doen onderzoeken en voeren pilots uit naar de rol en combinatie van verschillende vervoersystemen om te komen tot toegankelijke en slimme publieke mobiliteit zoals mobiliteitshubs en vraagafhankelijk openbaar vervoer.
  5. Wij faciliteren en stimuleren regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster. Samen met partners werken wij aan de verkenning om elektrificatie van Enschede-Gronau mogelijk te maken.
  6. Wij werken een streefnorm voor bereikbaarheid uit om te kijken of dat kan dienen voor de uitwerking van ons mobiliteitsbeleid. 

Martijn Dadema

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

  1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) en Strategische programma's.
  2. Wij stellen vanuit onze gebiedsgerichte aanpak samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2025 voor Twente en West-Overijssel op en verwerken dit in onze begroting.
  3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2025 op van waaruit gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd/gefinancierd. 

Martijn Dadema

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

  1. Wij maken met het Rijk afspraken over het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit en voeren deze uit.
  2. Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.
  3. Wij voeren meerjarig samen met onze partners innovatieve slimme mobiliteitsprojecten uit, waaronder: slimme verkeerslichten, innovaties rond fiets (zoals BITS) en innovatieve mobiliteitsdiensten. Wij werken samen met de wegbeheerders aan de borging van de digitaliseringsopgave mobiliteit.
  4. Wij zetten met de werkgeversnetwerken in op minder, ander en schoner vervoer. Samen met de netwerkpartners wordt vanuit advies, kennisdeling en inzet van gedragsinterventies een verandering in mobiliteitsgedrag geregisseerd.

Martijn Dadema

4.1.5 Mobiliteitshubs

1. Wij ontwikkelen een visie op hubs en programmaplan hubs in samenhang met een visie op en programmaplan voor de OV-transitie.
2. Wij brengen een investeringsvoorstel  in voor besluitvorming over de aanwending van de impulsgelden voor Mobiliteitshubs.
3. We begeleiden de ontwikkeling en realisatie van de eerste tranche van vijf pilothubs door gemeenten.
4. We begeleiden de ontwikkeling van de tweede tranche van circa vijf hubs.
5. We bieden gemeenten hulp bij de ontwikkeling van gemeentelijke hublocaties en stimuleren de kennisverwerving en -deling rondom hubontwikkeling.
6. We analyseren en verbeteren bestaande OV-knooppunten samen met gemeenten, vervoerders en de spoorsector.

Martijn Dadema

4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen wij OV-concessies voor bus en trein. Wij zetten in op kwaliteitsverbetering en stemmen het vervoersaanbod af op de vraag. We versterken het kernnet en vinden oplossingen voor de kleinere vervoersstromen. Met een omvorming van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit krijgt de vraag naar mobiliteit een passender en meer toekomstbestendig aanbod. 
We zetten ons in om de treintrajecten Zutphen – Hengelo – Oldenzaal , Almelo – Hardenberg en Enschede – Gronau (Münster) te elektrificeren om robuuste en duurzame treindiensten te realiseren. We werken door aan zero emissie busvervoer.
Openbaar vervoer moet veilig en toegankelijk zijn. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben samen met de vervoerders en politie een convenant om sociale veiligheid zo goed mogelijk te garanderen binnen de kaders van budget, wet en beleid. Uitvoering gebeurt volgens gezamenlijke jaarplannen. Ons OV moet toegankelijk en vanzelfsprekend zijn, zodat iedereen er goed gebruik van kan maken (4.2.2 t/m 4.2.6).
We werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en behartigen daarin de belangen van Overijssel. We werken aan gezamenlijke kennisontwikkeling (4.2.1).

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

  1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel. We identificeren de mogelijke maatregelen op regionaal en gemeentelijk niveau en realiseren deze in de lopende concessies of aan te besteden concessies. We verbeteren de positie van OV in het totale mobiliteitsaanbod.
  2. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende publieke mobiliteit. Publieke mobiliteit is een slimme combinatie van regulier OV, middels Hubs en Maas (Mobility as a service) voor de aansluiting tussen lopen en fietsen. Ook de (deel)auto vormt hier een wezenlijk onderdeel van. De vervoersvraag en het vervoersaanbod laten we verder op elkaar aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.
  3. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.
  4. We verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie verder helpen te realiseren.

Martijn Dadema

4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen

  1. Wij zetten ons in op de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort. Wij blijven provincie Gelderland en het Rijk aanspreken op hun mede verantwoordelijkheid om de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ook financieel) mogelijk te maken. 
  2. De (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens(Gronau) wordt voortgezet. Daarnaast onderzoeken we samen met ProRail de mogelijkheden om de treinverbinding door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt voortgezet.

Martijn Dadema

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij gunnen de aanbesteding van de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen) en begeleiden de implementatie.
  3. Wij starten de voorbereiding van de aanbesteding  van de OV concessie Twente (2027-2037).
  4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  5. Wij betrekken reizigers en chauffeurs bij het opstellen van de Programma's van Eisen voor nieuwe busconcessies.

Martijn Dadema

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

  1. Wij zetten de onderzoeken naar verbetering van de lijn Zwolle-Twente-Münster door. Samen met onze Duitse projectpartners kijken we naar de mogelijkheden om het spoor te verbeteren en de treindiensten verder te ontwikkelen. In dit proces werken we samen met de betrokken regio's in Nederland en Duitsland, ProRail en het Rijk.
  2. Wij werken samen met ProRail en de betreffende gemeenten aan de uitvoering van het programma 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO). In 2024 ronden we dit programma af.  

Martijn Dadema

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

  1. Wij begeleiden de verdere uitvoering van de  kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en verbeteren perronveiligheid  en bereikbaarheid stations Heino en Raalte) waarvoor wij samen met het Rijk aan Prorail opdracht hebben verstrekt. 

Martijn Dadema

4.3 Vaker op de fiets

Terug naar navigatie - 4.3 Vaker op de fiets

We zetten, vanuit het STOMP principe, sterk in op actieve mobiliteit: lopen en fietsen. Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets op afstanden tot ongeveer vijftien kilometer. De fiets is belangrijk als vervoermiddel van en naar stations, mobiliteitshubs, bushaltes en carpoolplaatsen. Het belang van actieve mobiliteit is de bijdrage aan onze maatschappelijke opgaven zoals leefbare steden en dorpen, de bereikbaarheid van voorzieningen en economische kernen, minder CO2 uitstoot, gezonde en vitale bewoners. Een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk is een randvoorwaarde voor het stimuleren van fietsen.  We blijven daarom gezamenlijk investeren in ons Kernnet fiets.  
We zien steeds meer mogelijkheden voor het toepassen van intelligente transportsystemen en participeren daarom in het programma MEGA B-ITS (Mobilizing European Green Ambitions Bicycle and Intelligent Transport Systems). Daarnaast zetten we samen met onze partners in op gedragsinterventies, via o.a. de werkgeversaanpak en verkeersveiligheidsacties (4.3.1).

4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Terug naar navigatie - 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Onder de vlag van Logistics Overijssel werken we aan een toekomstbestendige sector (4.4.1). We hebben goed bereikbare werklocaties op strategische knooppunten aan (inter)nationale routes. Deze sterke logistieke positie willen we nog beter benutten (4.4.4). Samen werken we aan een efficiënt (4.4.2) en duurzame transitie van het goederenvervoer (4.4.3). Dat vergroot de bereikbaarheid, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van de logistieke sector.

4.4.1 Logistics Overijssel

  1. Wij werken onder de vlag van Logistics Overijssel aan een toekomstbestendige logistieke sector. We werken aan goed bereikbare werklocaties op strategische knooppunten aan (inter)nationale routes. Deze sterke logistieke positie willen we nog beter benutten.
  2. Wij ondersteunen Logistics Overijssel (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. We geven via de thema’s Bereikbaarheid en ruimte, International business, Arbeidsmarkt en onderwijs en Circulaire economie en duurzaamheid uitvoering aan de gezamenlijke opgaven.

Erwin Hoogland

4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)

  1. Wij voeren samen met partners projecten uit op het gebied van digitalisering, robotisering en dataficering om de logistieke sector slimmer te maken.
  2. Wij bedenken met partners maatwerkoplossingen voor logistieke vragen, onder meer stadslogistiek (koppeling met het Klimaatakkoord), afvallogistiek, zorglogistiek en bouwlogistiek.
  3. Wij realiseren slimme infrastructuur en corridors door het uitvoeren van projecten als Connecting Transport corridors , het slim ontsluiten en toepassen van data en door innovatieve projecten aan te jagen (zoals autonoom rijden).

Erwin Hoogland

4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer

  1. Via de Ports of Deventer, Twente en Zwolle en de 4 (inter)nationale hoofdassen stimuleren we de duurzame transitie van goederenvervoer. Op die manier blijft Overijssel een krachtige schakel in het (inter)nationale netwerk en blijven woon- en werklocaties leefbaar en toekomstbestendig.
  2. De provincie ondersteunt de grotere steden en de omliggende gemeenten bij de transitie naar zero-emissie stadslogistiek. We stimuleren de bundeling van vervoerstromen naar de centra en ondersteunen gemeenten en bedrijfsleven bij verduurzaming van het vervoer en het wagenpark.
  3. Wij organiseren mede de regiotafel binnenvaart Oost-Nederland en geven uitvoering aan de gezamenlijke uitvoeringsagenda.
  4. Samen met onze partners werken we aan beleidsontwikkeling voor het verduurzamen van het vervoeren van goederen en geven hier uitvoering aan via projecten als Clean Energy Hubs, Gelderland-Overijssel Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (GO-RAL) en Smart Energy Hubs.

Erwin Hoogland

4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk

  1. Wij voeren een actieve lobby in Europa voor het realiseren van een robuuste, innovatieve en duurzame logistieke corridor en voor het versterken van de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic Corridor.
  2. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen en project sluis Kornwerderzand, maar ook via onze rol bij de droogteproblematiek (laag water) en de bevaarbaarheid van de vaarwegen.  
  3. Wij werken samen met partners aan voldoende parkeercapaciteit langs de (inter)nationale corridors en ondersteunen gemeenten met lokale initiatieven voor uitbreiding van parkeercapaciteit.
  4. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.
  5. Wij werken, daar waar mogelijk, aan het realiseren van meer modal shift van weg naar spoor. Onder andere via onze betrokkenheid bij de railterminal Hessenpoort. 

Erwin Hoogland

4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Terug naar navigatie - 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Verkeersveiligheid is fundamenteel voor de leefbaarheid in Overijssel.
De ongevallencijfers en de maatschappelijke kosten onderstrepen de noodzaak dat we ons blijven inzetten op het veiliger maken van het verkeer. Op basis van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 werken we aan onze uitvoeringsprogramma's en dragen wij bij aan de ambities om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Dat doen we door gedragsbeïnvloeding (4.5.2.) en door het veiliger maken van het wegennetwerk in onze provincie (4.5.1.)

4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid

  1. Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
  2. We werken  samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
  3. Wij behartigen de regionale belangen bij de uitwerkingen van het Rijk voor het verkeersveiliger maken van Rijkswegen. 
  4. Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 en de N50 op het wegvak Ramspol-Kampen. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat in 2024 en 2025 op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze wegen, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.

Martijn Dadema

4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid

  1. Wij  werken aan het gezamenlijk opgestelde Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Overijssel 2022-2024 voor de regionale samenwerking.  Dit is opgesteld volgens de risico gestuurde aanpak. We geven daarmee uitvoering aan het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030.  
  2. Wij voeren het Werkplan Verkeersveiligheid en Gedragsbeïnvloeding voor Overijssel uit. Dit werkplan is gebaseerd op de belangrijkste risicothema's in het verkeer.
  3. Wij verlenen subsidiebijdragen aan gemeentelijke verkeersveiligheidsprojecten en -programma's op het gebied van gedragsbeïnvloeding. 

Martijn Dadema

4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Terug naar navigatie - 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Een goed en veilig wegennet in de provincie is en blijft noodzakelijk voor de bereikbaarheid van woningen, werklocaties en voorzieningen in Overijssel. Hierbij hechten we veel waarde aan goede (inter)nationale verbindingen. Samen met onze regiopartners maken wij er ons hard voor dat het Rijk blijft investeren in de verbetering van Rijkswegen in Overijssel. 
De opgaven voor woningbouw, duurzame mobiliteit met het STOMP principe, en ruimtelijke keuzes vragen om een integrale afweging voor nieuwe investeringen in het wegennet. Vanuit de Wegenvisie in de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) werken wij dit uit in een Meerjarenprogramma Wegen (4.6.1 t/m 4.6.13).

4.6.1 A1

  1. Wij werken samen met de gemeenten langs de A1 de gebiedsplannen verder uit en begeleiden de uitvoering ervan (zoals de uitkijktoren Rijssense berg).

Martijn Dadema

4.6.2 A28

  1. Het in 2022 uitgevoerde gebiedsgericht MIRT onderzoek ‘Bereikbaarheid Zwolle en omgeving‘ en de opgestelde Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle zetten in op een Regionale Mobiliteitsstrategie om de bereikbaarheid van de regio op peil te houden en de verstedelijkingsopgave te faciliteren. Wij participeren en faciliteren in het hiertoe opgestelde programma gericht op de mobiliteitstransitie en bewaken de voortgang van de gemaakte afspraken in het BO-MIRT 2022 en nog te maken afspraken in het volgende BO-MIRT overleg.
  2. Wij zetten de  gezamenlijke werkgeversaanpak langs de A28 van de provincies Drenthe, Gelderland en Overijssel voort. Rijkswaterstaat gaat verder met de voorbereiding van de uitvoering van inframaatregelen op de A28.

Martijn Dadema

4.6.3 N35 – Lopende projecten

  1. Project opwaardering Nijverdal-Wierden
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk Tracébesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Project Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken de voorbereiding van de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid waaronder een circulair viaduct bij Haarle en een pakket aan maatregelen bij Marienheem en twee bajonetten bij Heino.

Martijn Dadema

4.6.4 N35 – Marsroute

  1. We begeleiden de MIRT-Verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal, die naar verwachting eind 2024  wordt afgerond en blijven actief inzetten op onze lobby voor behoud van Rijksfinanciering.

Martijn Dadema

4.6.5 N50

  1. Op het wegvak Kampen - Kampen-Zuid bewaken wij de voortgang van de nog uit te voeren stikstofberekeningen voor de permanente maatregelen voor capaciteitsuitbreiding  en fysieke rijbaanscheiding op dit wegvak.  
  2. Voor de opwaardering van het wegvak Kampen-Zuid – Hattemerbroek bepalen wij samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie. 

Martijn Dadema

4.6.6 N307

  1. Wij ronden de werkzaamheden aan de N307 Roggebot-Kampen af en stellen de eindafrekening op.
  2. Wij voeren het project uit onder regie van Flevoland en in nauwe samenhang met het IJsseldelta Programma (zie ook prestatie 1.2.7 IJsseldelta Programma).

Martijn Dadema

4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)

  1. Wij ronden de laatste restwerkzaamheden af. 

Martijn Dadema

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

  1. Wij realiseren de rotonde De Meente Olst (N337) onder voorbehoud van een vergunning Wet Natuurbescherming (stikstof).
  2. Wij bereiden de realisatie van de rondweg Weerselo (N343) voor.
  3. Wij realiseren de rotonde N315/N768 Danspaleis.
  4. Wij realiseren de nieuwe snelfietsroute Vriezenveen-Vroomshoop (zie ook prestatie 4.3.1).
  5. Wij realiseren de nieuwe snelfietsroute Wijhe-Zwolle (zie ook prestatie 4.3.1).
  6. Wij realiseren diverse faunavoorzieningen langs provinciale wegen.
  7. Wij treffen de voorbereidingen voor de aanleg van een bediencentrale voor vijf bruggen in Noordwest Overijssel.

Martijn Dadema

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

  1. Wij (mede-) financieren gemeentelijke en provinciale projecten ter verbetering van de wegbereikbaarheid volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma.

Martijn Dadema

4.6.12 Vloedbeltverbinding

  1. Wij ronden de ruimtelijke procedure af (Provinciaal Inpassingsplan) voor de aanleg van de Vloedbeltverbinding, waartoe de Staten in december 2021 hebben besloten. 
  2. Wij starten met de minnelijke verwerving van gronden en de voorbereiding van de realisatie.

Martijn Dadema

4.6.13 N35 Knooppunt Raalte

  1. Wij bereiden een investeringsbesluit voor over het vervolg van het project Knooppunt Raalte en de benodigde financiering.
  2. Bij een positief besluit starten wij het project opnieuw op en maken met gemeente Raalte, Rijkswaterstaat en ProRail afspraken over het vervolg van de planstudiefase.

Martijn Dadema

4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Wij werken aan de instandhouding van onze provinciale infrastructuur (4.7.1). Wij houden daarbij rekening met verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en het milieu. (4.7.2, 4.7.3 en 4.7.5). Daarnaast voeren wij de Schaderegeling Kanaal Almelo de Haandrik (4.7.4) uit.   

4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
    Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  4. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.
  5. Wij onderhouden provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen.

Martijn Dadema

4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur

  1. Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit op basis van het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen en conform de tabel in de paragraaf Kapitaalgoederen.

Martijn Dadema

4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2020-2023 (PS/2018/414) en 2024-2027 (PS22-000124). Voor een overzicht wordt verwezen naar de paragraaf Investeringen.

Martijn Dadema

4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik

  1. .Wij voeren de schaderegeling uit zoals die door Provinciale Staten is vastgesteld, , inclusief de eventuele aanpassingen voortkomende uit het rapport van bemiddelaar mw. Keijzer.

Martijn Dadema

4.7.5 Zwartewaterbrug Hasselt

  1. Wij voeren een planstudie uit naar de (gedeeltelijke) vervanging van de Zwartewaterbrug in Hasselt.

Martijn Dadema

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Saldo baten en lasten Begroting 2024
Lasten
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 1.407
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 108.713
4.3 Vaker op de fiets
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 8.898
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 753
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid 2.469
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 4.615
Totaal 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis 7.084
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid 1.985
4.6.13 N35 Knooppunt Raalte 1.454
4.6.6 N307 83
4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48) 4.640
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 6.622
Totaal 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer 14.784
4.66 Totaal personeelsgebonden kosten
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 13.963
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 16.918
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 23.906
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur 1.117
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik 724
Totaal 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur 42.665
Totaal Lasten 198.266
Baten
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 50.016
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 399
Totaal Baten 50.415