Provinciaal publiek belang

De provincie Overijssel werkt in verschillende verbanden samen met het Rijk, de provincies en vervoersregio’s aan  efficiënt en doeltreffend openbaar vervoer voor reizigers. Het doel is te komen tot een beter mobiliteitsbeleid van de leden en het realiseren van een doeltreffend en efficiënt vervoer voor de reiziger.

Dit belang is ook verankerd in de statuten van de coöperatie, waarin het doel omschreven is als 'het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief vervoer of individueel vervoer, om zo in de stoffelijke behoeften van haar leden te voorzien krachtens overeenkomsten met hen te sluiten in het bedrijf dat zij te dien einde ten behoeve van haar leden uitoefent of dat één of meer van haar dochtervennootschappen/deelnemingen uitoefent of doet uitoefenen.'

Juridische vorm

Privaatrechtelijke organisatie (coöperatieve vereniging, Burgerlijk wetboek, boek 2).

Partijen

De twaalf provincies, Vervoerregio Amsterdam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en
OV Bureau Groningen-Drenthe. Het aandeel van de provincie Overijssel in het resultaat bedraagt 5,24%. 

Bestuurlijke betrokkenheid

Stemrecht in de Algemene Ledenvergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin:
M. Dadema). 
De bestuurlijke aandacht gaat in 2023 en 2024 uit naar het verder normaliseren  van de afspraken in de  OV-sector na de corona crisis en met de huidige voortdurende personeelscrisis bij de vervoerders. Daarnaast wordt gekeken naar verdere (door)ontwikkeling van de OV-sector om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken en te houden. Dit in de wetenschap dat het rijk als systeemverantwoordelijke partij dit ook graag wil, maar hier geen geld voor heeft gereserveerd.

Financieel belang

Het betreft een coöperatieve vereniging met uitgesloten aansprakelijkheid (U.A.). Dit betekent dat de (voormalige) leden van de coöperatie niet aangesproken kunnen worden wanneer zich een tekort voordoet bij ontbinding van de coöperatie. De jaarlijkse winst wordt toegevoegd aan de algemene reserve, tenzij de algemene ledenvergadering, op voorstel van het bestuur, besluit tot een algehele of gedeeltelijke winstuitkering. Indien de winst uitgekeerd wordt aan alle leden, gebeurt dit naar rato van de voor de leden vastgestelde jaarlijkse bijdragen.

De laatst vastgestelde jaarrekening is die van 2022. De financiële bijdrage van Overijssel aan het samenwerkingsverband DOVA was in lijn met de begroting.

Bijzonderheden

In november 2018 stemde u in met deelname van de provincie Overijssel aan Samenwerkingsverband DOVA. De nieuwe organisatie komt voort uit twee bestaande samenwerkingsverbanden:

  • NDOV - een samenwerking van Rijk, provincies en de decentrale OV autoriteiten en vervoerders gericht op het beschikbaar stellen van actuele gegevens voor
    OV reisinformatie;
  • DOVA - een samenwerking van decentrale OV-autoriteiten gericht op doeltreffend en efficiënt OV voor de reiziger.

Het nieuwe samenwerkingsverband is op 1 januari 2019 van start gegaan. De organisatie bestaat uit de clusters OV-netwerk en OV-data. Samen met CROW-KpVV vormen zij de
OV-campus. De deelnemers zijn zowel eigenaar (lid) van de coöperatie, als afnemer van de diensten van de coöperatie. De leden sluiten een overeenkomst met de coöperatie waarin zij vast leggen welke diensten zij afnemen en de voorwaarden daarbij.

Onze deelname aan het samenwerkingsband geeft ons zeggenschap over de inzet vanuit de coöperatie in ondersteuning van (onder meer) de provincies bij vragen op het gebied van exploitatie, infrastructuur en informatievoorziening van het openbaar vervoer. 

In 2022 en 2023 was de inzet van het samenwerkingsverband vooral gericht op het ondervangen van de gevolgen van de coronacrisis op de OV-sector. Bij onderwerpen zoals de coronacrisis en 'OV betalen', brengt DOVA de belangen van de verschillende OV autoriteiten bij elkaar en organiseert en regisseert zij de lobby. Ze bereidt de inbreng in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) voor - waarin Rijk, vervoerders en OV autoriteiten samenkomen - en ze houdt de bestuurders op de hoogte van de ontwikkelingen. Hiermee worden ook de belangen van Overijssel op deze onderwerpen geborgd.

Meer informatie

Website DOVA