Begroting 2022
|
Blz. 1
|
Begroting 2022
|
Blz. 2
|
Kerntaken
|
Blz. 3
|
Inleiding en statenvoorstel
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Krachtige economie
|
Blz. 6
|
Energietransitie
|
Blz. 7
|
Goede bereikbaarheid
|
Blz. 8
|
Hitte, droogte en wateroverlast
|
Blz. 9
|
Aantrekkelijk wonen en ruimte
|
Blz. 10
|
Vitaal landelijk gebied
|
Blz. 11
|
Samenleven in Overijssel
|
Blz. 12
|
Financiën
|
Blz. 13
|
Statenvoorstel
|
Blz. 14
|
Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer
|
Blz. 15
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 16
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 17
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 18
|
1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
|
Blz. 19
|
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid
|
Blz. 20
|
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid
|
Blz. 21
|
1.1.3 Ontwikkelen en uitvoeren beleid voor de ondergrond
|
Blz. 22
|
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium
|
Blz. 23
|
1.1.5 Programma Omgevingswet
|
Blz. 24
|
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
|
Blz. 25
|
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit
|
Blz. 26
|
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater
|
Blz. 27
|
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst
|
Blz. 28
|
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast
|
Blz. 29
|
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water
|
Blz. 30
|
1.2.7 IJsseldelta programma
|
Blz. 31
|
1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag
|
Blz. 32
|
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's
|
Blz. 33
|
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad
|
Blz. 34
|
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
|
Blz. 35
|
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050
|
Blz. 36
|
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail
|
Blz. 37
|
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland
|
Blz. 38
|
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen
|
Blz. 39
|
Financiën
|
Blz. 40
|
Kerntaak 2: Milieu en energie
|
Blz. 41
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 42
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 43
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 44
|
2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen
|
Blz. 45
|
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid
|
Blz. 46
|
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu
|
Blz. 47
|
2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
|
Blz. 48
|
2.1.4 Monitoring en evaluatie milieu en gezondheid
|
Blz. 49
|
2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
|
Blz. 50
|
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties
|
Blz. 51
|
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken
|
Blz. 52
|
2.2.3 Beheer nazorgfonds
|
Blz. 53
|
2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
|
Blz. 54
|
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
|
Blz. 55
|
2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel
|
Blz. 56
|
2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
|
Blz. 57
|
2.4 Een duurzaam landelijk gebied
|
Blz. 58
|
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven
|
Blz. 59
|
Financiën
|
Blz. 60
|
Kerntaak 3: Vitaal platteland
|
Blz. 61
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 62
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 63
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 64
|
3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
|
Blz. 65
|
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap
|
Blz. 66
|
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap
|
Blz. 67
|
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000
|
Blz. 68
|
3.1.4 Beheer natuurterreinen
|
Blz. 69
|
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied
|
Blz. 70
|
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit
|
Blz. 71
|
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap
|
Blz. 72
|
3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur
|
Blz. 73
|
3.2.1 Beheer landschap
|
Blz. 74
|
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen
|
Blz. 75
|
3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur
|
Blz. 76
|
3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof
|
Blz. 77
|
3.3.2 Nationale parken
|
Blz. 78
|
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken
|
Blz. 79
|
3.3.4 Faunabeheer
|
Blz. 80
|
3.3.5 Invasieve exoten
|
Blz. 81
|
3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
|
Blz. 82
|
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw
|
Blz. 83
|
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food
|
Blz. 84
|
3.4.3 Landbouwstructuurversterking
|
Blz. 85
|
3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave, Veenweideprogramma, Gebiedsgerichte Aanpak Stikstof, Bossenstrategie
|
Blz. 86
|
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland
|
Blz. 87
|
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel
|
Blz. 88
|
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
|
Blz. 89
|
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof
|
Blz. 90
|
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie
|
Blz. 91
|
Financiën
|
Blz. 92
|
Kerntaak 4: Mobiliteit
|
Blz. 93
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 94
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 95
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 96
|
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
|
Blz. 97
|
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit
|
Blz. 98
|
4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak
|
Blz. 99
|
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
|
Blz. 100
|
4.1.4 Slimmer maken van systemen en netwerken
|
Blz. 101
|
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
|
Blz. 102
|
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer
|
Blz. 103
|
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen
|
Blz. 104
|
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
|
Blz. 105
|
4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
|
Blz. 106
|
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
|
Blz. 107
|
4.3 Vaker op de fiets
|
Blz. 108
|
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
|
Blz. 109
|
4.3.2 Goed en veilig fietsnetwerk
|
Blz. 110
|
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
|
Blz. 111
|
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO)
|
Blz. 112
|
4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)
|
Blz. 113
|
4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer
|
Blz. 114
|
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk
|
Blz. 115
|
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
|
Blz. 116
|
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
|
Blz. 117
|
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid
|
Blz. 118
|
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
|
Blz. 119
|
4.6.1 A1
|
Blz. 120
|
4.6.2 A28
|
Blz. 121
|
4.6.3 N35 – Lopende projecten
|
Blz. 122
|
4.6.4 N35 – Marsroute
|
Blz. 123
|
4.6.5 N50
|
Blz. 124
|
4.6.6 N307
|
Blz. 125
|
4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)
|
Blz. 126
|
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten
|
Blz. 127
|
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid
|
Blz. 128
|
4.6.12 Vloedbeltverbinding
|
Blz. 129
|
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
|
Blz. 130
|
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur
|
Blz. 131
|
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur
|
Blz. 132
|
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
|
Blz. 133
|
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik
|
Blz. 134
|
Financiën
|
Blz. 135
|
Kerntaak 5: Regionale economie
|
Blz. 136
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 137
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 138
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 139
|
5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding
|
Blz. 140
|
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs
|
Blz. 141
|
5.2 Regiodeals
|
Blz. 142
|
5.2.1 Regio Deal Twente
|
Blz. 143
|
5.2.2 Regio Deal Zwolle
|
Blz. 144
|
5.2.3 Cleantech Regio
|
Blz. 145
|
5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn
|
Blz. 146
|
5.2.5 Nationaal Groeifonds
|
Blz. 147
|
5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie
|
Blz. 148
|
5.3.1 Werklocaties: basis op orde
|
Blz. 149
|
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties
|
Blz. 150
|
5.3.3 Topwerklocaties
|
Blz. 151
|
5.3.4 Internationaliseren
|
Blz. 152
|
5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor
|
Blz. 153
|
5.4.1 Gastvrij Overijssel
|
Blz. 154
|
5.4.2 Festivals en evenementen
|
Blz. 155
|
5.5 Krachtig MKB
|
Blz. 156
|
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie
|
Blz. 157
|
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap
|
Blz. 158
|
5.5.3 Europese programma’s
|
Blz. 159
|
5.5.4 Verstrekken risicokapitaal
|
Blz. 160
|
5.5.5 Circulaire economie
|
Blz. 161
|
Financiën
|
Blz. 162
|
Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit
|
Blz. 163
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 164
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 165
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 166
|
6.1 Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst
|
Blz. 167
|
6.1.1 Materieel erfgoed
|
Blz. 168
|
6.1.2 Immaterieel erfgoed
|
Blz. 169
|
6.2 Breed en professioneel cultureel aanbod
|
Blz. 170
|
6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod
|
Blz. 171
|
6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
|
Blz. 172
|
6.3 Cultuur voor iedereen en kansen voor talent
|
Blz. 173
|
6.3.1 Cultuur is jong geleerd en meedoen is de kunst
|
Blz. 174
|
6.3.3 Talent heeft de toekomst
|
Blz. 175
|
6.4 Toekomstbestendige bibliotheken in Overijssel
|
Blz. 176
|
6.4.1 Een leven lang lezen èn leren
|
Blz. 177
|
6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen
|
Blz. 178
|
6.5.1 Overijsselaars bewegen een leven lang
|
Blz. 179
|
6.5.2 Iedereen doet mee
|
Blz. 180
|
6.5.4 Verbetering van gezondheid voor iedereen
|
Blz. 181
|
6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen
|
Blz. 182
|
6.6.1 Duurzame en eigentijdse voorzieningen en diensten
|
Blz. 183
|
6.6.2 Versterking maatschappelijke initiatieven en inzet vrijwilligers
|
Blz. 184
|
Financiën
|
Blz. 185
|
Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur
|
Blz. 186
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 187
|
Overijssel in cijfers
|
Blz. 188
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 189
|
7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
|
Blz. 190
|
7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking
|
Blz. 191
|
7.1.2 Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 192
|
7.1.3 Financieel toezicht
|
Blz. 193
|
7.1.4 Archieftoezicht
|
Blz. 194
|
7.1.5 Ondermijning
|
Blz. 195
|
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
|
Blz. 196
|
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
|
Blz. 197
|
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling
|
Blz. 198
|
7.2.2 Trendbureau Overijssel
|
Blz. 199
|
7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse
|
Blz. 200
|
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie
|
Blz. 201
|
7.3 Effectief eigen bestuur
|
Blz. 202
|
7.3.1 Samenwerking met partners
|
Blz. 203
|
7.3.2 Lobby en relatiebeheer
|
Blz. 204
|
7.3.3 Communicatie
|
Blz. 205
|
7.3.4 Bezwaar en beroep
|
Blz. 206
|
7.3.5 Verstevigen samenspel PS-GS
|
Blz. 207
|
Financiën
|
Blz. 208
|
Overhead, financiering en dekkingsmiddelen
|
Blz. 209
|
Financiën
|
Blz. 210
|
Paragrafen
|
Blz. 211
|
Provinciale heffingen
|
Blz. 212
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 213
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 214
|
Provinciale heffingen
|
Blz. 215
|
Toelichting opbrengsten heffingen
|
Blz. 216
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 217
|
Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie
|
Blz. 218
|
Kostendekkenheid heffingen
|
Blz. 219
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 220
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 221
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 222
|
Benodigde weerstandscapaciteit
|
Blz. 223
|
Grootste risico's weerstandscapaciteit
|
Blz. 224
|
Beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 225
|
Ratio weerstandsvermogen
|
Blz. 226
|
Financiele kengetallen
|
Blz. 227
|
Definities kengetallen
|
Blz. 228
|
Kapitaalgoederen
|
Blz. 229
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 230
|
Provinciale infrastructuur
|
Blz. 231
|
Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
|
Blz. 232
|
Provinciale gebouwen
|
Blz. 233
|
Investeringen
|
Blz. 234
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 235
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 236
|
Provinciale infrastructuur
|
Blz. 237
|
Provinciale gebouwen
|
Blz. 238
|
ICT
|
Blz. 239
|
Financieel totaaloverzicht investeringen
|
Blz. 240
|
Financiering
|
Blz. 241
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 242
|
Liquiditeitspositie
|
Blz. 243
|
Obligatieportefeuille
|
Blz. 244
|
Uitgezette middelen vanuit de publieke taak
|
Blz. 245
|
Beheersing renterisico's
|
Blz. 246
|
Renteresultaat
|
Blz. 247
|
EMU-saldo
|
Blz. 248
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 249
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 250
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 251
|
Actualiteiten
|
Blz. 252
|
Verbonden Partijen
|
Blz. 253
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 254
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 255
|
Risico's
|
Blz. 256
|
Verbonden Partijen
|
Blz. 257
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 258
|
Bedrijfsvoeringsorganisatie Shared Service Centrum ONS (SSC ONS) (Zwolle)
|
Blz. 259
|
Openbaar lichaam Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) (Zwolle)
|
Blz. 260
|
Openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente (ODT) (Almelo)
|
Blz. 261
|
Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
|
Blz. 262
|
Openbaar lichaam Technology Base (voorheen Area Development Twente (ADT) (Enschede)
|
Blz. 263
|
Overige verbonden partijen
|
Blz. 264
|
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
|
Blz. 265
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 266
|
Interprovinciaal Overleg (IPO) (’s-Gravenhage)
|
Blz. 267
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 268
|
BNG Bank N.V. (’s-Gravenhage)
|
Blz. 269
|
Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. (Utrecht)
|
Blz. 270
|
CSV Amsterdam B.V. (’s-Hertogenbosch)
|
Blz. 271
|
Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
|
Blz. 272
|
Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
|
Blz. 273
|
Herstructureringsmaatschappij Overijssel N.V. (Zwolle)
|
Blz. 274
|
Innovatiefonds Overijssel (Zwolle)
|
Blz. 275
|
Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (Apeldoorn)
|
Blz. 276
|
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (’s-Hertogenbosch)
|
Blz. 277
|
SPV Hengelo B.V. (Enschede)
|
Blz. 278
|
Vitens N.V. (Zwolle)
|
Blz. 279
|
Wadinko N.V. (Zwolle)
|
Blz. 280
|
Financiële tabel
|
Blz. 281
|
Grondbeleid
|
Blz. 282
|
Dit is hoe wij denken
|
Blz. 283
|
Dit is wat wij doen
|
Blz. 284
|
Verloopoverzicht grondbezit
|
Blz. 285
|
Financiën
|
Blz. 286
|
Budgettair perspectief
|
Blz. 287
|
Inleiding
|
Blz. 288
|
Budgettair perspectief 2021 - 2024
|
Blz. 289
|
Mutaties budgettair perspectief
|
Blz. 290
|
Meerjarig overzicht van baten en lasten
|
Blz. 291
|
Inleiding
|
Blz. 292
|
Saldo baten en lasten kerntaken
|
Blz. 293
|
Saldo baten en lasten overig
|
Blz. 294
|
Saldo baten en lasten totaal
|
Blz. 295
|
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
|
Blz. 296
|
Geraamd resultaat
|
Blz. 297
|
Uitsplitsing algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 298
|
Structurele en incidentele baten en lasten
|
Blz. 299
|
Inleiding en spelregels
|
Blz. 300
|
Structurele en incidentele lasten en baten
|
Blz. 301
|
Structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves
|
Blz. 302
|
Balans
|
Blz. 303
|
Inleiding
|
Blz. 304
|
Overzicht balans - activa
|
Blz. 305
|
Toelichtingen mutaties activa 2022
|
Blz. 306
|
Overzicht balans - passiva
|
Blz. 307
|
Toelichtingen mutaties passiva 2022
|
Blz. 308
|
Reserves, voorzieningen en doeluitkeringen
|
Blz. 309
|
Inleiding
|
Blz. 310
|
Spelregels
|
Blz. 311
|
Reserves
|
Blz. 312
|
Voorzieningen
|
Blz. 313
|
Doeluitkeringen
|
Blz. 314
|
Personeelsgebonden lasten
|
Blz. 315
|
Ontwikkelingen
|
Blz. 316
|
Salarissen en personeelsgebonden kosten
|
Blz. 317
|
Formatieontwikkeling
|
Blz. 318
|
Organisatie
|
Blz. 319
|
Organisatie
|
Blz. 320
|
Provinciale staten
|
Blz. 321
|
Gedeputeerde staten
|
Blz. 322
|
Ambtelijke organisatie
|
Blz. 323
|
Prestaties
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|